آیا آندومتریوز احتمال سقط جنین را افزایش می دهد؟/ آندومتریوز و بارداری خارج رحمی

خانم های مبتلا به آندومتریوز بیشتر از سایرین در خطر سقط جنین قرار دارند. به گفته متخصصین ناباروری، لازم است این بیماران در طول دوران بارداری مراقبت بیشتری از خود به عمل آورند.

اگر دیواره رحم در هر قسمتی از بدن غیر از رحم (مانند تخمدان ها یا واژن) تشکیل شود، بیماری آندومتریوز ایجاد شده است. آندومتریوز امکان سقط جنین را به شدت افزایش می دهد، به همین خاطر یکی از علت های ناباروری محسوب می شود. متأسفانه تشخیص بیماری آندومتریوز کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و مهارت پزشک متخصص دارد. بین ۲ تا ۱۰ درصد از خانم ها به آندومتریوز مبتلا می شوند. درد شدید در دوران پریود و همچنین دل درد از علامت های آندومتریوز هستند.

زنگ خطر ناباروری برای مبتلایان به آندومتریوز به صدا در می آید
ایجاد بارداری در خانم هایی که به آندومتریوز مبتلا هستند، دور از انتظار نیست؛ اما امکان دارد بارداری در این موارد با مشکلاتی همراه باشد:

آندومتریوز امکان وقوع بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد.
جالب است بدانید که آندومتریوز احتمال سقط جنین را ۷۶ درصد، تولد نوزاد نارس را ۲۶ درصد و نیاز به انجام سزارین را ۴۰ درصد افزایش می دهد.
بیماری آندومتریوز با ایجاد تغییر در عملکرد رحم و التهاب رحم، باعث اختلال در بارداری و افزایش ناباروری می شود.

اهمیت تشخیص به موقع آندومتریوز و معاینات منظم
اگر آندومتریوز به موقع تشخیص داده شود سریع تر درمان می شود و نتیجه درمان نیز به طور قطع موفقیت آمیزتر خواهد بود. از آنجایی که خانم های مبتلا به آندومتریوز بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عوارض زودهنگام و یا دیرهنگام بارداری قرار دارند، به جلسات معاینه و سونوگرافی بیشتری در دوران بارداری نیازمند هستند.

درمان آندومتریوز با هدف افزایش امکان بارداری
هرچند جراحی نیز به عنوان یکی از درمان های آندومتریوز مطرح است، اما لقاح مصنوعی یا IVF اولین پیشنهادی است که در صورت ابتلا به بیماری آندومتریوز برای افزایش امکان بارداری داده می شود. از زمان ابداع روش لقاح مصنوعی یا IVF تا کنون، این تکنیک پیشرفت بالایی در درمان ناباروری داشته است.
درمان آندومتریوز با هدف درمان ناباروری نیاز به تخصص ویژه ای دارد؛ به طوری که لازم است بهترین راه درمان برای هر بیمار، به طور جداگانه انتخاب شود. به عنوان مثال درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز در بیمارانی که لوله های فالوپ در اثر آندومتریوز عملکرد خود را از دست داده اند، نسبت به خانم هایی که آندومتریوز باعث آسیب به تخمدان ها و ذخیره تخمدان آن ها شده است، متفاوت خواهد بود. صرف نظر از تأثیر آندومتریوز در ناباروری، لازم است که درمان آن هر چه سریع تر آغاز شود، زیرا دوره درمان به احتمال زیاد یک فرایند طولانی مدت خواهد بود.

خود درمانی آندومتریوز، نتیجه بخش نیست
موضوع دیگری که نیاز به وجود متخصص باتجربه را برای درمان ناباروری ناشی از آندومتریوز آشکار می کند، تعادل هورمون استروژن است. برای مثال درمان ناباروری اغلب همراه با افزایش سطح هورمون استروژن است؛ از طرفی افزایش سطح استروژن باعث پیشروی آندومتریوز می شود. به همین خاطر لازم است که متخصص ناباروری با تجویز دوز مناسب دارو، تعادل هورمون استروژن را در بدن بیمار برقرار کند.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *