استرادیول و تخمک گذاری/ تاثیر قرص اتینیل استرادیول در بارداری

استرادیول قویترین استروژن ترشح شده توسط تخمدان است… نقش اولیه استرادیول در زنان تنظیم عملکرد جنسی از طریق آماده سازی موکوز رحم برای مراحل پیش بارداری است… استروژن ها در حفظ تکامل سیستم باروری و صفات ثانویه جنسی زنانه اهمیت دارند…

استروژن (استراديول والرات , استروژن كونژوگه) 

 استرادیول با اتصال به گیرنده استروژنی در سیتوپلاسم میزان ساخت DNA، RNA و پروتئین های مختلف را در بافت ها افزایش می دهد، همچنین میزان آزاد شدن GNRH هیپوتالاموس تحت تاثیر استروژن کاهش می یابد و منجر به آزاد شدن FSH و LH از غده هیپوفیز میی گردد.

این دارو به عنوان جانشین درمانی در كمبود هورمون استروژن و نیز در حالاتی نظیر هیپوگونادیسم، واژینیت آتروفیک، نارسایی اولیه تخمدانی، درمان علائم وازوموتور دوران یائسگی و پیشگیری از استئوپروز بعد از یائسگی به كار می‌رود. این دارو همچنین ممكن است در درمان خونریزی رحمی، سرطان پستان یا پروستات مصرف گردد.

موارد مصرف
 جبران کمبود استروژن
 درمان نارسایی تخمدان
 پیشگیری از استئوپروز
 درمان علائم وازوموتور

استرادیول والرات به دو صورت قرص و آمپول در دسترس می‌باشد.

استرادیول،قویترین استروژن ترشح شده توسط تخمدان است و عمدتاً در گردش خون به گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG) اتصال دارد. هرچند که تولید اولیه این هورمون در تخمدان انجام می‌شود، در قشرغده آدرنال و در بارداری توسط جفت نیز تولید می‌گردد.

در مردان منبع اصلی تولید هورمون بیضه است. مقادیر افزایش یافته غیر طبیعی هورمون می‌تواند نشانه تومورهای بیضه و نیز ژنیکوماستی در مردان باشد.

نقش اولیه استرادیول در زنان تنظیم عملکرد جنسی از طریق آماده سازی موکوز رحم برای مراحل پیش بارداری (Pregestational) است. در زنان غیر باردار، سطح استرادیول به صورت چرخه‌ای می‌باشد که مقدار بیشینه آن کمی قبل از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد.

الگوی ترشح استرادیول در یک چرخه ی قاعدگی معمولاً در کنار FSH و LH و پروژسترون ارزیابی می‌شود.

استرادیول تولید هورمون محرک لیکولی (FSH) را سرکوب کرده بازارسازی و هورمون لوتئیزه کننده (LH) از غده هیپوفیز را تحریک می‌نماید. بنابراین سطوح پیش تخمک گذاری شاخصی از بلوغ فولیکولی است. در کنار اولتراسوند، افزایش سطح سرم می‌تواند در تشخیص بارداری به کار رود. به علاوه غلظت سرمی استرادیول جهت ارزیابی اختلالات مختلف قاعدگی زنانه شدن در کودکان و تومورهای تولیدکننده استروژن کاربرد دارد.

استرادیول ممکن است در موارد ژنیکوماستی و سیروز نیز افزایش یابد. استرادیول با اهداف درمانی در موارد ناباروری نیز اندازه‌گیری می‌شود. کاربرد اساسی این هورمون در تشخیص آمنوره و پایش القاء تخمک‌گذاری می‌باشد.

برای آماده سازی آندومتر در سیکل های انتقال رویان منجمد شده و نیز در زمانی که و تخمک های اهدایی انتقال داده می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف استراديول ، پزشكتان را مطلع سازيد:

حساسيت به استروژن ها
بارداري يا شيردهي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه بروموكريپتين (دارويي كه در درمان آمنوره [قطع عادت ماهانه]، عقيمي (يا نازايي )، و بيماري پاركينسون استفاده مي شود)، سيكلوسپورين ، يا داروهايي كه به كبد آسيب مي رسانند
مصرف سيگار، توتون يا تنباكو
سابقه يا ابتلا به ترومبوفلبيت (لخته شدن خون در سياهرگ ها)، ترومبوز (تشكيل لخته خوني در رگ ها)؛ اندومتريروز (تشكيل بافت اندومتر در خارج رحم )؛ بيماري كيسه صفرا؛ فيبروم رحمي ؛ سرطان پستان (يا شك به آن )، مگر اينكه براي درمان همين سرطان استراديول تجويز شده باشد؛ خونريزي واژينال غيرطبيعي بدون علت مشخص ؛ يا مشكلات كبدي .

هنگام مصرف استراديول توصيه مي شود:
دستورالعمل همراه دارو را به دقت مطالعه كنيد و سؤالاتتان را از پزشكتان بپرسيد.
هر ماه پستان هايتان را معاينه كنيد تا در صورت بروز علايمي از سرطان متوجه آن شويد (اگر اين معاينه را بلد نيستيد از پزشكتان بپرسيد).
سالي يكبار (يا بسته به نظر پزشكتان بيشتر) براي انجام ماموگرافي ، آزمون گستره پاپانيكولا، و معاينه باليني به پزشكتان مراجعه كنيد.
تورم ، خونريزي و حساسيت لثه ها به دنبال مصرف استراديول نامعمول نيست. بهداشت دهانتان را با مسواك زدن و استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشك حفظ كنيد و در صورت بروز هريك از مشكلات ذكر شده موضوع را با دندانپزشكتان در ميان بگذاريد.
براي به حداقل رساندن تغييرات رنگ پوست از مواجهه با آفتاب بپرهيزيد. مخصوصاً از آفتاب ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر اجتناب كنيد. از لوسيون هاي ضدآفتاب با قدرت محافظتي (اس پي اف ) حداقل ۱۵ براي صورت و دست ها استفاده كنيد.
ديگر پزشكان را از اينكه استراديول مصرف مي كنيد آگاه كيند.
استراديول را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط استراديول فاسد مي شود).
استراديول تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت بريزيد.

هنگام مصرف استراديول نبايد
سيگار، توتون يا تنباكو مصرف كنيد. اين از اثرات استروژن ها مي كاهد و خطر عوارض جانبي دارو را به ويژه در كساني كه زياد سيگار مي كشند يا در افراد بالاي ۳۵ سال افزايش مي دهد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *