اسباب بازی های مناسب ۷ ماه تا ۳ سالگی!/ معرفی بازیهای حرکتی کودکانه

در هر سنی یک بازی میتواند به رشد کودک کمک کند. اکنون سعی میکنیم سرفصل وار به چند بازی مناسب برای بچه ها در سنین مختلف اشاره کنیم.

✅بازی مناسب ۷ تا ۱۲ ماهگی:

 از نظر فیزیکی، بین ۷ تا ۱۲ ماه سنی است که نوزاد تحرکش بیشتر از قبل میشود. ایستادن و بلند شدن و بعد از آن راه رفتن را تمرین میکند و برداشتن اجسام از روی زمین را با ۲انگشت شست و سبابه یاد میگیرد. بیرون ریختن کمد،کابینت و خالی کردن ظرف حبوبات و… سرگرمی مفرحی برای کودک در این سنین است. علاقه به کتاب‌های عکس‌دار در نوزادان از این سن شکوفا میشود. از نگاه کردن به کتب تصویری یا آلبوم‌ عکس لذت میبرند. ضمنا نوزاد غریبی کردن را در این سن شروع میکند، ممکنست از چهره‌های ناآشنا بترسد. او از دالی بازی بیش از پیش استقبال میکند.

✅بازی مناسب ۱ تا ۲ سالگی:

????دستان خود را روی صورتتان قرار دهید. سپس صدا بزنید "نام کودک"‌ کجاست ؟ صبر کنید تا کودک دستان شما را از روی صورتتان کنار بکشد(در کل کودکان کنترل را دوست دارند) به محض اینکه کودک دستان شما را کنار زد از خود صدای جالبی دربیاورید.
????زنگ در درون بطری: یک زنگوله در داخل بطری بیندازید .سپس سر آن را محکم ببندید و با چسب بچسبانید.به کودک اجازه دهید تا با آن بازی کند.


????بازی پریدن "بپر،بپر" "بالا،پایین "
????کاغذ پاره کردن
????حباب بازی
????تقلید صدای حیوانات

✅بازی مناسب۲ تا ۳ سالگی:

????با هم مشغول بازی "موش و گربه " شوید. شما موش شوید و ۴ دست وپا فرار کنید و کودک را تشویق کنید که اگر مثل یک گربه زرنگ و قوی شما را بگیرد.
????کودکتان را در معرض انواع صداهای مختلف قرار دهید، صدای موتور، ماشین، کلاغ، خالی کردن آهن
????"عمو زنجیر باف"، شیوه فوق العاده ای برای توسعه دادن به درک فضایی کودکتانست. دست کودکتان را بگیرید و دایره وار راه روید، شعر عموزنجیرباف را بخوانید و از او بخواهید "بله" هایش را بلند جواب دهد.
????"حفظ شعر" همراه با بازی را فراموش نکنید گیرایی کودکان۲-۳ ساله مثل اسفنج است. اگر چیزی را یکبار بشنوند، آن را به حافظه میسپارند. بخصوص اگر همراه با حرکت و بازی باشد. در هر صورت باید آنقدر برایش حرف بزنید و شعر بخوانید،تا دایره لغاتش گسترده شود.
????حالات چهره را به او بیاموزید! یک مجله بردارید و به آدمهایش نگاه کنید. چهره شاد/ غمگین/ اخمو/ عصبانی. این بازی به کودک بالای ۲سال کمک میکند تا احساساتش را شناسائی کند.

توصیه‌های برای خرید اسباب‌بازی

کودکانی بین سنین ۰ تا ۶ سالگی به اسباب‌بازی‌هایی نیاز دازند که بتوانند آن را در دست بگیرند، آن را تکان دهند و صدای آن را دربیاورند. حلقه‌های بزرگ، جغجغه، اسباب‌بازی‌های فشاری، عروسک‌ های نرم، توپ‌های نخی و آیینه‌های نشکن از جمله از این اسباب‌بازی‌ها هستند.

کودکان ۱ساله کتاب‌های مصور و برجسته با تصاویری بزرگ یا کتاب‌های سخنگو همراه با موسیقی و داستان‌های ساده را ترجیح می‌دهند. برخی از این کتاب‌ها برگه و مدادشمعی‌هایی قابل شست‌وشو و غیر سمی نیز دارند که برای کودکان بسیار مناسب و در عین حال لذت‌بخش است.

کودکان ۲ ساله گاهی اوقات هنگام بازی با اسباب‌بازی‌ها احساس خطر می‌کنند اما با این وجود، حرکات و فعالیت‌های فیزیکی خطرناکی همچون پرش از مانع، بالا رفتن از ارتفاع و بازی‌های با انگشتان خود انجام می دهند. اسباب‌بازی‌های مناسب برای این سن از این جمله‌اند: پازل‌های چوبی بزرگ، اسباب‌بازی‌های آبی، اسباب‌بازی‌ های قابل حمل.

در سنین ۳ تا ۶ سالگی، اسباب‌بازی‌های مناسب شامل پازل‌های کوچک، سه چرخه، توپ، مداد شمعی و برگه، قیچی و چسب‌های امن و اسباب‌بازی هستند.

برای کودکان خود اسباب‌بازی‌های تهیه کنید که مناسب سن آن‌ها باشد. هر اسباب‌بازی مناسب سن، توانایی، مهارت و علایق خاصی است و همه اسباب‌بازی‌ها نمی‌توانند برای همه کودکان مناسب باشند. اسباب‌بازی‌هایی که خیلی پیشرفته هستند ممکن است برای کودکان کوچک‌تر بسیار خطرناک باشند.

بیشتر اسباب‌بازی‌های استاندارد دارای برچسب سن مناسب برای استفاده و اخطارهای ایمنی هستند. والدین هنگام خرید اسباب‌بازی یا حتی هنگام هدیه گرفتن آن‌ها باید به این برچسب‌ها دقت کنند. علاوه بر این، اسباب‌باز‌ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا در دهان کودکان جا نشوند. 

منبع خبر : ooma

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *