آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟/ قیمت واکسن تبخال تناسلی؟

ویروس تبخال تناسلی تا آخر عمر در بدن باقی می مانند. پس بهترین راه این است که جلوی ورود آن به بدن گرفته شود …

آیا درمان قطعی برای تبخال تناسلی در زنان وجود دارد؟! قیمت واکسن آن چند است؟

پاسخ مشاور:

 روش قطعی برای درمان تبخال تناسلی وجود ندارد و در صورت ابتلاء فرد باید از مسکن و ضد درد استفاده کند.
مصرف مایعات را زیاد کنند.
در صورت عدم توانایی فرد برای ادرار کردن موقتا برای بیمار سوند گذاشته می شود.
 پماد و قرص های آسیکلوویر طبق دستور و مجوز پزشک جهت جلوگیری و عود آن دومین راه درمان تسکین می باشد.
بهترین راه برای پیشگیری از این عارضه اجتناب از تماسهای جنسی پرخطر، مشکوک، بی بندوباری های جنسی، عدم داشتن شرکای جنسی متعد، اجتناب از آمیزش جنسی هنگام فعال بودن بیماری و استفاده از کاندوم است. 

این واکسن در مراکز دولتی ارائه نمی شود و در مراکز خصوصی هم قیمتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارد. 

(سال ۹۶)

ویروس تبخال تناسلی چگونه وارد بدن انسان می شود؟
دو نوع ویروس تبخال در بدن انسان وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲ (نام علمی آن HSV یا ویروس هرپس سیمپلکس ۱ و ۲ است).

ویروس HSV نوع ۱ باعث بروز تبخال دهانی می شود که با سوزش، درد و قرمزی همراه است و با تماس نزدیک (مثلا روبوسی) به سادگی منتقل می شود، ولی نوع ۲ باعث ابتلا به تبخال تناسلی می شود که راه انتقال آن رابطه جنسی با فرد مبتلاست.

آیا تبخال تناسلی هم علائمی مانند تبخال دهانی دارد؟
در ناحیه تناسلی، تبخال ها به شکل ضایعات تاول مانند آبکی گروهی (۴ تا ۵ تاول در کنار هم یا بیشتر) هستند. هنگام بروز تاول ها علائم دیگری مانند تب و لرز، درد استخوان ها و سوزش ناحیه تناسلی نیز در بیمار دیده می شود.
البته علائم جانبی معمولا در بیمارانی مشاهده می شود که به تازگی ویروس وارد بدنشان شده است.

بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد مایع موجود در تاول مملو از ویروس هرپس است که به سرعت می تواند پخش و باعث ابتلای انسان شود.

راه انتقالش رابطه جنسی است؟
بله، تبخال تناسلی از طریق روابط جنسی از فرد بیمار به فرد سالم سرایت می کند.

وقتی که بثورات پوستی به شکل تاول آبکی هستند، انتقال خیلی شدید است و تماس فرد سالم با مایع تاول، صددرصد باعث آلودگی او خواهد شد.

این ویروس ها تا آخر عمر در بدن باقی می مانند. پس بهترین راه این است که جلوی ورود آنها به بدن گرفته شود.

یعنی درمان قطعی وجود ندارد؟
نه، تا کنون روشی برای از بین بردن ویروس تبخال تناسلی پیدا نشده است. درمان ها فقط باعث سرکوب ویروس می شوند.
درمان شامل استفاده از داروهای خوراکی ضد ویروسی مانند آسیکلوویرو… می باشد.
انواع موضعی‌ این‌ داروها نیز موجود هستند، اما به‌ اندازه‌ خوراكی‌ موثر نیستند.
دارو باید توسط پزشک تجویز شود.

باید از تماس دست با زخم های تبخال خودداری کرد، لذا برای مصرف داروهای موضعی باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کرد.

قرص ها و پمادهای ضد ویروس هرپس در طی ۷ تا ۱۰ روز بثورات را از بین می برند.

آیا این بیماری عودکننده است؟
بله، تبخال تناسلی با درمان یا بدون درمان فروکش می کند، اما خاموشی علائم بیماری، به معنای درمان نیست، چون ویروس همچنان در بدن باقی می ماند و تحت شرایط مطلوب مانند تضعیف سیستم ایمنی (سرماخوردگی)، وارد شدن استرس به فرد حامل ویروس تبخال، شروع عادت ماهیانه در خانم ها و هر گونه تغییر در وضعیت روانی و جسمی، دوباره فعالیت خود را شروع می کند.

عود ممکن است با همان شدت اولیه یا خفیف تر باشد و به هشت بار در سال هم برسد.

بیماری در افراد دچار نقص ایمنی بدن و نوزادان مشکل آفرین است. به همین دلیل لازم است زنان باردار مبتلا به این بیماری برای جلوگیری از عفونت نوزاد خود، حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنند.
اطلاع رسانی در این زمینه باید بیشتر انجام شود، مخصوصا برای جوانان؛ چون اطلاع و ترس از بیماری حتما باعث جلوگیری و کاهش رفتارهای پرخطر خواهد شد
افراد مبتلا برای جلوگیری از عود چه باید بکنند؟
باید تحت درمان نگهدارنده قرار بگیرند؛ یعنی به طور مداوم داروهای ضدویروس با دوز کم مصرف کنند. خوشبختانه بیماری تبخال تناسلی هیچ وقت به سرطان تبدیل نمی شود.

چرا شیوع این ویروس در جوان ها زیاد شده است؟
آمارها نشان می دهد تعداد جوانان مبتلا به ویروس تبخال تناسلی به شدت در حال افزایش است، اما به طور کلی همه افرادی که بی بندوباری جنسی دارند، به یکی از بیماری های منتقله از راه جنسی مبتلا هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

اطلاع رسانی در این زمینه باید بیشتر انجام شود، مخصوصا برای جوانان؛ چون اطلاع و ترس از بیماری حتما باعث جلوگیری و کاهش رفتارهای پرخطر خواهد شد.

لازم است افراد آگاه باشند که استفاده از کاندوم خطر آلودگی به ویروس را کم می کند، ولی از بین نمی برد، چون ضایعات در ناحیه تناسلی پخش هستند.

چطور می توان پیشگیری کرد؟
در حال حاضر روش های متعددی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود، ولی هیچ یک از این روش ها نمی توانند کاملا قابل اطمینان باشند.

راه های پیشگیری عبارتند از:
– بهترین راه پیشگیری، پرهیز از ارتباط جنسی پرخطر است.

– زمانی که زخم یا تاول‌ وجود دارد، باید از ارتباط جنسی خودداری‌ شود.

– تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری شود.

-اگر عفونت‌ غیرفعال است، مخصوصا اگر عود مكرر ضایعات وجود داشته‌ باشد، باید از كاندوم‌ استفاده‌ شود.

– در مواردی که مادر مبتلا می باشد، بهترین روش جهت پیشگیری از ابتلای نوزاد، انجام سزارین به جای زایمان طبیعی است.

اشتراک‌گذاری
58 نظر
  1. سلام .ایا الان این واکسن در ایران وجود دارد

  2. فرمودید خوشبختانه بیماری تبخال تناسلی هیچ وقت به سرطان تبدیل نمی شود.
    آیا سرطان باعث ایجاد تبخال تناسلی میشود؟

    1. خیر نگران نباشید.

  3. سلام بار اولم هست که نبخال زدم دکترم پماد هایی که داده بود هم استفاده کردم ظرف دو روزخوب شد زخم هام الان ۸روزه رابطه نداشتم ابا باید بازم جلو گیرکنم از رابطه ی جنسی لطفا جواب بدین

    1. سلام اگر زخم ها خوب شده می توانید رابطه جنسی داشته باشید می توانید از کاندوم هم استفاده کنید .

    2. سلام من با يه دختر عقد كردم الان متوجه شدم داراى زيگيل تناسلى نوع ١٨هست بايد چكار كنم ايا ما ميتونيم رابطه داشته باشيم ضمنا من ٣٥سالم هست

      1. سلام بله می توانید رابطه جنسی داشته باشید منعی ندارد احتمال ابتلا از خانم به آقا ضعیف است مسئله دیگر اینکه این بیماری خطرناک نیست و برای خانم ها عوارض به دنبال دارد البته این ویروس انواع مختلفی دارد فقط نوع پرخطر آن ممکن است نه حتما و صد درصد در خانم ها ریسک سرطان دهانه رحم را بالا ببرد آن هم با انجام تست پاپ اایمیل به صورت سالیانه در کسانی که نوع پرخطر آن را دارند و هر سه سال یک بار در افراد عادی از این مسئله پیشگیری کرد بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

  4. سلام خواستگار من داراي تبخال تناسلي ميباشد ، آيا اگر موارد بهداشتي و نكات را رعايت كنيم تا چه حد خطر ابتلاي من وجود دارد ؟ و آيا واكسن به ايران آمده ؟

    1. سلام نگران نباشید ویروس تبخال تناسلی مانند زگیل تناسلی خطرناک نیست ودرمان دارویی دارد بهتر است در زمان نزدیکی از کاندوم استفاده کنید.

  5. سلام ممنونم از پاسختون ، ولي در زمان تصميم براي بچه دار شدن چي ؟ اون زمان كه نميشود از كاندوم استفاده كرد ؟ در چه حد خطر دارد در ابتلا خودم ممنون ميشم در اين رابطه هم توضيحي بدهيد با تشكر

  6. سلام ممنون ميشم جواب سوالي كه در ٩٦/٨/٣٠ در ساعت ٠٠:٢ را جواب بدهيد چون سوال بنده در مورد تبخال تناسلي دقيقا همين است چون در زمان نزديكي براي قصد بچه دار شدن نميشود از وسايل پيشگيري استفاده كرد ممنون ميشم تو ضيح بدهيد

    1. سلام امکان انتقال این بیماری در زمان رابطه جنسی وجود دارد . خود تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد اما اگر ضایعه به وجود آمده را درمان کنید امکان انتقال وجود ندارد. با این حال قبل از اقدام حتما معاینه شوید و با متخصص زنان مشورت نمایید. 
       تبخال تناسلی در بارداری می تواند به سقط جنین و زایمان زودرس منجر شود. 

  7. باسلام وعرض ادب،بنده ۲ ماه پشت هم تبخال تناسلى در بدنم بوجود اومد،۲ دوره كپسول ويرابكس ۱۰۰۰ ميلى گرم هر ۱۲ ساعت ۱ عدد استفاده كردم يا اين ميزان دارو باعث بهم خورن آنزيمهاى كبد ميشه ؟الان مدتىه هرروز دچار سرگيجه هستم.،سپاس

    1. سلام باید داروی تجویز شده توسط پزشک معالج خود را مصرف کنید اگر عوارض این دارو برای شما زیاد است و قابل تحمل نیست بهتر است به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا برای شما داروی دیگری جایگزین نماید.

  8. باسلام من مبتلابه تبخال تناسلی هستم.امانمیدونم ازهمسرم گرفتم یا از مادرم.چون درمحل الت تناسلی مادرم چندضایعه که بعدازابتلاخودم متوجه شدم تبخال هست دیدم اما مادرم اصلا به پزشک درابن رابطه مراجعه نمیکنن.میخوام بدونم راهی هست که من متوجه شم از چه کسی این ویروس رو گرفتم؟
    وسوال دیگه اینکه روی خط باسنم باز میشه ومن نمیدونم این تبخال هست یانه؟چون به پزشک پوست هم مراجعه کردم ومتوجه نشدن.این باز شدگی هم ترشح داره وهم درد شدید.هرچقدرهم در اینترنت سرچ کردم عکس از تبخال در این ناحیه رو نداشت.میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    چون نمیدونم درمواقع بازشدگی باسنم دارو ضدتبخال استفاده کنم یاخیر.
    سوال دیگه اینکه خیلی این بازشدگی باسن واسم اتفاق میفته اگر تبخال هست طبیعی هست که هرماه این اتفاق بیفته؟؟

    1. سلام مهمترین وشایعترین راه انتقال بیماری تبخال تناسلی از راه تماس جنسی می باشد البته از راه ترشحات تنفسی وترشحات بزاق افراد آلوده نیز قابل سرایت می باشد به این شکل نمی توان صد در صد گفت که شما از چه کسی این بیماری را گرفته اید مگر آنکه هر دوی آنها آزمایش خون انجام بدهند ضایعات پوستی روی باسن شما احتمالا تبخال می باشند برای اطمینان بیشتر به پزشک زنان مراجعه نمایید تا معاینه شوید .

  9. سلام چرا جواب این سوال نمیدید این واکسن کی به ایران میاد و از کجا میشه تهییه کرد یه کم اطلاعات بدید که کی میتونیم تهییه کنیم?

  10. با سلام من الان چهار روز هست که تبخال تناسلی گرفتم واقعا درمان قطعی دیگه نداره ؟و دیگه نمیتونم سکس دهانی داشته باشم البته شوهرم سالم هست
    و شوهرم سالم هست بعد از برطرف شدن این دونه های تبخال من میتونم بدون کاندوم سکس داشته باشم
    و چجوری میتونم واکسنشو پیدا کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  11. سلام من دو روزه این بیماری تبخال تناسلی رو از نامزدم که رابطه دهانی داش باهام گرفتم چون ایشون تبخال رو لبش داش و وقتی رابطه دهانی برقرار کردیم و اون خورد من گرفتم…
    اللن اگ خوب بشم بازم میتونیم رابطه دهانی برقرار کنیم؟

  12. سلام من ۳،۴ماه پیش رابطه داشتم و بعد چند روز علائم تبخال رو داشتم و رفتم دکتر گفت تبخاله ۲تا دکتر رفتم بعد از مدتی ک قرصش رو مصرف کردم و پماد رو دیگه سراغم نیمد و الان میخوام ازدواج کنم
    چیکار کنم که به همسرم انتقال پیدا نکنه

    1. سلام نگران نباشید ممکن است کسی این بیماری را داشته باشد اما علامت دار نباشد اگر علامت دار شد با مصرف دارو تمام علائم این بیماری از بین می رود ضمنا این بیماری خطرناک نیست و احتمال انتقال این بیماری از خانم به آقا کم است می توانید در هنگام نزدیکی از کاندوم نیز استفاده نمایید .

  13. سلام
    شما رو به خدا قسم بگین واکسنش رو چجوری میشه تهیه کرد آدرس اون محل رو بزارین لطفا
    من تبخال چشمی دارم ۳ ساله چشام دیگه داره کور میشه آسیکلوویر اینا هم اصلا تاثیر نداره.

    1. سلام ازکجامیتوانم واکسن تبخال تناسلی را تهیه کنتم ۹سال است دچارتبخال تناسلی هستم مدت۱۰سال موادمخدر مصرف می کردم اما مدت یکسال ترک کردم از زمان ترک تاکنون بیماریم شدیدترشده است وبامصرف یک دوره دار هیچ به بوده ای حاسل نشد و درد استخوان وسوزش رگهای بدنم شدید است آیا تبخال تناسلی باعث دردهای بدنم است؟با تشکر

  14. با سلام و خسته نباشید .
    چند باری ازتون در مورد واکسن ؟شد . اگه واقعا واقعیت داره همچین واکسنی وجود داره . پس لطف کنید اطلاع رسانی کنید . ممنون

  15. سلام من دو روزه مبتلا به تبخال تناسلی شدم درد شدیدی دارم میخاستم بدونم اگه قرص و پماد که دکتر داده رو مصرف کنم چن روز طول میکشه تا خوب بشم؟و ایا درسته که درمان قطعی وجود نداره و فرد الوده تا اخر عمر با این بیماری درگیر خواهد بود؟؟

    1. سلام ممکن است تا ۷ روز طول بکشد شما ناقل ویروس تبخال تناسلی هستید اما این طور نیست که همیشه علامت دار باشید ممکن است سال ها هیچ علامتی نداشته باشید فقط زمانی که علامت دار می شوید باید دارو مصرف کنید که با مصرف دارو تمام ضایعات پوستی از بین می رود واین بیماری بدخیم نمی شود به همین علت جای نگرانی وجود ندارد.

  16. سلام خواهشا اگه واکسن تبخال تناسلی هست بگید از کجا میشه تهیه کرد خواهش میکنم

  17. ایا تبخال تناسلی. نشانگر ایدز هست؟؟

    1. خیر تبخال تناسلی ربطی به بیماری ایدز ندارد.

  18. ببخشید این تبخال نشانگر ایدز هست؟؟؟؟؟؟؟

  19. سلام.من ۲۸سالمه یهفته پیش رابطه داشتم با همسرم.هم دهانی و هم راه مقعد.یروز بعد از رابطه از ناحیه واژن و مقعد جوش زدم البته اویلش خیلی سوزش خارش داشتم اما الان بهترم و اینکه پماد هیدروکورتیزون استفاده کردم.امروز به دکتر مراجعه کردم گفتن تبخال تناسلی.دارو دادن.خواستم بدونم آیا این عارضه خطرناکه؟
    و اینکه چطور این اتفاق افتاده در صورتیکه هم من هم همسرم هردو نظافتمون رو به خوبی رعایت میکنیم.
    و اینکه من به کاندوم حساسیت دارم به محض استفاده خارش میگیرم.چیکار باید بکنم؟ میتونم رابطه داشته باشم یا نه؟

    1. سلام نگران نباشید خیر خطرناک نیست با مصرف دارو مشکل شما برطرف می شود اگر به کاندوم حساسیت دارید باید از یک روش دیگر برای جلوگیری استفاده کنید.

  20. ببخشید شما گفتید اگه به کاندوم حساسیت دارم یه روش دیگه رو استفاده کنم میشه راهنماییم کنید؟

    1. می توانید از قرص های جلوگیری ویا آمپول های جلوگیری و یا دستگاه ای یو دی استفاده کنید البته در کسانی که فرزند دارند دستگاه ای یو دی گذاشته می شود.

  21. سلام ببخشید ولی من سرچ کردم نوشته یه جورای ی ایدز ربط داره ولی شمامیگیدنه؟شماماماهستیدچ تخصصی دارید؟

  22. سلام.ببخشید من الان ۵روزه که دچار تبخال تناسلی شدم برای اولین بار درد و سوزش زیادی داره قرص و داروهای دکتر هم تاثیری نداشت باید چیکار کنم؟حتی نمیتونم درست برم دستشویی چقدر دیگه باید این وضعیت رو تحمل کنم؟

  23. سلام دكتر. من ٨ساله ازدواج كردم و الان حدود دو سال هست كه به بيماري هرپس مبتلا شدم.در صورتي كه همسرم مبتلا نيست . هيچ شخصي هم اطراف من مبتلا نيست .من إز لحاظ نظافتي وسواس بسيار بالايي دارم.اما من چطور به أين بيماري مبتلا شدم.من فقط ميدونم كه خودم يه مدت عفونت مجاري ادرار داشتم كه با دارو حل شده بود .ممكنه كه أين بيماري إز خودم شيوع پيدا كرده باشه.لطفا يه راهنمايي بكنيد.
    ممنون إز شما.

  24. سلام.الان سه روزه که تبخال تناسلی پیدا کردم روزاول خیلی کوچیک بود و درد نداشت ولی الان خیلی بزرگ شده و تعدادش به ۷/۸تا رسیده ودرد شدید دارم و ادارم همراه با دردهستش.دوبارازدواج کردم وطلاق گرفتم الان بایکی صیغه هستم.وقتی مطالبو خوندم که علایم سرطان یا ابدز هستش نگران شدم.قبلا هم زیر لبهام داشتم و یه هفته ای خوب شده ولی اولین باره که تبخال تناسلی دارم.خیلی نگرانم.ایا بیمارخطرناکیه هنوز دکتر هم نرفتم.ممنون

    1. سلام نگران نباشید خیر علائم بیماری ایدز و یا سرطان نمی باشد باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود .

  25. سلام حدود ۵ روز هست به هرپس مبتلا شدم همسرم تبخال دهانی خودش به من انتقال داده الان نگران فرزند ۵سالم هستم چه نکاتی رعایت کنم در معرض ویروس نباشه با توجه به اینکه همیشه دستش در دهنش و چشمهاش هست و اینکه دو روزی هست سرماخوردکی داره و از چشمهاش چرک میاد میترسم دستش به چشمش زده باشه از کجا بفهمم هرپس چشمی نباشه

    1. سلام باید به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید تا بررسی و پیگیری صورت بگیرد.

  26. سلام دو سال پیش هرپس زدم تحت نظر دکتر درمان شدم و بهم گفتن از استرس و اینکه بدنم ضعیف،امسال که باردار هستم دوباره دچارش شدم تحت نظر همون دکتر درمان شدم و مجدد استرس و ایمنی پایین بدن در بارداری و علتش دونستن سوالی که هستش ، من در دو حالتی که دچار عارضه شدم قبلش اپلاسیون کرده بودم
    ممکنه علت اپلاسیون باشه

    1. سلام بله اپیلاسیون ناحیه تناسلی تاثیر دارد .

  27. سلام،من دوروزه که درناحیه اطراف مقعدم تبخال زدم،اولش فکر میکردم جوش هستش ولی بعددوروز صبح که ازخواب پاشدم دیدم تبخال هست،اینم بگم که من قبلا خیلی تبخال روی لبم میزدم،راهنماییم کنید لطفا

  28. میگن این بیماری سالانه ۸بار اتفاق میفته درسته ؟یا میگن موقع پریودی یعنی همیشه دچار درد و مریضی هستیم چون بیماریش تا خوب بشه خودش سه هفته طول میکشه ؟بیماریش چطور اتفاق میفته اخ چون یه ساله شوهر دارم وفقط باشوهرمم و هر نظافتیو رعایت میکنیم؟؟؟ورزش میتونیم بکنیم اخ مییگه هنگلم گرما و خستگی باز علاعم دار میشه ورزش هم ک باعث خستگی و گرما و عرق میشه میشع ورزش کرد یا ن؟راه های پبش گیری جز کاندوم نیس اخ یه عمر زندگی رو نمیشه کاندوم استفاده کرد که ؟راه های دیگش و راه و روشش چیه ؟ من الان حدود دوهفته هست مبتلا ب این بیماری هستم علاعمش از بین رفته ولی خط باسن کمی درد داره و پاهام زودخسته میشه این علاعم خوب میشه یا ن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  29. میگن براش قهوه ی گانو درما خوبه و سیستمم ایمنی بدنو قوی میکنه درسته وحتی درمانم میکنه درسته؟؟

  30. سلام آیا تبخال تناسلی از طریق لب گرفتن منتقل میشه ؟

    1. سلام خیر منتقل نمی شود.

  31. سلام من مادرم تبخال تناسلی زدن تروخدا بگین آیا این بیماری خطرناک توی ی سایت ازخدابی خبر نوسته بود مبتلا به ایدز می شن کسانی که این ویروسو می گیرن تروخدا خطرناک یا ن من منتظر جوابتون هستم دکتر

    1. سلام نگران نباشید با مصرف دارو مشکل ایشان درمان می شود.

  32. سلام من با همسرم رابطه دهانی داشتم.فرداش فهمیدم که کنار لبش تبخال زده .به نظرتون راهای برای جلو گیری وجود داره که من تبخال تناسلی نگیرم.ممنون میشم جواب بدین؟؟

  33. سلام.دکتر من روزی که رابطه داشتم تب داشتم و گلو درد.همسرم هم تبخال و تبخال تناسلی نداشتن که بخوان به من انتقال بدن اما الان سه روزه تبخاهایی اطراف مقعد دارم.پماد موضعی مصرف میکنمنم.ممکنه تبخال تناسلی باشهو بخاطر تب شدیدم این اتفاق افتاده باشه؟یا حتما تبخا تناسلی هست درصورتی که همسرم هم نداشتن

    1. سلام باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی را داد.

  34. سلام
    تبخال تناسلی دارم تحت درمانم وقصد ازدواج دارم. ولی دوست ندارم کسی رو مبتلا کنم لطفا اگه کمپینی یا مرکزی وجود داره که این افراد باهم آشنا بشم رو بهم معرفی کنید.
    سپاس

  35. سلام من با يه دختر عقد كردم الان متوجه شدم كه يكسال هست داراى زيگيل تناسلى نوع ١٨ هست ايا ميتونم با اون رابطه داشته باشم ضمنا من ٣٥سالم هست وفكر ميكنم واكسن تاثيرى روى من نداره

  36. منم مشکل شمارو دارم

  37. سلام من ۴روزه تبخال تناسلی گرفتم فک میکنم ازهمسرم گرفتم دکترم رفتم داروداده میترسم همش استرس دارم آگه رابطه اورال داشته باشیم ممکنه ویروسه دهانمونو الوده کنه چه نکاتیورعایت کنم که تبخاله عودنکنه؟؟خواهش میکنم جوابموبدین

  38. سلام اگ. برای تبخال تناسلی لقدامات درمانی ای صورت نگیرد چه میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *