هفته سی و دوم بارداری

بارداری هفته به هفته لطفاً کلیک کنید

هفته ۳۲ بارداری

کودک

احتمالاً اکنون وزن کودک شما حدود ۱۸۰۰ گرم و طول او هم حدود ۴۳٫۲ سانتی متر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخن های انگشتان پاهای او درآمده اند و ناخن های انگشتان دست های او هم رشد کرده اند. برخی از کودکان در این مرحله موی واقعی هم درآورده اند؛ در حالی که برخی دیگر تنها موهای نرمی شبیه به کرک هلو دارند.

مادر

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبول های قرمز آن) حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیش تر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است که نیازهای شما و کودک تان تأمین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگام زایمان را نیز جبران خواهد کرد. وزن شما به میزان نیم کیلوگرم در هفته در حال افزایش است که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک شما می باشد. با نزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکم، ممکن است بیش از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفس کنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کم تر و دفعات بیش تر (بیش از سه وعده در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدن قرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.

با رشد کودک شما به واسطه افزایش وزن در ناحیه شکم، وضعیت ظاهری بدن و همچنین مرکز ثقل شما تغییر می کند. به علاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر می شوند. هورمون ها موجب سست تر شدن رباط های ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم در حال رشد، بر تعدادی از عصب های شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن است باعث بروز کمردرد و یا احساس درد در لگن و یا کشاله ران شما شوند. در صورتی که در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید، به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.
 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *