آیا بارداری دوقلو خطرناک است؟!

بارداري‌های دوقلويی در گروه بارداري‌هاي پرخطر قرار مي‌گيرد. بارداری دوقلو می تواند بر روی جنین نیز اثر بگذارد. خطرات بارداري دوقلويي، هم جنين‌ها را تهديد مي‌كند و هم مادر را؛ به عنوان مثال تغييرات فيزيولوژيك كه در دوران بارداري پيش مي‌آيد در اين بارداري‌ها شديدتر است و اين مادران ضعف، تهوع و استفراغ شديد اوايل بارداري و شيوع كم‌خوني را با شدتي بيشتر نسبت به شرايط عادي تجربه مي‌كنند.

علاوه بر اين، افزايش شديدتر حجم خون در اين نوع بارداري، منجر به وارد شدن فشار بيشتري به قلب مادر مي‌شود و ضربان قلب او را افزايش مي‌دهد. همچنين احتمال افزايش فشار خون و بروز مسموميت حاملگي نيز در اين موارد بيشتر است.

آیا بارداری دوقلو خطرناک است

بزرگي بيشتر رحم و وارد شدن فشار به قلب، ريه‌ها و احشاي مادر نيز منجر به كاهش تحرك او در اين دوران مي‌شود؛ اين مساله، عوارض خاصي به همراه دارد و علاوه بر اين‌كه باعث چاقي مادر مي‌شود، او را مستعد بروز مشكلاتي مانند ايجاد لخته خون درون عروق مي‌كند.

گاهي نيز افزايش آب اطراف جنين‌ها (هيدرآمنيوس) منجر به انسداد مجاري ادراري و وارد شدن فشار به كليه‌هاي مادر مي‌شود كه حتي در شرايطي ممكن است مجبور باشيم آب دور جنين‌ها را كاهش دهيم.

برخی از خطراتی که ممکن است برای جنین ایجاد شود را در ادامه با هم مرور می کنیم:

زایمان زودرس: کودکانی که در این شرایط بزرگ می شوند ممکن است قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا بیابند و به نظارت دقیق تر نیاز داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی در سلامتی کودک می شود. آن ها ممکن است مشکلات روده ای و تنفس را داشته باشند. علاوه بر این، مشکلات طولانی مدت می تواند در برگیرنده تاخیر در توسعه کودک باشد و همین امر موجب می شود کودک نتواند به خوبی رشد کند و عملکرد خوبی در مدرسه نشان دهد.

مشکلات رشد در جنین: بارداری دوقلو ممکن است مرتبط با مشکلات رشد همچون کوچک تر بودن نوازد باشد. اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد، دوقلوها را دوقلوهای متضاد می نامند. نرخ رشد جنین می تواند در هفته ۳۰ الی ۳۲ بارداری اندک شود.

عوارض وزن اندک به هنگام تولد: کودکانی که به هنگام تولد وزن اندکی دارند بیشتر از سایرین مشکلاتی همچون فشار خون بالا و رتینوپاتی نارس را خواهند داشت. کودکانی که وزن آن ها به هنگام تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم است در معرض خطر توسعه مشکلات درازمدت مانند مشکلات بینایی و شنوایی، فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی هستند.

نقص به هنگام تولد: بارداری دوقلو می تواند باعث ایجاد نقص در کودکان شود و سلامت کلی بدن آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. این موضوع ممکن است منجر به تغییر در عملکرد بدن گردد یا شکل بخش های بدن را تغییر دهد. کودکان متعدد ممکن است به هنگام تولد نقص هایی را در صورت خود داشته باشند.

سندرم Twin to twin transfusion: شرایطی است که در آن یک جفت بین دو کودک از طریق تشکیل رگ های خونی غیر طبیعی به اشتراک گذاشته می شود. در طول این فرایند، یک کودک جریان خون کافی دریافت می کند و زندگی جنین دیگر به خطر می افتد. با اینحال جراحی به کمک لیزر می تواند چنین شرایطی را درمان کند. آمنیوسنتز یکی دیگر از آزمایشات پیش از تولد برای درمان TTTS است، که در آن مایعات اضافی آمنیوتیک از رحم تخلیه می شود.

پره اکلامپسی در بارداری دوقلویی
پره اکلامپسی پس از افزایش فشار خون و بروز مشکلات دیگر نمایان می شود. این عارضه ممکن است در هر بارداری بروز کند، اما احتمال نمایان شدن اش در بارداری های چندقلو بسیار زیاد است.

علایم و نشانه های افزایش فشار خون عبارتند از: ورم کردن پاها، دست ها، صورت و زانوها، سردرد، مشکلات بینایی، دردناک شدن زیر دنده ها، تهوع و استفراغ.

عوامل متعددي در ايجاد اين نوع دوقلويي موثر است؛ به عنوان مثال اگر سابقه دوقلوزايي در خانواده فرد و بخصوص خانواده مادري وجود داشته باشد، احتمال بارداري دوقلويي افزايش مي‌يابد. علاوه بر اين، خانم‌هايي كه در سنين بالا (حدود ۳۸ـ۳۷ سالگي) باردار مي‌شوند و همچنين كساني كه تعداد زايمان‌هاي بيشتري داشته‌اند نيز شانس بيشتري براي بارداري دوقلويي دارند. در بارداري در ماه اول بعد از قطع قرص‌هاي جلوگيري و همچنين در بارداري‌هايي كه با استفاده از داروهاي ناباروري ايجاد مي‌شود نيز احتمال چندقلويي وجود دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *