استفاده از شیر خشک چه زمانی تجویز می شود؟

بعضی از نوزادان قدرت مکیدن کافی ندارند و نمی‌توانند سینه مادر را تا زمانی که سیر شوند بمکند. این ضعف در آن‌ها باعث می‌شود همیشه گرسنه باشند و گریه کنند.

گروهی از نوزادان هم در ۳ ماه اول به دلایل مختلف از جمله همان نداشتن قدرت کافی مکیدن، وزن نمی‌گیرند. این موضوع رشد بچه‌ها را با اخلال مواجه می‌کند. در این شرایط پزشک متخصص مصرف شیرخشک را توصیه می‌کند. 

گروه سوم هم مادران شاغلی هستند که نمی‌توانند در فاصله زمانی‌های کوتاه به شیرخوار شیر خودشان را بدهند. این گروه هم ناگزیرند از شیرخشک استفاده کنند، هر چند که بر اساس قانون، مادران تا ۶ ماه حق استفاده از مرخصی استعلاجی را دارند. با وجود این گاهی پیش از پایان این مهلت سرکار می‌روند. این ۳ گروه از بچه‌ها برای اینکه گرسنگی نکشند و رشد طبیعی داشته باشند باید از غذاهای کمکی استفاده کنند و چون پیش از ۶ ماهگی نمی‌توان از غذاهایی مانند فرنی و حریره بادام استفاده کرد، بهترین گزینه شیرخشک است.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. آزیتا فلاحت پیشه پاسخ

    مقدار شیرخشک لازم برای کودک یک ساله طی یک شبانه روز چند میلی لیتر است؟ نمی خواهم باشیر خشک اضافی معده دختر یک ساله ام را بیهوده پر کنم. آیا باید وعده های شیر در خواب شب را حذف کنم؟ در این صورت دخترم بی قراری کرده از خواب بیدار می شود. چه کنم؟

    پاسخ دکتر فاطمه هدی فلاح،‌متخصص کودکان:
    اگر فرزند شما دقیقا یک سالش هست می توانید از شیر پاستوریزه گاو هم برای سیر کردنش استفاده کنید که خیلی هم بهتر از شیرخشک است و مقوی تر هم هست. بهتر است که وقتی فرزند شما به دوسالگی نزدیک شد،‌ کم کم شیر دادن را به او قطع کنید دو بیشتر غذای کمکی مقوی و زیادی به او بدهید تا بدنش به غذا عادت کند و شیر خوردن از سرش بی افتد. چون اگر این کار را انجام ندهید وابستگی نوازاد به شیر از بین نمی رود و باید او را عادت دهید تا از طریق غذا کالری بدنش تامین شود. بهتر است که بین ۵۰ تا ۶۰ سی سی به فرزند خود شیر دهید که البته میزان آن بستگی به وابستگی فرزند شما دارد و باید دید که وابستگی روانی او به شیر تا چه اندازه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *