انزال رو به عقب در مردان چیست؟!/ آیا انزال معکوس درمانی دارد؟

انزال رو به عقب هنگامي گفته مي‌شود كه مَني بجاي آن كه به طرف‌ آلت تناسلي برود به طرف عقب و مثانه برگشته و در هنگام اُرگاسم (اوج‌لذت جنسي‌) هيچ و يا مقدار خيلي كمي مَني انزال مي‌يابد و ادرار اين ‌افراد پس از مقاربت جنسي كدر بنظر مي‌رسد. اين پديده زماني اتّفاق‌ مي‌افتد كه دريچه عضلاني مثانه نتواند در هنگام ارگاسم بخوبي منقبض‌گردد و در نتيجه مَني از پيشابراه به طرف عقب يعني به داخل مثانه‌ برمي‌گردد. عمل جراحي پروستات‌، صدمات وارده به نخاع‌، درمان دارويي ضد فشار خون و مشكلات مادرزادي مي‌توانند اين حالت را بوجود آورند.

يكي از روش‌هاي ساده براي رسيدن به تشخيص انزال رو به عقب‌ بررسي ادرار مرد پس از انزال است‌. اگر اسپرم در نمونه ادرار بيمار وجود داشته باشد تشخيص اين بيماري مسجل مي‌گردد.

يكي از روش‌هاي خود درماني اين عارضه سعي در فعاليت جنسي‌ در حالت ايستاده و مثانه پر است زيرا در اين وضعيت عضلات‌ اطراف دهانه خروجي مثانه بسته مي‌مانند.

برخي از داروها از جمله ‌عوامل دارويي احتقان‌آور هم به بسته ماندن دريچه عضلاني مثانه ‌كمك مي‌كند. جراحي هم در برخي موارد براي جلوگيري از برگشت‌مني كمك كننده است ولي اين قبيل اعمال جراحي هميشه موفقيّت‌آميز نيستند.

يكي از روش‌هاي درماني مطلوب جمع‌آوري اسپرم و استفاده از آن براي تلقيح مصنوعي است‌. پس از تخليه مثانه‌، بيمار بايد با خوردن جوش شيرين ادرار خود را قليايي كرده و سپس بلافاصله پس‌از انزال ادرار نمايد. اسپرم‌هاي موجود در ادرار به روشهاي خاص خود در آزمايشگاه جمع‌آوري گرديده و براي تلقيح مصنوعي بكار گرفته ‌مي‌شود. ميزان حاملگي حاصل از تلقيح مصنوعي معمولاً پايين است‌و علت آن کیفیت ضعیف اسپرم‌هایي است که بدین طریق جمع‌آوري شده‌اند. معمولاً از اين اسپرم‌ها براي IVF و يا GIFT استفاده مي‌شود تا شانس حاملگي را در حد قابل قبولي افزايش‌ دهد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *