از دست دادن یک لوله رحم به دلیل بارداری خارج از رحم/ احتمال بارداری مجدد؟!

سلام به دلیل بارداری خارج از رحمی لوله سمت چپ رحمم را از دست دادم. می خوام بدونم با یک لوله رحمی احتمال بارداری هست؟!

پاسخ مشاور:

بارداری با یک لوله قطعا امکان پذیر است. دستگاه تناسلی حاوی دو تخمدان و دو لوله فالوپ است که هر دو آنها به رحم اتصال دارند. در هر ماه یکی از تخمدان‌ها یک تخمک را بالغ کرده و درون لوله رها می کند و اگر اسپرمی درون لوله وجود داشته باشد لقاح رخ می دهد.

اگر یکی از لوله‌های شما آسیب دیده باشد و تخمدان با لوله سالم در ارتباط باشد، بارداری به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در واقع برخی از زنان با وجود اینکه یک لوله مسدود دارند هرگز از این موضوع باخبر نمی شوند، زیرا آن ها به راحتی با لوله سمت مقابل باردار می شوند. ممکن است بارداری با یک لوله کمی با تاخیر صورت گیرد زیرا در برخی ماه‌ها ممکن است تخمک از تخمدانی که در سمت لوله آسیب دیده قرار دارد آزاد شود.

بارداری خارج رحمی در مواقعی است که بارداری بیرون از رحم اتفاق افتاده که اغلب درون لوله های رحمی است و می تواند سبب آسیب یا انسداد لوله شود. البته مقدار آسیب و انسداد بستگی به طول مدت بارداری خارج رحمی دارد، هر چقدر بارداری بیشتر پیشرفت کرده باشد آسیب بیشتر خواهد بود.

معمولا به اکثر زنان توصیه می شود اگر پس از ۱۲ ماه تلاش برای بارداری، باردار نشدند به یک پزشک مراجعه کنند اما اگر فردی دچار مشکلاتی از قبیل آسیب لوله رحمی، اختلالات تناسلی، سقط مکرر یا سن بالای ۳۶ سال است، توصیه می شود پس از ۶ ماه تلاش ناموفق به پزشک مراجعه کنند.

داروهای تخمک گذاری و آی وی اف هم می توانند به روند باردار شدن شما کمک کنند.

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. سلام من یه بارداری خارج از رحم داشتم ولوله منو برداشتن

  2. سلام در حین بارداری خارج از رحم دچار دردشانه بودم باعمل و خارج کردن لوله هنوز بعداز چهل وپنج روز درد دارم علتش چیه ؟چکارکنم

    1. سلام باید به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید تا معاینه شوید.

  3. باسلام من یه فرزنددارم بعدازدوسال دوباره اقدام به بارداری کردم وقرص لتروزول مصرف کردم وبارداری خارج رحم پیش آمدکه منجربه پارگی وبرداشتن لوله سمت راستم شد
    سوال من اینه که آیابعدازسه ماه میتونم دوباره اقدام کنم؟وآیااین درسته که موقع شروع به اقدام قبلش یه سونوگرافی بدم اگرفولیکول بالغ ازسمت راست بوداقدام نکنم به علت برداشتن لوله رحمی آیااین صحت داره؟

    1. سلام خیر نیازی نیست می توانید هر ماه در تایم تخمک گذاری خود برای بارداری اقدام کنید به هرحال اگر تخمک بالغ داشته باشید بارداری صورت می گیرد نیاز به اینکه هزینه کنید نیست حالا اگر فقط می خواهید ماه هایی که تخمک گذاری دارید اقدام داشته باشید می توانید سونوگرافی انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *