امادگی زایمان طبیعی/ کارهای لازم قبل از زایمان/ نحوه نفس کشیدن در حین زایمان طبیعی

در صورتی که باردار شده اید و تصمیم دارید که فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا آورید بهتر است که مداوم با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید. زیرا باید رژیم غذایی شما در دوران بارداری کنترل شود تا شما جسمی قوی برای زایمان طبیعی داشته باشید.در دوران بارداری شما با سونوگرافی هایی که انجام می شود می توانید موقعیت جنین را ببینید در صورتی که جنین شما در شرایط مناسبی برای زایمان طبیعی قرار گرفته باشد این روش قابل انجام است در غیر این صورت نباید اصراری بر زایمان طبیعی داشت زیرا ممکن است به جنین و همچنین مادر لطمه وارد کند در این مرحله فرد باید خود را برای زایمان سزارین آماده کند .

اقدامات قبل از زایمان طبیعی

۱- در اولین مرحله نیاز به یک متخصص زنان و زایمان با تجربه دارید تا راهنمایی های لازم را جهت آمادگی برای زایمان طبیعی را به شما ارائه نماید .

به یاد داشته باشید که تحت نظر بودن حتی قبل از بارداری توصیه می شود ، پزشک در تمام دوران بارداری همراه شما خواهد بود و موارد لازم برای سلامتی جنین و شخص شما را مد نظر قرار خواهد داد. در ماه پایانی بارداری نیاز دارید تا ارتباط بیشتری با پزشک بر قرار کرده و تمامی موارد و نشانه ها را به او خاطر نشان نمایید .

۲-از یک همراه کمک بگیرید

از همسرتان بخواهید تا زمان بیشتری در کنار شما باشد، می توانید از مادر و یا نزدیکان بخواهید تا کنار شما بمانند و با شروع علائم زایمان شما را به اولین مرکز بیمارستانی منتقل نمایند .

۴- اطلاعات بیشتری از زایمان طبیعی دریافت کنید . در رابطه با علائم اولیه و کنترل خونسردی خود از زنان با تجربه سوال کنید و از آن ها بخواهید تا تجارب خود را در اختیار شما قرار دهند . سعی کنید خود را برای زایمان طبیعی آماده سازید روش های تمدد اعصاب می تواند به آمادگی هرچه بیشتر شما کمک نماید .

۵- بیمارستان یا مرکز درمانی خود را انتخاب کنید

پیش از شروع علائم زایمان سعی کنید با مرکز درمانی یا بیمارستانی که قصد زایمان در آن را دارید هماهنگ شوید تا در زمان مراجعه با خیالی آسوده بتوانید زایمان کنید .

۶- درک عوارض احتمالی

این احتمال وجود خواهد داشت که شرایط حتی در آخرین لحظات تغییر کند و یک زایمان طبیعی را به زایمان سزارین بیانجاماند. نگران این مسائل نباشید اما آمادگی هر اتفاقی را نیز در خود ایجاد نماید .

مواردی که بروز آنها زایمان طبیعی را منجر به سزارین می کند!

افت ضربان قلب نوزاد
کنده شدن جفت
بالا رفتن فشار خون مادر
قرار گرفتن غیر عادی جنین در رحم مادر
بزرگ بودن سر نوزاد نسبت به لگن مادر
وجود مشکل در بند ناف و جفت
نارس و یا دیررس بودن جنین
از جمله حوادث اورژانسی است که می تواند زایمان طبیعی را به زایمان سزارین منجر نماید .

به چه دلیل در موعد زایمان طبیعی جراحی سزارین انجام می شود ؟

اکثر مادران باردار نگران سلامت خود و جنین در طی مراحل زایمان طبیعی می باشند این نگرانی در حدی است که هرچقدر مادر به تاریخ تولد فرزند نزدیک می شود ، بر اضطراب و تشویش او افزوده می شود در پاسخ به این دسته از مادران باید گفت که تبحر و تجربه یک متخصص زنان موفق و همراهی او در تمام مراحل بارداری با مادر ، احتمال بروز ریسک و خطر را برای نوزاد و مادر به صفر نزدیک می کند چرا که گاه در حین زایمان با توجه به نشانه های نامبرده ، خطراتی مادر و حیات فرزند او را تهدید می کند که اگر پزشک متخصص تجربه و دانش کافی داشته باشد ، اقدام به جراحی سزارین می کند تا هر گونه خطری از زایمان رفع شود. به این ترتیب در موارد خاص در صورتی که علایم ناموفق بودن زایمان طبیعی ظاهر شوند ، تشخیص پزشک به زایمان سزارین می باشد . انجام زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی سلامت ، زندگی و آسایش مادر باردار را حفظ کرده و نیز زندگی و حیات فرزند او را تضمین می کند.

بسیاری از خانم ها توان و وضعیت زایمان طبیعی را به نحو احسن دارا می باشند و در این بین جنین نیز قرارگیری مناسب و ایده آلی در رحم مادر دارد که این امر انجام زایمان را به صورت طبیعی راحت می کند ولی متاسفانه به دلیل ناآگاهی و ترس از درد زایمان به طریق طبیعی ، مادر مبادرت به انجام زایمان سزارین می کند . این زایمان ممکن است برای شما خطراتی به همراه آورد باید گفت که زایمان سزارین جز در موارد حاد و شرایطی که فیزیک مادر و جنین پاسخگو به زایمان طبیعی نباشد ، تجویز می شود این زایمان عوارض خاص خود را داشته و مادران نباید تنها به دلیل ترس از درد زایمان ، از این پروسه خدادادی خودداری نموده و عواقب آن را به جان خود و کودکشان بخرند . فرآیند زایمان به طریق طبیعی آن نه تنها برای کودک مفید است ، بلکه مادر را از بسیاری از آسیب ها و بیماری ها دور نگه می دارد. 

اکثر کودکان سزارینی به نسبت بقیه کودکان تفاوت هایی دارند که در روز های ابتدایی تولد این تفاوت ها مشکلاتی را به همراه می آورد یکی از شایع ترین مشکلات کودکان زایمان سزارین ، ناتوانی در خوردن شیر مادر و مکیدن پستان است در حالی که کودکان متولد شده با زایمان طبیعی به سرعت و به شکل غریزی پستان مادر را پیدا کرده و از آن تغذیه می کنند. توجه داشته باشید که این امر در همه موارد صادق نیست اما در بین کودکان سزارینی بسیار شایع است.

شروع زایمان طبیعی

علائم شروع زایمان عبارتند از:

احساس شدید درد در ناحیه زیر شکم و یا کمر ، این درد به تدریج طول مدت درد بیشتر و فاصله بین آن کوتاه تر می شود ، به طوری که رحم شما دچار انقباضات شدیدی خواهد شد. درد ناحیه کمر و زیر شکم در ابتدا کم و طولانی است و درست زمانی که جنین آماده تولد است درد زایمان کوتاه اما پر قدرت خواهد شد .

بروز هر نوع ترشح خونی از واژن یا مهبل

زمانی که جنین در شکم مادر می چرخد و به سمت رحم کشیده می شود ، ممکن است که فشار وارد شده به رحم با ترشح خون از واژن همراه باشد که از نشانه های زایمان است .

آبریزش از مهبل یا واژن

هرنوع آبریزش از مهبل می تواند هشدار دهنده ی زایمان باشد .

مراحل زایمان طبیعی

* فرآیند زایمان معمولاً به سه مرحل تقسیم می شود :

مرحلۀ اول : از زمان شروع دردهای زایمانی تا باز شدن کامل دهانۀ رحم می باشد .

مرحلۀ دوم : از باز شدن کامل دهانۀ رحم تا خروج نوزاد می باشد .

مرحلۀ سوم : از خروج نوزاد تا خروج جفت می باشد . 

موارد زیر را به یاد داشته باشید:

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید .
داروهای ممنوع را مصرف نکنید و رژیم غذایی دوران بارداری را رعایت نمایید .
دائما با پزشک در ارتباط باشید و کوچکترین تغییرات غیر عادی را گزارش کنید .
اگر دچار خونریزی شدید و یا اینکه ترشح شما زیاد بود به پزشک اطلاع دهید .
تورم بیش از اندازه که با دفع پروتئین نیز همراه باشد خطرناک است و ممکن است نشانه ای از مسمومیت بارداری باشد لازم است که به این نکته توجه داشته باشید .
به یک زایمان آرام و بدون استرس فکر کنید و نگرانی های دوران بارداری را کنار بگذارید به یاد داشته باشید که همواره انرژی مثبت شما به جنین منتقل خواهد شد .

چرا نفس کشیدن در طول زایمان طبیعی این قدر مهم است؟
تنفس درست یعنی کلی اکسیژن که وارد خون شما و کودک تان می شود. از طرفی کمبود اکسیژن می تواند عضلات شما را خسته کرده و انرژی تان را برای تحمل درد و فشار وارد کردن کم کند. از طرفی هم اکسیژن زیاد در اطراف بافت رحم و واژن (یعنی مرکز درد) موجب کاهش درد می شود.
???? شرایط ترس و اضطراب زایمان ممکن است باعث شود شما به جای تنفس عمیق و درست، نفس نفس زدن های کوتاه و سریع را انتخاب کنید، در حالی که این جور تنفس به سرعت موجب خستگی و سرگیجه تان می شود و شما انرژی تان را برای ادامه فرایند زایمان از دست می دهید.
این یعنی خطر! به جز این فرزند کوچک تان حالا بیشتر از همه دوران جنینی اش تحت فشار و استرس است و اکسیژن بیشتر برای او یعنی اوضاع خوب است!
???? شما به همه انرژی تان برای به پایان رساندن زایمان و تولد فرزندتان نیاز دارید و به همین دلیل است که پیش از رسیدن به روز موعود باید روش صحیح تنفس را یاد گرفته و تمرین کرده باشید.
معمولا چطور نفس می کشید؟
???? چشم های تان را ببندید و عادی نفس بکشید و به روش تنفس تان دقت کنید. هوا را به داخل می کشید. لحظه ای صبر می کنید. حالا هوا را بیرون می دهید و قبل از تنفس بعدی دوباره کمی صبر می کنید.
آیا تنفس تان مرتب است؟ آیا مدت دم و بازدم تان یکی است؟ آیا بین دم و بازدم تان یک وقفه کوتاه هست؟ اجازه ندهید دم تان طولانی تر از بازدم تان شود، حتی بهتر است بازدم کمی طولانی تر باشد.
تکنیک های ساده تنفس را تمرین کنید
???? روش های عادی تنفس را در طول بارداری تمرین کنید تا بتوانید هنگام زایمان به سادگی به خاطر بیاورید و استفاده کنید. این چند روش مهم ترین روش های تنفس هستند.
???? به کلمه «آرام» (relax) فکر کنید. آن را در دو بخش «آااا» و «رااام» تکرار کنید. وقتی هوا را به داخل می کشید در ذهن تان به «آاا» و وقتی آن را بیرون می دهید به «رااام» فکر کنید. تمرکز کنید تا تکرار این کلمه برایتان طبق عادت نشود.
موقع بازدم سعی کنید هر چیز بدی که در ذهن و بدن خود دارید، به هوا بسپارید و آن را با شدت به بیرون بدهید. روی عضلاتی که موقع استرس منقبض می شوند، تمرکز کنید و رهایشان کنید. یادتان باشد شما باید مراقب بازدم هایتان باشید، دم خودش مرتب می شود!
???? تکنیک های تنفس آرامش بخش
می توانید روش تنفس شمارشی را تمرین کنید. وقتی نفس می کشید به آرامی تا ۳ یا ۴ بشمارید و وقتی هوا را بیرون می دهید دوباره همان تعداد را بشمارید. معمولا دم با ۳ شماره و بازدم با ۴ شماره راحت تر است.
روش دم از بینی و بازدم از دهان هم روش خوبی است. یک نفس عمیق از بینی بکشید و آن را از دهان بیرون بدهید. می توانید موقع بازدم یک چیزی را بگویید، مثلا «هوووووو». برای استفاده از این روش یک لیوان آب دم دست بگذارید تا هرچند وقت یک بار با خوردن یک جرعه مانع خشکی دهان تان شوید.
تکنیک ها را به همراه تان هم آموزش بدهید.
???? اگر می توانید در طول زایمان یک همراه داشته باشید (مثلا مادر یا همسرتان) تکنیک های تنفس را با هم تمرین کنید. ممکن است در بخش پایانی زایمان که درد و انقباض شما را خسته کرده است، نتوانید ذهن تان را روی تنفس متمرکز کنید و برای این چیزها بیش از حد خسته باشید.
در چنین موقعیتی یک همراه که تکنیک های تنفس را بداند، کمک می کند که شما همچنان انرژی تان را نگه دارید. همراه تان می تواند دست شما را بگیرد و به چشم های شما نگاه کند و با شما نفس بکشد.
کافی است او به یکی از روش های صحیح نفس بکشد و شما هم سعی کنید با او همراهی کنید

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. خیلی ممنون .عالی بود

  2. استراحت کردن قبل از انجام زایمان طبیعی بسیار مهم است، زیرا خوابیدن و استراحت کردن سبب ذخیره انرژی مادر برای انجام زایمان طبیعی خواهد شد.
    هنگام بروز درد زایمان، آرامش خود را حفظ کنید. فک خود را شل نگه دارید و سفت نکنید. گفته می شود باز و شل نگه داشتن فک، ارتباط مستقیمی با باز شدن دهانه رحم و تولد راحت تر نوزاد دارد.
    هنگام زایمان، مثانه خود را خالی نگه دارید و هر ساعت برای تخلیه آن اقدام کنید.
    اگر برای اولین بار است که مادر می شوید، باید در نظر داشته باشید که ممکن است زایمان طبیعی طول بکشد. پس خود را برای آن آماده کنید.
    ذهن خود را بر روی فواید زایمان طبیعی متمرکز کنید. با آگاهی از فواید آن می توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *