جلوگیری از انتقال کرونا در دوران بارداری و شیردهی و خطرات احتمالی آن

جلوگیری از انتقال کرونا در دوران بارداری و شیردهی و خطرات احتمالی آن

کووید ۱۹ (کرونا ویروس) یک بیماری جدید است و ما هنوز در حال یادگیری نحوه شیوع آن، شدت بیماری ناشی از آن و اینکه تا چه میزانی در دنیا شیوع پیدا می کند، هستیم.

ابتلا به کرونا در دوران بارداری

  • ابتلا زن باردار به کووید ۱۹ در رنان باردار چه خطراتی به همراه دارد؟
  • آیا زنان باردار ساده تر به کرونا مبتلا می شوند؟
  • آیا اگر زنان باردار به کرونا مبتلا شوند، نسبت به سایر افراد حالشان بدتر خواهند شد؟

در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا زنان باردار شانس بیشتری برای ابتلا به کووید ۱۹ نسبت به عموم جامعه دارند یا خیر یا اینکه ممکن است در نتیجه آن بیماری جدی تری بگیرند. زنان باردار تغییراتی را در بدنشان تجربه می کنند که ممکن است خطر ابتلا به برخی عفونت ها را افزایش دهد. با در نظر گرفتن ویروس های مشابهی از خانواده کووید ۱۹، و سایر عفونت های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا، زنان از خطر ابتلا به بیماری شدید بیشتر برخوردار بودند. همیشه برای زنان باردار مهم است که خود را از بیماری محافظت کنند.

چگونه زنان باردار می توانند از خودشان در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنند؟

زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت باید همه کارهایی را انجام دهند که عموم مردم انجام می دهند. با انجام اقدامات زیر، می توانید از ابتلا به کویید ۱۹ پیشگیری کنید:

  • سرفه های خود را بپوشانید (استفاده از آرنج ایده خوبی است)
  • از زنان مریض دوری کنید
  • اغلب دستان خود را با آب و صابون یا ضد عفونی کننده با الکل شست و شو دهید

می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پیشگیری از کووید ۱۹ را در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کسب کنید.

آیا کووید ۱۹ می تواند برای بارداری مشکلاتی ایجاد کند؟

نمی دانیم که در حال حاضر ممکن است کووید ۱۹ در دوران بارداری مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند یا بر سلامتی کودک پس از تولد تاثیر بگذارد.

نکاتی در دوران بارداری یا زایمان برای مبتلایان به کرونا

 

 

آیا کرونا می تواند از زن باردار به جنین یا کودک تازه متولد شده منتقل شود؟

هنوز نمی دانیم که آیا زن باردار مبتلا به کرونا می تواند ویروسی که عامل بیماری کووید ۱۹ است را به جنین یا کودک خود در دوران بارداری یا پس از زایمان منتقل کند. تا کنون هیچ جنین متولد شده از مادر مبتلا به کرونا، نتیجه آزمایش ابتلا به کووید ۱۹ مثبت نداشته است. در این موارد، که تعداد کمی هستند، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشد.

کرونا در نوزادان

 

اگر زن باردار در دوران بارداری به کرونا مبتلا باشد، آیا به کودک آسیب می رساند؟

در حال حاضر نمی دانیم که برای نوزادی که مادرش به کرونا مبتلا است، چه خطراتی ممکن است وجود داشته باشد. تعداد کمی مشکلات مربوط به بارداری یا زایمان (مثلا زایمان زودرس) در نوزادانی وجود دارد که آزمایش کووید ۱۹ انها در دوران بارداری مثبت شده است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که پیامدهای مربوط به عفونت مادر چیست.

کرونا در دوران شیردهی

راهنمایی موقت در مورد شیردهی برای مادری که ابتلا او به کووید ۱۹ تایید شده و یا در حال بررسی است: این راهنمایی موقت برای زنانی در نظر گرفته شده است که تایید شده است به کووید ۱۹ مبتلا هستند و یا افراد تحت تحقیق برای بیماری کووید ۱۹ هستند و در حال حاضر در حال شیردهی به کودک خود هستند. این راهنمایی موقت براساس آنچه در حال حاضر در مورد کووید ۱۹ و انتقال سایر عفونت های تنفسی ویروسی شناخته شده، بنا شده است. انجمن پیشگیری از بیماری ها در صورت به روز رسانی اطلاعات، این راهنمایی موقت را در صورت وجود بروز رسانی می کند. برای راهنمایی درباره شیردهی در شرایط اضطراری پس از زایمان، به موارد موقت پیشگیری از عفونت و کنترل بیماری کووید ۱۹ (کرونا ویروس ۲۰۱۹) در بخش بهداشتی و درمانی زنان بستری مراجعه کنید.

کرونا در نوزادان

انتقال کووید ۱۹ در حین شیردهی

اطلاعات زیادی در مورد اینکه چگونه کووید ۱۹ انتقال پیدا می کند، در دسترس نیست. تصور می شود که انتقال از شخصی به شخص دیگر عمدتا از طریق قطرات تنفسی رخ می دهد که فرد مبتلا در هنگام سرفه یا عطسه پخش می کند که شبیه به شیوع انفولانزا و سایر عوامل بیماری زا دستگاه تنفسی است. در مطالعات محدود در مورد زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ و یک عفونت دیگر کرونا ویروس، سندروم شدید حاد تنفسی (SARS-CoV)، ویروس در شیر مادر یافت نشده است. با این وجود، نمی دانیم که مادران مبتلا به کووید ۱۹ می توانند ویروس را از طریق شیر مادر منتقل کنند.

راهنمایی های شیردهی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای سایر بیماری های عفونی

شیر مادر از کودک در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. موارد نادری وجود دارد که تغذیه یا شیردهی از طریق شیر مادر توصیه نمی شود. انجمن پیشگیری از بیماری ها هیچ راهنمایی خاصی برای شیردهی هنگام عفونت یا ویروس های مشابه مانند SARS-CoV یا سندروم حاد تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) ندارد.

جدا از شرایط فوری پیش از زایمان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که مادر مبتلا به آنفولانزا در حین اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس به کودک شیرخوار، به دادن شیر مادر یا تغذیه کودک خود ادامه دهد.

راهنمایی شیردهی برای مادران مبتلا به کرونا تایید شده یا تحت بررسی برای ابتلا به کووید ۱۹

شیر مادر بهترین منبع مغذی برای اکثر نوزادان است. با این وجود، اطلاعات چندانی در مورد کووید ۱۹ وجود ندارد. اینکه آیا و چگونه شروع به شیردهی به کودک کرده و یا شیردهی را ادامه می دهید، باید توسط مادر با هماهنگی خانواده و پزشک مشخص شود. مادری که ابتلا او به کووید ۱۹ تایید شده است و یا علائم او برای ابتلا به بیماری تحت بررسی است، باید تمام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ابتلا نوزاد به ویروس انجام دهد، که شامل شستن دست ها قبل از لمس کودک و در صورت امکان، استفاده از ماسک صورت در هنگام تغذیه با شیر مادر است. اگر شیر مادر به صورت دستی یا با پمپ سینه دوشیده شده است، مادر باید دستان خود را قبل از لمس هر گونه پمپ یا بخش های مختلف شیشه شیر شست و شو دهد و توصیه های مربوط به تمیز کردن پمپ را بعد از هر بار استفاده رعایت کند. در صورت امکان، از شخصی که در زمینه غذا دادن به کودک تجربه دارد، بخواهید تا شیر دوشیده شده را به کودک بدهد.

منبع: cdc

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *