آیا مدفوع شل و آبکی نوزاد خطرناک است؟!/ رنگ سبز مدفوع نوزاد نشانه چیست؟!

مدفوع نوزادان بعد از شش روزگی با هر بار شیر خوردن به رنگ های مختلف نارنجی و زرد و سبز و یا به رنگ قهوه ای و با فشار دفع می شود که تقریبا شل و آبکی می باشد. این نکته را بدانید که این حالت مدفوع در نوزادان امری طبیعی می باشد و این علائم را اسهال تلقی نکنید …

به اجابت مزاج شل، آبکی و به دفعات زیاد اسهال می گویند. اسهال از بیماری های شایع کودکان و شیرخواران می باشد. اکثر کودکانی که شیر گاو و شیر خشک استفاده می کنند بیشتر مبتلا به اسهال می شوند و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، احتمال اسهال در آن ها کم تر می شود. زمانی که مدفوع کودک و یا نوزاد شما، طی مدت ۲۴ ساعت، سه بار و یا بیشتر از سه بار آبکی و شل باشد، کودک دچار اسهال شده است.

اسهال در کودکان و شیرخواران را جدی بگیرید، و خوددرمانی نکنید و در صورت بروز اسهال در کودکان و نوزادان سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر اسهال در کودکان و نوزادان ادامه داشته باشد به دلیل اینکه مایعات و نمک به دفعات زیاد از بدن دفع می شود ممکن است حتی منجر به مرگ کودک نیز شود.

اجابت مزاج در نوزادان
مدفوع نوزادان بعد از شش روزگی با هر بار شیر خوردن به رنگ های مختلف نارنجی و زرد و سبز و یا به رنگ قهوه ای و با فشار دفع می شود که تقریبا شل و آبکی می باشد. این نکته را بدانید که این حالت مدفوع در نوزادان امری طبیعی می باشد و این علائم را اسهال تلقی نکنید.

اگر مادر به نوزاد خود در فواصل کم شیر بدهد، مدفوع نوزاد شل می شود و چند بار در طول شبانه روز دفع می شود.

این حالت به علت خوردن زیاد شیر، رخ می دهد و اسهال نمی باشد. به طور کلی امکان دارد شیر خوار سالم هر چند روز یک بار اجابت مزاج داشته باشد و یا در یک روز چندین بار اجابت مزاج نرم کند. هر دوی این حالت طبیعی می باشد.

اجابت مزاج در کودکان
اگر در مدفوع کودک، غذای هضم نشده ای دیده شد این حالت اسهال نیست و علائمی از اختلال دستگاه گوارش می باشد. زمانی که مدفوع کودک به رنگ سبز باشد اما آبکی نباشد این حالت مهم نیست.

دلایل سبز شدن مدفوع کودک
ازدیاد حرکات روده ی کودک
اگر مدفوع کودک در هوای آزاد بماند
مصرف برخی داروها به خصوص قطره های آهن و ویتامین باعث تیره شدن رنگ مدفوع کودک می باشد و مهم نمی باشد.

***يک فوق تخصص گوارش اطفال با بيان اينکه اكثر مردم به اشتباه تصور مي كنند رنگ سبز مدفوع نوزاد به دليل ابتلا به سرماخوردگي است گفت: در صورتي كه نوزاد در هر نوبت خوردن شير، يك سينه مادر را بطور كامل تخليه كند، رنگ سبز مدفوع برطرف مي شود.

دكتر علي اكبر سياري با اشاره به نگراني مادران در خصوص مشاهده مشكل در ظاهر مدفوع نوزاد اظهار داشت: گاه وجود رگ‌هاي خوني در مدفوع به علت سفتي و يبوست و گاه به علت حساسيت ايجاد مي شود.

وي گفت: معمولا در مواردي كه كودك بيقرار است و خون درمدفوع او مشاهده مي شود، احتمال حساسيت به شير گاو وجود دارد که در اين حالت مادر بايد از خوردن شير گاو اجتناب کند.

وي ادامه داد: در صورتي كه مادر به مدت يك هفته از خوردن فرآورده‌هاي لبني و حتي كيك، شيريني و بيسكويت هايي كه در آن شير به كار رفته است اجتناب کند و علايم بهبودي در كودك مشاهده شود، تشخيص حساسيت به شير گاو قطعي مي شود .

اين فوق تخصص گوارش اطفال تصريح كرد: در مواردي كه مادر به دليل حساسيت نوزاد به شير گاو، نمي تواند از فرآورده هاي لبني استفاده كند، مصرف روزانه دو قرص كلسيم نياز مادر به كلسيم را مرتفع مي سازد .

دکتر سياري در پايان خاطر نشان کرد: توليد شير به استفاده كامل و كافي از مواد مغذي بستگي دارد و اين تصور که شير خوردن مادر باعث افزايش توليد شير در وي مي شود، جنبه رواني دارد و صحيح نيست.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. با تشکر از مطالب آموزنده و مفید شما عزیزان

  2. سلام نوزاد ۱۵ روزه یی دارم که الان ۴ روزه مدفوعش کاملا آبکیه ، دقیقا مثل اسهال ، بردمش دکتر گفت طبیعیه و جای نگرانی نداره و مشکلی نداره ، شیر خودمو میخوره ، خواستم ببینم طبیعیه ؟ مدفوعش ابکیه شل نیست

    پاسخ دکتر مرتضی عبدالهی، متخصص اطفال:
    مادر عزیز شرایط نوزاد بستگی به نوع شیر مصرفی دارد. در صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر نگرانی خاصی نیست ولی در صورتی که نوزاد شیر خشک مصرف میکند قطعا نیاز به بررسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *