ایا با وجود ایودی بارداری ممکن است؟!/ حاملگی با دستگاه

ایا با وجود ایودی بارداری ممکن است، با آیودی باردار شدم،  علایم بارداری با ایودی،  علایم حاملگی با دستگاه،  ایا با دستگاه ای یو دی امکان بارداری هست،  سقط/جنین با وجود آی یو دی ، علایم حاملگی با ای یو ای

بعضی از خانم‌هایی که برای جلوگیری از بارداری از IUD استفاده می‌کنند، ممکن است در این دوران باردار شوند. این نوع بارداری‌ ناخواسته جزو موارد استثنا است و مطمئنا برای خانم‌هایی که دچار آن شده‌اند بسیار تعجب‌آور است.

خطر بارداری با IUD به اِزای هر زن، سالانه ١/. تا ٢/. درصد است و در بارداری‌های همراه با IUD، خطر بارداری خارج از رحم در خانم‌ها بیشتر می‌شود.

اما به‌طور کلی بارداری با وجود داشتن IUD نادر است و تنها با دلایل و شرایط خاصی ممکن است این اتفاق بیفتد و این روش شکست بخورد. همچنین با گذشت هر سال از قرار دادن IUD احتمال بارداری کمتر می‌شود.

در صورتی که خانمی با وجود داشتن IUD متوجه شود باردار شده است، سه راه پیش رو دارد که عبارتند از:

۱- ختم حاملگی

۲- خارج کردن IUD با کمک سونوگرافی 

۳- ادامه بارداری بدون خروج IUD

 اگر بارداری داخل رحمی با IUD پیش بیاید و نخ IUD مشخص باشد، بایستی هر چه زودتر ایودی را خارج کرد تا از سقط عفونی تأخیری، پارگی زودرس کیسه آب جنین و زایمان زودرس جلوگیری شود. اما اگر نخ قابل دیدن نباشد، برای تعیین محل IUD سونوگرافی انجام می شود تا مشخص شود IUD خود به ‌خود خارج شده یا نه.

  اگر بارداری با IUD ادامه پیدا کند، پزشک یا متخصص باید درباره علایم عفونت به خانم باردار هشدار دهد. این خانم‌ها باید به علایمی مانند تب، علایم شبیه آنفولانزا، دردهای شکمی و خونریزی توجه داشته باشند. چون اگر عفونت برای‌شان رخ دهد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات ختم بارداری برای آنها انجام شود و هرچه زودتر درمان آنتی‌بیوتیکی را آغاز کنند.

چه چیزی باعث بارداری با IUD می‌شود؟
در موارد نادر، احتمال بارداری با آی یو دی وجود دارد. چه چیزهایی موجب افزایش احتمال بارداری با آی یو دی می‌شوند؟

• ممکن است بخشی از IUD و یا تمام آن از رحم خارج شود که این لغزش در حدود ۵% از کاربران در طول سال اول اتفاق می‌افتد. در اکثر موارد، این لغزش در چند روز اول بعد از قرار دادن IUD اتفاق می‌افتد که موجب احتمال بارداری زن می‌شود. به همین دلیل به تمام زنانی که از IUD استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که ماهی یک بار به پزشک مراجعه کنند تا پزشک موقعیت IUD را چک کند تا دستگاه در جای مناسب خود قرار داشته باشد.

• در موارد نادر، IUD ممکن است حرکت کرده و در رحم جاسازی کند و یا ممکن است رحم را سوراخ کند و یا به زبان دیگر، در رحم رسوخ پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، دستگاه نمی‌تواند از بارداری پیشگیری کند و باید از رحم خارج شود وگرنه احتمال بارداری با آی یو دی وجود دارد.

• برخی از انواع IUD‌ها نیز لزوماً به محض اینکه در رحم قرار داده شوند، فرد را در برابر حاملگی محافظت نمی‌کنند. آی یو دی‌های مسی به محض قرار داده شدن، از بارداری پیشگیری می‌کنند، اما IUD هورمونی اگر فقط در هفت روز اول دوران قاعدگی زن در رحم او قرار داده شود، می‌تواند به محض قرار داده شدن، از بارداری پیشگیری کند. اگر IUD هورمونی در زمان دیگری از چرخه قاعدگی در رحم قرار داده شود، هفت روز طول می‌کشد تا دستگاه، بتواند کار مؤثر خود را برای پیشگیری از بارداری شروع کند، به همین دلیل فرد باید در این مدت از روش دیگری مانند کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کند، در غیر این صورت با وجود IUD، احتمال بارداری وجود دارد.

• خانم‌هایی که IUD دارند، در معرض خطر بالاتری از حاملگی خارج رحمی (جنین خارج از رحم تشکیل می‌شود) هستند. با توجه به آمار، نیمی از حاملگی‌هایی که با وجود IUD صورت می‌گیرند، خارج از رحمی هستند. به طور کلی احتمال حاملگی خارج رحمی در افرادی که IUD دارند، حدود ۰٫۱% در سال است.

در نظر داشته باشید که اگر زنی با وجود IUD باردار شود، پزشکان باید IUD را از رحم او خارج کنند، زیرا عفونت‌های شدیدی او را تهدید خواهد کرد.

منبع خبر : drnematolahi

اشتراک‌گذاری
30 نظر
  1. من چند روزه کمرم درد میکنه باید پریود بشم ولی نمیشه دستگاه هم دارم یعنی باردارم

    1. تا یک هفته دیگر برای پریود شدن زمان دارید.

  2. من آی یودی دارم ۹روزعقب انداختم پریودی قبلی هم خیلی کم بودکمرمم دردمیکنه باردارنیستم؟

    1. احتمال بارداری با دستگاه آی یودی ضعیف است .

  3. سلام من نزدیک ۲ ماه iud گذاشتم الان یه هفته که باید پریود میشدم که نشدم یعنی باردارم

    1. سلام اگر نوع آی یو دی شما هورمونی باشد این مسئله طبیعی است و ربطی به بارداری ندارد.

  4. سلام من ۳ساله ک آیودی دارم و چندوقته ک پزشکم میگه نخ دستگات دیده نمیشه سونوهم نرفتم ب نظرشما خطری داره

    1. سلام باید سونوگرافی انجام بدهید تا وضعیت قرار گیری آی یو دی شما مشخص شود.

      1. سلام منم دستگاه آیودی مسی دارم من ۲۰ ماهه پیش پریود شدم و۲۷ پاک شدم و۲۹ نزدیکی داشتم امروز ۵ روزه میگذره من حالت تهوع دارم و استفراغ مثل بارداری آبکی و تلخ و در مدفوعم یکی دوبار کرم سفید دیدم این حالت برا حاملگی میتونه باشه یا مبتلا به این کرم شدم استفراغ و حالت تهوع برا اونه باید چیکار کنم الان؟

  5. سلام من ۴ ساله ای یو دی دارم و برا معاینه نرفتم تا حالا و الان پنج روزه از وقت پریودیم میگذره ایا حامله ام یا طبیعیه؟

    1. سلام اگر تا ۵ روز آینده پریود نشدید آن وقت تست بارداری انجام بدهید.

  6. سلام من دستگاه آیودی دارم یک آمپول پنسلین زدم وبعد چن ساعت نزدیکی داشتم احتمال حاملگی هس

    1. سلام خیر مصرف دارو ربطی به آی یو دی ندارد.

  7. سلام من آیوری دارم اخرین بار۲۰بهمن پریودشدم اسفندماه هم نشدم فقط۱فروردین یه روز لک بینی تیره به رنگ قهوه ای داشتم الانم۲۲فرودینه من۱۹ام بی بی چک زدم منفی بود چیکارکنم

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود ‌.

  8. سلام من ای یو دارم و یک هفته پیش هم چرک خشک کن خوردم الان هم ۵ روز عقب افتادم ممکنه حامله باشم

    1. سلام آی یو دی داشتن ربطی به مصرف آنتیبیوتیک ندارد .

  9. سلام من ٦ماه ايودي دارم پريودم مرتب هستش ميشه با ايودي باردار باشي ولي پريودم بشي

    1. سلام خیر احتمال آن وجود ندارد.

  10. سلام من ۷ماهه آیودی دارم دو هفته پیش پریود شده بود ولی الان احساس میکنم علایم حاملگی دارم امکانش هست که حامله بشم؟

    1. سلام خیر احتمال آن ضعیف است.

  11. سلام.
    من دو ماهه که ای یو دی گذاشتم یه بارم بعدش پریود شدم ولی الان تقریبا ده روزه که عقب انداختم .یکم لکه بینی داشتم و ترشحاتم مثل لخته خون بود ولی دیگه هیچ خبری نیست
    بنظرتون لازمه برم دکتر ؟ باردار که نیستم؟بچه ۶ ماهه دارم!

    1. سلام در دوران شیردهی نامنظمی قاعدگی طبیعی است .

  12. سلام.من ی ماهه ای یودی سیو سیف گذاشتم و در طی این ماه جلوگیری داشتم بجز یکبار ک مشکوک بود..ی هفته بعدشم پریود شدم..ک چن روز پیش تموم شد..ولی عللائم حاملگی دارم..دیشب هم بی بی چک گداشتم و منفی بود‌.ممکنه حامله باشم واون پریودی واقعی نبوده باشه؟؟
    خیلی استرس دارم

    1. سلام خیر نگران نباشید باردار نیستید .

  13. زنانی که با IUD باردار می شوند ، بیشتر از خانمهایی که IUD ندارند ، دچار سقط جنین می شوند. اگر یک زن در دوران بارداری IUD خود را کنار می گذارد ، میزان سقط جنین وی به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد و به نظر می رسد برداشتن IUD در اوایل بارداری خطر سقط جنین را کاهش می دهد و با این حال ، این کار باز هم ریسکش بیشتر است تا زنانی که بدون IUD باردار می شوند .

  14. سلام من ۸ساله آئودی دارم روز اول پریود نزدیکی داشتم الان پریود قطع شده ۴روز بعد رفتم دکتر آزمایش باری دادم منفی بود ایااحتمال است که آزمایش اشتباه نشان بده آزمایش خون

    1. سلام خیلی زود آزمایش خون را انجام داده اید با توجه به اینکه آیودی دارید نگران نباشید نیازی به انجام آزمایش ندارید .

  15. سلام. من. ای یودی دارم سر موقع پریود شدم
    الان. که. پریودم. تموم شده نزدیکب هم.نداشتم زیر. شکمم یه. چیزی تکون. میخوره. یعنی حامله ام امکانش هست…

    1. سلام خیر احتمال آن ضعیف است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *