آیا آزمایش خون برای بارداری قطعی است؟/ لازم است برای آزمایش ناشتا باشم؟!

من و همسرم ۶ ساله ازدواج کردیم و تا الان بچه نمیخواستیم اما جلوگیری خاصی نداشتیم فقط من بعد از نزدیکی سریعا به دستشویی میرفتم. اما الان از ماه پیش تصمیم به بارداری گرفتیم. دقیقا در دوره تخمک گذاری به صورت هر شب یا یک شب در میان نزدیکی داشتیم و بعد نزدیکی هم حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بالشت زیر کمرم بوده و پاهام هم بالا گرفتم. الان از زمان قاعدگیم گذشته من مدت دوره هام ۲۶ تا ۲۸ روزه بوده همیشه…

اما الان ۳۲ روز گذشته و هنوز پریود نشدم. دیروز رفتم آزمایش بارداری دادم که منفی بود!! در ضمن کمی عفونت قارچی دارم که برای درمان باید اقدام کنم…منتظر بودم تا نتیجه ازمایش معلوم بشه. این عفونت رو هم خیلی وقتها داشتم و با استفاده از قرص یا درمانهای متفاوت همیشه خوب میشدم….دلیل پریود نشدنم چیست…الان خیلی نگرانم…ایا میشه ازمایش هنوز نشون نده؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام با توجه به منفی بودن آزمایش خون احتمال بارداری وجود ندارد. بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود؛ هم برای درمان عفونت و هم تقویت تخمک گذاری شما و سونوگرافی برای بررسی اینکه آیا تخمک گذاری دارید یا نه؟ به این شکل زودتر نتیجه می گیرید. این را هم اضافه کنم که ۱۰ روز تاخیر در پریود نگران کننده نیست و ممکنه به علتهای متعددی مثلا استرس این تاخیر اتفاق بیفتد.

***

جالب است بدانید که زمان لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم هر زنی با زنان دیگر متفاوت است. در واقع، می-توان ادعا کرد که این مدت می تواند از ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح اتفاق افتد. تنها نکته ای که پس از لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم زنان باردار می تواند شروع حاملگی در بدن را به استحضار فرد و اطرافیانش برساند، مشاهده علائم اولیه آغاز دوران بارداری در بدن زنان و یا انجام تست های مختلف بارداری است، که حاملگی فرد را تایید می کنند.

وقتی رویان در رحم لانه گزینی کرد، هورمون BHCG تولید می شود که بعد از گذشت ۱۱ روز از لقاح، در خون نشان داده می‎شود و بعد از گذشت ۲ هفته از لقاح در ادرار نیز وجود دارد. به طور طبیعی این هورمون بعد از ماه اول بارداری شروع به افزایش می‎کند اما در موارد حاملگی خارج رحمی، حاملگی مولار و برخی مشکلات دیگر این هورمون سیر نزولی پیدا می‎کند. این هورمون را به اختصار بتا می گویند.

اگر میزان بتای خون کسی کمتر از ۵ باشد؛ باردار نیست و مقادیر بالای ۲۵ احتمال بارداری را بیشتر می‎کند.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش بتا چیست؟
برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست. عدم مصرف آب ضرورتی ندارد و حتی قطع داروهایی که در حال مصرف آن هستید (با تشخیص پزشک) لازم نیست. مدت زمان لازم برای انجام این آزمایش حدود نیم ساعت می‌باشد و شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید این آزمایش را انجام دهید. هورمون hcg ابتدا در خون ظاهر می‌شود و بعد از آن شروع به متابولیزه شدن کرده و در ادرار دفع می‌شود.

بنابراین سنجش این هورمون در آزمایش خون حساس‌تر است و زودتر مثبت می‌شود. در موارد حاملگی خارج رحمی هم که حتما باید خون تست شود. آزمایش سنجش بتا به دو نوع تقسیم بندی می‌شود؛ نوع کیفی که در آن فقط وجود هورمون اچ سی جی در خون بررسی می‌شود و نوع کمی که میزان آن نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *