انقباض واژن یا واژینیسموس با این بیماریها رابطه دارد!

واژینیسموس یا دخول غیر ممکن مشکل شایعی است که طی آن اسپاسم غیر ارادی در عضلات واژن اتفاق می‌افتد؛ این حالت گاهی اوقات در اثر ترس ناشی از آسیب دیدن بروز می‌کند.

در این اختلال ترس از رابطه زناشوئی و یا ترس از رابطه جنسی که یک ترس و یا فوبی روانی و یا یک درد روانی است باعث می شود که زن از ایجاد رابطه بترسد. بسیاری از زنانی که اینگونه فوبی جنسی دارند حتی با تصور یک رابطه جنسی اندامشان منقبض می شود. ممکن است زنانی که اینگونه اختلال جنسی را دارند احساس نمایند شاید دچار مشکلات جسمی و یا به نوعی از دیگران کمتر هستند. این نوع از اختلال جنسی اگر چنانچه هر چه زودتر درمان نشود در آینده مزمن تر شده و درمان آن نیز سخت تر خواهد شد.

انقباض ریتمیک واژن

این اختلال می‌تواند زنان‌ را در تمامی سنین‌ مبتلا كند. در این حالت هرگونه دخولی به واژن به شدت دردناک و حتی غیرممکن است، حتی انگشت خود فرد. در این مواقع معاینات زنان و زایمان هم با مشکل رو به رو می‌شود چون بیمار حتی از فکر اینکه وسیله معاینه به واژن وی وارد شود وحشت دارد.

این مشکل ناشی از انقباض خود به خود و غیر ارادی عضلات کف لگن است و اراده فرد در آن نقشی ندارد. در برخی موارد نوع واژینیسموس به حدی شدید هست که زن از ترس اینکه ممکن است معاشقه با همسرش به دخول ختم شود هیچ لذتی از معاشقه نمی‌برد و اصلا تحریک نمی‌شود. این انقباض به حدی شدید است که باعث بسته شدن خود به خود پاها و انقباض شدید تمام بدن، افزایش ضربان قلب، تنفس و افت فشار خون می‌شود.

بیماریهایی که با واژینیسموس ارتباط دارند!

واژینیت
التهاب مهبل، عموما از عفونت قارچی و یا رشد باکتری ایجاد می شود. خارش، ترشح و تغییر بو از علائم معمول هستند. واژینیت معمولا به وسیله آنتی  بیوتیک  ها و داروهای ضد قارچ درمان می شود.

واژینیسموس
به انقباض غیرارادی ماهیچه  های واژن در طول روابط جنسی گفته می ‎شود. پریشانی عاطفی در مورد سکس، یا مشکلات پزشکی، ممکن است دلیل این اتفاق باشد. این بیماری بسته به علت، می تواند با دارو، مشاوره و یا انواع دیگر درمان ها برطرف شود.

زگیل ناحیه تناسلی
این زگیل ها ممکن است بر روی لبه بزرگ، واژن و دهانه رحم تاثیر بگذارد. درمان  ها می توانند زگیل های واژینالی که از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)ناشی می شوند، را حذف کنند.

تريکومونيازيس
عفونت مهبل که توسط یک انگل میکروسکوپی به نام تریکوموناس ایجاد می شود. تريکومونيازيس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و به راحتی قابل  درمان است.

واژینوز باکتریایی (BV)
اختلال در تعادل باکتری سالم موجود در مهبل، که اغلب موجب بو و ترشح می شود. دوش واژینال یا رابطه جنسی با یک شریک جنسی جدید می تواند باعث BV شود. BV  با آنتی  بیوتیک  ها درمان می شود.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)
ویروس هرپس سیمپلکس می تواند لبه بزرگ، مهبل و دهانه رحم را آلوده کند و باعث ایجاد تاول و زخم های کوچک، دردناک و مکرر شود. عدم وجود علائم قابل  توجه نیز متداول است. ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. این ویروس نیز درمان می شود.

سوزاک
این عفونت باکتریایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود اغلب رحم را تحت تاثیر قرار می دهد. نیمی از اوقات، هیچ نشانه  ای وجود ندارد، اما ممکن است ترشح واژن و خارش رخ دهد. این بیماری می تواند باعث بروز بیماری  های التهابی در لگن و ناباروری شود. سوزاک با آنتی  بیوتیک  ها، درمان می شود.

کلامیدیا
باکتری کلامیدیا تراکوماتیس باعث عفونت مقاربتی می شود. تنها نیمی از زنان علائم بیماری را دارند که ممکن است شامل تخلیه واژینال یا درد مهبل یا شکم باشد. این بیماری می تواند باعث بروز بیماری های التهابی لگن و ناباروری شود. کلامیدیا با آنتی  بیوتیک  ها درمان می شود.

سرطان واژینال
سرطان واژینال بسیار نادر است. خونریزی غیرطبیعی واژینال یا تخلیه از علائم آن هستند.

پرولاپس واژن
به علت انقباض ماهیچه  های لگن (معمولا پس از زایمان)، رکتوم، رحم، و یا مثانه به مهبل فشار وارد می شود. در موارد شدید، مهبل از بدن خارج می شود.

درمان ترس از رابطه ی زناشویی
از جمله روش های موجود در ترس از رابطه زناشویی رفتار درمانی، روان درمانی و روش های درمانی پزشکی می باشد. در روش های درمانی رفتار درمانی درمان از طریق حساسیت زدایی منظم می باشد.

در روان درمانی نیز با ایجاد شناخت در فردی که دارای ترس از رابطه ی زناشویی است شناخت او بیشتر شده در نتیجه راحت تر می تواند با مشکل ترس از رابطه جنسی یا ترس از رابطه زناشویی کنار بیاید و معمولا” در روش درمانی پزشکی از طریق عمل جراحی سعی می شود رابطه زناشویی را تسهیل تر نمایند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *