کشف ژنی که مانع موفقیت آی وی اف می شود!

محققان ژنتیک توانستند ژن عامل موفقیت تکنیک لقاح مصنوعی یا IVF را کشف کنند؛ این ژن منجر به ایجاد تغییری در رحم می شود؛ به همین خاطر، خانم هایی که دارای این ژن باشند، به طور مکرر دچار شکست در تکنیک IVF می شوند.

IVF یکی از راه های موفق در درمان ناباروری است؛ در روش IVF رویان در خارج از بدن مادر تشکیل و سپس به بدن مادر انتقال داده می شود. در برخی از خانم ها با وجود رویان های سالم، IVF منجر به بارداری نمی شود. محققان پیش بینی کرده اند که به احتمال زیاد، دیواره رحم علت شکست IVF در درمان ناباروری است.

در یک مطالعه، ۴۳ خانم که دچار شکست در تکنیک IVF شده بودند به همراه ۷۲ خانم که با روش IVF باردار شدند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. بررسی ها نشان داد ۸۰ درصد از خانم هایی که در IVF شکست می خورند، دارای یک الگوی ژنتیکی مشترک در کروموزوم های خود هستند.

این ژن مانند اثر انگشت ژنتیکی عمل می کند و خانم هایی که دارای چنین اثر انگشتی باشند، در روند IVF شکست می خورند.

امکان درمان ناباروری با روش IVF، به سلامتی رحم خانم بستگی دارد؛ خانم هایی که دچار مشکلات مربوط به رحم باشند، ممکن است در IVF شکست بخورند. با کمک این انگشت نگاری ژنتیکی، می توان امیدوار بود که بتوان در آینده، امکان درمان ناباروری با روش IVF را با انگشت نگاری ژنتیکی پیش بینی نمود. این موضوع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه زوج های نابارور می شود.
هیستروسکوپی نیز روش مؤثری است که در حال حاضر برای تشخیص و درمان مشکلات رحم به کار می‌رود و به پزشک اجازه می‌دهد به منظور تشخیص و درمان ، داخل رحم را مشاهده کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *