اعتیاد در حاملگی/ آیا ترک اعتیاد در بارداری ضرر داره؟!

سلام من اعتیاد به تریاک دارم و تازه فهمیدم که باردارم. اعتیاد چه تاثیری رو جنین می ذاره. می تونم ترک کنم یا اینطوری ضررش بیشتره؟!

پاسخ مشاور:

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند، مشکلات مربوط به رشد جنین را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد، نوشیدن مشروبات الکلی، استعمال دود، مصرف کافئین به میزان قابل توجه و به طور مستقیم روی رشد جنین تاثیر می گذارد.

سوء مصرف دارو در این دوران به خصوص در مراحل حساس بارداری، خطر نقص هنگام تولد و احتمال کم بودن وزن نوزاد پس از تولد، تولد نوزاد مرده یا نوزاد نارس را افزایش می دهد. همچنین باعث ایجاد مشکلات شناختی در جنین می شود.

خانم بارداری که مواد مصرف می کند در حقیقت هم به خود و هم به فرزند درون رحم خود آسیب می رساند. البته تحقیقات نشان می دهد که نوزادان به دنیا آمده از مادران معتاد در معرض خطر ابتلا به نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند. توجه داشته باشید که مصرف مواد را در دوران بارداری توصیه نمی کنیم و از طرف دیگر با قطع مصرف خودسرانه موادمخدر در این دوران نیز به شدت مخالفیم زیرا حالت ترک و استرس های ناشی از آن در بسیاری از موارد از مادر به جنین منتقل می شود و می تواند در رشد و تکامل وی اختلال ایجاد کند و حتی سقط جنین را در پی داشته باشد اما یک درمان کاملا نگهدارنده می تواند تا میزان زیادی از احتمال بروز بیماری ها یا حتی مرگ در مادر یا جنین بکاهد.

***

 از اوایل دهه ۸۰ میلادی کارشناسان، درمان نگهدارنده متادون را برای خانم های باردار که موادمخدر مصرفی می کنند. پیشنهاد کردند زیرا این نوع درمان می تواندن موجب کاهش سوءمصرف مواد و یا سایر داروهای مضر برای جنین شود و احتمال زایمان یک کودک سالم را افزایش دهد. درواقع کمک به رهایی از شیوه اعتیادگونه و همواره به دنبال مواد بودن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های ایدز، هپاتیت و سایر عفونت ها، جلوگیری از تغییرات شدید سطح دارو در بدن که می تواند سبب بروز حالات ترک در جنین شود.

بهبود تغذیه مادر که به دنبال آن موجب زایمان نوزاد سالم تر و وزن بالاتر شود و درنهایت کاهش مشلکات پزشکی پیش و پس از زایمان، ازجمله مزایای ثابت شده متادون درمانی در خانم های باردار است؛ در این بین، درمان روی نوزاد هم اثرگذار است. مثلا وزن نوزاد متولدشده کمی کمتر از سایر نوزادان خواهد بود که این مشکل موقتی است و با افزایش مراقبت و تغذیه مناسب می توان از آن پیشگیری کرد.

درضمن به دلیل عبور متادون از طریق جفت به جنین، شاهد بروز برخی علائم ترک در نوزادان به ویژه در روزهای اول پس از تولد خواهیم بود که این حالات، خفیف بوده و با دستورالعمل های پزشک بهبود می یابد و مصرف متادون هیچ عارضه طولانی مدتی برای نوزاد ایجاد نمی کند؛ حتی مادر می تواند به راحتی به کودک خود شیر بدهد. بنابراین یک مادر باردار معتاد حتما باید تحت نظر یک پزشک قرار گیرد و نمی تواند مصرف مواد را به یکباره کنار بگذارد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *