ایا زایمان دوم راحتتر است؟!/ تفاوت زایمان طبیعی اول و دوم

به طور کلی می توان گفت زنان در بارداری دوم تجربه کافی را کسب کرده اند و با اعتماد به نفس بیشتری این دوران را سپری خواهند کرد، اما این به این معنا نیست که بارداری دوم یا سوم نیاز به مراقبت ندارد.

زایمان در حاملگی دوم سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود

شل بودن عضلات شکم در اینجا مفید واقع می‌شود. این شل شدگی به‌ویژه در قسمت‌هایی که نوزاد ساکن است همراه باتجربه قبلی که از زایمان به دست آورده‌اید به شما کمک می‌کنند تا فرزندتان متولد شود.

خارش و اگزما در بارداری اول و دوم

خارش بارداری علل مختلفی دارد، یکی از علل آن انسداد مجاری صفراوی است. معمولاً خارشی که به این دلیل باشد عودکننده است اما عارضه بدی به دنبال ندارد و با دارو درمان می‌شود.

یکی دیگر از علل خارش، کبد چرب بارداری است که آن‌هم عود می‌کند. گرچه تشخیص و درمان این ناراحتی سخت نیست اما می‌تواند خطرناک باشد.

به همین دلیل اگر خانمی در بارداری اول دچار آن شد و بهبود پیدا کرد، پزشک توصیه می‌کند دوباره باردار نشود زیرا احتمال مرگ مادر و جنین بالا است.

آمادگی ذهنی فرزند اول

والدین احساس می‌کنند چون بارداری را یک‌بار تجربه کرده‌اند در برابر عمل انجام‌شده‌ای قرار نمی‌گیرند و بیشترین نگرانی آنها در مورد فرزند اول است.

اینکه آیا او به این شرایط حسودی می‌کند؟ چه فضایی را باید ایجاد کنیم که او هم در این آماده شدن سهمی داشته باشد؟ روش‌های جدیدی برای انتقال این موضوع به فرزندتان وجود دارد. کتاب‌ها، سی‌دی‌های آموزشی و کارتون‌های مختلف، ذهن فرزند و حتی خودتان را برای ورود تازه‌واردتان آماده می‌کند.

انقباضات پس از بارداری

بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم انقباضات پس از بارداری باشدت و مدت‌زمان بیشتری همراه است. بعد از دومین بارداری برگشتن رحم به حالت اولیه و درآمدن از آن انقباض‌ها، کم شدن وزن بدن، کم شدن خونریزی و… احتیاج به زمان دارد.

درهرصورت برای برگشتن به حالت نرمال قبلی چه ازنظر فیزیکی چه ازنظر روحی باید به خودتان زمان بدهید. اگر بارداری دوم شما بعد از ۳۵ سالگی باشد این تغییرات خصوصاً در زمینه کم شدن وزن با کندی بیشتری انجام می‌شود.

دیابت و فشارخون بالا در حاملگی اول و دوم

افزایش فشارخون در بارداری اول شایعتر است ولی معمولاً اگر خانمی در بارداری اول به آن دچار شود بعید است در بارداری‌های بعدی مبتلا شود.

احتمال بروز بعضی مشکلات دیگر بیشتر است. مثلاً اگر خانمی در بارداری اول به دیابت بارداری دچار شود احتمال اینکه در بارداری دوم نیز به دیابت مبتلا شود بالاست، به همین علت باید تحت نظر باشد و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد.

آیا مقایسه بارداری‌ها درست است؟

نه! مقایسه حالت‌های مختلف در بارداری‌ها کار صحیحی نیست. بدن روشهایی برای تطابق با مشکلات بارداری دارد و معمولاً اتفاق بدی نمی‌افتد، اما اگر علایم غیرطبیعی مشاهده شد کردید به پزشک مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام تو زایمان دوم برش عظه پرینه انجام میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *