از ابتلا به سرطان سینه می ترسم!/ سرطان سينه از چه سنی شروع ميشه؟!

من مدام نگران این هستم که نکنه دچار سرطان سینه بشم اما خبردار نشم. سرطان سینه چه نشانه هایی دارد؟ سرطان سينه از چه سني شروع ميشه؟

پاسخ مشاور:

وجود ترشح از سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل نیز از علایمی است که با بروز آن باید سریع به پزشک مراجعه کرد.

بهتر است زنان قبل از بروز نشانه‌های سرطان سینه از سن ۲۵ سالگی سالی یکبار به پزشک مراجعه کنند. زنان باید مرتب خود را معاینه کنند و هر ماه، بافت سینه خود را به دقت ببینند که آیا نقاطی سفت احساس می شود یا خیر و با دیدن اولین نشانه به پزشک مراجعه کنند.

بنابراین وجود توده یا سفت‏‌شدگی که معمولاً بدون درد است اولین نشانه است. همچنین تغییرات پوست سینه مانند فرورفتگی قسمتی از پوست سینه به داخل، وجود زخمی که بهبود نیابد، تورم و قرمزی، تغییرات نوک سینه مانند فرورفتگی آن، پوسته پوسته شدن همراه با خارش از دیگر علایم این سرطان است.

وجود ترشح از سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل نیز از علایمی است که با بروز آن باید سریع به پزشک مراجعه کرد. با بروز هر یک از این علایم معاینه توسط پزشک، ماموگرافی و سونوگرافی آغاز می شود اما آنچه اهمیت دارد این است که قبل از بروز چنین نشانه‌هایی و از سن ۲۵ سالگی باید سالی یکبار به پزشک مراجعه شود. 

از ۳۵ سالگی به بعد، با توصیه پزشک در ۵ سال اول یک ماموگرافی و سپس هر دو سال یکبار ماموگرافی باید انجام شود. بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی نیز هر دو سال یکبار و از سن ۵۰ تا ۷۰ سالگی، سالی یکبار ماموگرافی سینه بهتر است انجام شود.این متخصص جراحی سینه گفت: زنانی که سابقه فامیلی و سرطان سینه در سنین پایین در آنها وجود دارد باید ماموگرافی را تحت نظر پزشک از سنین پایین‏تری شروع کنند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *