استرس و پوسیده شدن دندانها!/ علایم دندان‌ درد عصبی چیست؟

محققان دریافتند استرس عاملی برای از دست دادن دندان است!

همه ما می‌دانیم که استرس منجر به بروز مشکلات بسیاری برای بدن مانند ریزش مو، چاقی، آکنه و بیماری‌های دیگر می‌شود علاوه بر این، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

اما آیا استرس منجر به از دست دادن دندان هم می‌شود؟ کارشناسان پزشکی اظهار کردند: استرس باعث از دست دادن دندان هم می‌شود.
دکتر ماتیو مسینا، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا اظهار کرد:

داشتن استرس منجر به از دست دادن دندان می‌شود، اما این موضوع به سرعت اتفاق نمی‌افتد.
وی عنوان کرد:

استرس یکی از عوامل از دست دادن دندان در بزرگسالان (پریودنتال) است.
پریودنتال یکی از عوامل عمده برای از دست دادن دندان در بزرگسالان است. فشردن دندان‌ها روی هم و دندان قروچه هم نقش مهمی در از دست دادن دندان دارد.

استرس و خرابی دندان‌ها
استرس با روش‌های مختلف می‌تواند یکی از عوامل خرابی دندان‌ها باشد. استرس باعث بیماری‌های لثه می‌شود، خشکی دهان متعاقب استرس عامل پوسیدگی است، در حضور استرس مصرف قندها افزایش می‌یابد و استرس باعث ترس از مراجعه به دندان‌پزشک و خرابی بیشتر دندان‌ها می‌شود.

دردهای غیر دندانی، دندان‌درد عصبی
گاهی دردهای ناحیه فک و صورت که به صورت دندان‌درد احساس می‌شوند واقعاً به مشکل خود دندان مربوط نمی‌شوند. این دردها را دردهای غیر دندانی می‌نامیم. دردهای غیر دندانی که به شکل دندان‌درد احساس می‌شوند اشکال متنوعی دارند و بسیاری از آن‌ها با استرس تشدید می‌شوند. مثلاً میگرن یکی از بزرگ‌ترین مقلدان درد دندان، یا آنژین صدری که می‌تواند به صورت درد دندان در فک پایین احساس شود، با استرس ممکن است که شروع شده یا تشدید شوند.و نکته مهم اینست که استرس عامل شروع برخی سردردهاست و سردردها میتوانند علایم دندان درد را هم تقلید کنند.

دردهای نوروپاتیک و سایکولوژیک هم اگرچه از خانواده‌های مجزا هستند ولی ممکن است که با استرس رابطه مستقیم داشته باشند و در حضور استرس تشدید شوند؛ بنابراین افزایش شدت احساس این دردها در حین عصبی شدن و افزایش استرس منطقی و قابل‌قبول است.

دندان‌درد عصبی و درمان آن
تقریباً در اکثر موارد علت دندان‌درد شما مربوط به یک (وگاهی بیش از یک) دندان است. با رفع علت درد و درمان دندان عامل درد، مشکل درد شما برطرف می‌شود. اینکه دندان‌درد شما با استرس کم‌ و زیاد می‌شود یا اینکه در حضور استرس احساس درد بیشتری می‌کنید، الزاماً به معنی عصبی بودن علت درد دندان نیست؛ بنابراین در مرحله اول به یک دندان‌پزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه برای تشخیص دندان عامل درد و درمان آن مراجعه کنید. با درمان‌های معمول دندانپزشکی در بیشتر موارد مشکلات برطرف می‌شود. در مراحل بعدی درصورتی‌که دندان عامل پیدا نشود، ممکن است گزینه دندان‌درد با عامل غیر دندانی برای شما مطرح شود که تشخیص دقیق و درمان آن روند پیچیده‌تر و بین‌رشته‌ای دارد و در موارد زیادی از موارد از حیطه صرف دندانپزشکی خارج است. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *