بارداری با وجود اندومتریوز/ آندومتریوز و ivf

آندومتریوز، نام یک بیماری زنانه (در دوره باروری) است. آندومتریوز نه تنها باعث ایجاد درد و ناراحتی خانم ها می شود، بلکه در مواردی ممکن است به ناباروری نیز منجر شود. آندومتریوز به رشد دیواره داخلی رحم در خارج از رحم گفته می شود؛ خوشبختانه بافت های آندومتریوز غیرسرطانی هستند.

وقتی بیماری آندومتریوز در خانمی تشخیص داده شود، ممکن است او را از لحاظ امکان ایجاد ناباروری ناشی از آندومتریوز، دچار تشویش کند. از طرف دیگر، خانم های دچار ناباروری، نگران هستند که آیا آندومتریوز می تواند باعث ناباروری آن ها شده باشد؟ در این مطلب سعی شده است به این گونه سوالات و تشویش ها پاسخ داده شود.

درمان آندومتریوز
داروهای جدیدی برای درمان دردهای آندومتریوز و نیز درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز، در دسترس هستند. قرص های جلوگیری از بارداری، دردهای لگنی (از جمله دردهای آندومتریوز) را درمان می کند. خانم هایی که با دارو درمان نشده باشند، بهتر است برای تشخیص دقیق، لاپاراسکوپی انجام دهند. در این صورت، اگر در هنگام انجام لاپاراسکوپی، آندومتریوز تشخیص داده شود، درمان نیز می تواند در همان زمان انجام شود.

در صورت وجود ناباروری، آیا لازم است تشخیص آندومتریوز انجام شود؟
خیر؛ برخی از خانم ها با وجود چرخه های قاعدگی منظم، لوله های فالوپ سالم، ذخیره تخمدان کافی و کیفیت بالای اسپرم همسر، باز هم نابارور هستند. به این شرایط، ناباروری با علت نامشخص گفته می شود. آندومتریوز می تواند علت برخی از این ناباروری های با علت نامشخص باشد. انجام لاپاراسکوپی به خانم هایی پیشنهاد می شود که به طور هم زمان دچار دردهای لگنی و ناباروری هستند. انجام لاپاراسکوپی همچنین به خانم هایی که تمایل به IVF ندارند، پیشنهاد می شود.

آیا ابتلا به ناباروری بعد از درمان آندومتریوز، روی درمان ناباروری تأثیر دارد؟
متخصص درمان ناباروری، باید سابقه بیمار و گزارش درمان های انجام شده قبلی را ببیند. دانستن شدت آندومتریوز و تداخل آن با ذخیره تخمدان ها، روی روش درمان ناباروری تأثیرگذار است. هرچند خانم های مبتلا به آندومتریوز می توانند به طور عادی باردار شوند، ولی IVF امکان بارداری آن ها را افزایش می دهد. اگر IVF با استفاده از تخمک های بدن شخص منجر به بارداری نشود، انجام آن با تخمک اهدایی نتایج عالی به همراه دارد و منجر به بارداری می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *