آیا ورم پاها بعد از سزارین طبیعیه؟!/ عوارض سزارین

سلام. هفت روزه سزارین شدم پایین پاهام تا مچ هنوز ورم داره طوریکه بسختی کفش میپوشم و اینکه تنگی نفس هم دارم مخصوصا موقع دراز کشیدن میخوام بدونم اینا عوارض سزارینه؟ خوب میشم یا نه؟

پاسخ مشاور:

سلام بله از عوارض سزارین است به مرور خوب می شود.

***

تورم بعد از زایمان چیست؟

بسیاری از زنان پس از اتمام روند زایمان طبیعی و عمل سزارین، و به دلیل مسائل مرتبط با بارداری، دچار تورم در بدن خود میشوند. اما آگاه باشید که امکان دارد تورم بعد از زایمان تجربه شیرین مادر شدن و رابطه او با نوزادش را پس از تولد نوزاد دچار نقص کند، چون این زمان بهترین دوره برای پیوند مادر با نوزاد خود محسوب میشود. اما یک مادر چگونه میتواند با نگرانی به وجود آمده در بدن متورم خود، بر روی سلامتی نوزادش و ارتباط با او تمرکز کند؟
بدن هر مادری در دوران بارداری، مایعات و خون زیادی برای ذخیره کردن، تولید میکند، که این میزان ۵۰٪ بیشتر از مقدار خون تولید شده در بدن هر فرد میباشد. این مایعات و خون اضافه، برای تغذیه و محافظت از مادر و جنین، در طول دوران بارداری ضروری است، اما در حالت معمول، همه این خون های اضافی، هنگام زایمان، بدن مادر را ترک خواهند کرد.
ترکیبی از این خون اضافی، با احتباس مایعات و تغییرات هورمونی به وجود آمده در طی دوران بارداری، می تواند مچ پاها، و دستهای مادر را بعد از زایمان، متورم نماید، که این ورم کردن بدن مادر به دلیل انباشته شدن خون و مایعات، و دفع نشدن کامل آنها حین زایمان را "تورم بعد از زایمان" می گویند.
اعضای خاصی از بدن مادر مانند ناحیه های برش داده شده در حین زایمان طبیعی و عمل سزارین، و جای برش های اپی زیاتومی، می تواند به اندازه دیگر قسمتهای بدن او دچار این تورم شود و منبع بزرگی برای ناراحتی مادر پس از اتمام روند زایمان باشد.

علل تورم بعد از زایمان:

میتوان گفت که تجمع خون زیاد، احتباس آب و تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری، بعد از زایمان به اوج خود رسیده، و پس از زایمان هم بدن مادر را دچار تورم خواهد کرد. علت افزایش وزن در دوران بارداری در اکثر مادران، احتباس آب در بدن آنها است. این عمل به مادر کمک میکند تا تمام بافت های بدنش برای رشد نوزاد آماده شده، و ناحیه لگن او را برای زایمان طبیعی، امن و بی خطر نماید. اگر می خواهید بدانید که چرا تورم بیشتری در دستها و ساق پاهای شما بعد از زایمان روی میدهد، حتما ادامه مقاله زیر را بخوانید:
۱٫ شایعترین علت تورم بعد از زایمان در بدن مادران، تغییرات هورمونی است. بدن یک مادر حامله، مقدار زیادی پروژسترون در دوران بارداری خود تولید میکند. این پروژسترون اضافی باعث احتباس آب و سدیم در بدن مادر شده، و منجر به تورم بعد از زایمان خواهد شد.
۲٫ علت دیگری که در تورم بعد از زایمان یک مادر موثر است، گسترش رحم اوست. رحم مادر باردار با رشد بیشتر خود، جریان خون به بخشهای پایینتر بدن را محدود میکند، که این امر هم میتواند به جمع شدن مایعات، و تورم بعد از زایمان در بدن او منجر شود.
۳٫ همچنین، بهتر است بدانید که زایمان طبیعی، میتواند باعث بروز تورم بعد از زایمان بیشتری در مادر شود. فشار را که مادر به هنگام تولد نوزادش در زایمان طبیعی تحمل میکند، خون اضافی را به سمت دست و پا میفرستد، که موجب تورم بیشتری خواهد شد.
۴٫ مایعات نیز یکی از علل اصلی دیگر تورم بعد از زایمان در بدن مادران محسوب میشوند. هر دو بخش واژن و دستگاه تناسلی بسیاری از زنان در هنگام زایمان، مایعات IV را دریافت میکنند، که تجمع این مایعات اضافی در بدن مادر هم، باعث تورم موضعی خواهد شد.
اما زیاد نگران نباشید چون تورم بعد از زایمان، به تدریج فروکش کرده، و تمام مایعات اضافی موجود در بدن شما از بین خواهد رفت.

تورم بعد از زایمان بدن مادر چگونه فروکش میکند؟

• اولین چیزی که یک مادر تازه زایمان کرده باید به یاد داشته باشد، این است که استراحت کردن و آرامش کامل او، تورم عمومی را به طور کاملا طبیعی از بین خواهد برد.
• به عنوان یک مادری که تازه زایمان کرده اید، لازم است بدانید که تورم در مناطقی از بدن شما مانند دستها، پاها، صورت و قسمت پایین پشت باید در طول یک هفته بعد از زایمان کاهش یابد.
• چون در طول این دوران، کلیه های شما برای از بین بردن مایعات اضافی بدنتان، بیش از حد فعالیت خواهند کرد. این بدان معنی است که بعد از زایمان، نیاز به دفع ادرار در شما افزایش خواهد یافت.
• یکی دیگر از راههای خروجی برای این مایعات، منافذ بدن مادر است، چون در بیشتر مواقع مایعات اضافی به عنوان عرق از بدن هر فرد خارج می شوند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *