مصرف سیگار احتمال پسر شدن جنین را کاهش می دهد/ تاثیر دود سیگار بر جنین!

 سیگار ریسک ناباروری را در زنان افزایش می دهد و باعث حاملگی نابجا (حاملگی که خارج از رحم ایجاد می شود ) سقط جنین و اختلالات جفت می شود . خیلی از خطرات دیگر سیگار که به تولید مثل ارتباطی ندارد شامل بالا بردن ریسک بیماریهای قلبی و سرطانهای مختلف می باشد .

نوزادان مادرانی که سیگارمی کشند دوبرابر بیشتر از نوزادان مادران غیر سیگاری در معرض نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند . بچه های مادرانی که در طی بارداری سیگار می کشند همچنین در معرض ریسک بالای مشکلات تنفسی قرار دارند . از جمله آسم و این بچه ها دچار اشکالات یادگیری و مشکلات رفتاری نیز هستند .

بخاطر اینکه در خیلی از موارد راهی وجود ندارد که بگوئیم این مشکلات با چه تعداد سیگار یا کدامیک از مواد شیمیائی موجود در تنباکو رابطه دارند بنابراین بهتر است که بگوئیم اصلاٌ سیگار نکشید و بخاطر اینکه سیگار کشیدن دیگران هم می تواند خطرناک باشد سعی کنید حداقل زمان را با افراد سیگاری صرف کنید یا به محیط هایی که سیگار می کشند نروید .

* سیگار کشیدن والدین بر جنسیت جنین تاثیر دارد

محققان دریافته اند والدینی که سیگار می کشند ، موجب می شوند که جنین در صورت پسر بودن از بین برود و احتمال دختر شدن جنین افزایش یابد و جنین دختر نیز در صورت تولد ۲ برابر بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرد.این موضوع بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ بر روی بیش از ۹۰۰۰ خانم باردار بررسی شده است.

نتایج بررسی ها نشان می دهد مادرانی که در طول دوران بارداری سیگار می کشیده اند ، یک سوم کمتر از بقیه دارای فرزند پسر می شوند.

نکته دیگر اینکه چنانچه علاوه بر مادر پدر نیز سیگار بکشد احتمال پسر شدن جنین تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و این ناشی از حساسیت بیشتر جنین پسر نسبت به تاثیرات مخرب سیگار است و در مواردی نیز که جنین این والدین پسر باشد ، احتمال سقط به مراتب افزایش می یابد.

کارشناسان معتقدند علت این امر نیز تاثیر مواد شیمیایی موجود در نیکوتین بر کروموزومهای مردانه اسپرم و تخریب آنها است.

به همین دلیل اگر فرزند پسر می خواهید اصلا سیگار نکشید و اگر فرزند دختر سالم هم می خواهید سیگار نکشید، زیرا در صورت دختر شدن جنین احتمال سرطان و ضعیف شدن سیستم بدنی او افزایش می یابد.

* استعمال دخانیات در دوران بارداری خطر تولد نوزاد بیش فعال را افزایش می‌دهد .

در صورتی که مادران باردار به طور همزمان در معرض دود سیگار و سرب قرار گیرند این خطر به میزان ۸ برابر افزایش می یابد.

پژهشگران دریافتند که ابتلا ۳۸ و ۲۵ درصد از کودکان ۸ تا ۱۵ ساله به اختلال بیش فعالی در آمریکا ممکن است ناشی از کشیدن سیگار توسط مادران و یا قرار گرفتن در معرض سرب بوده است.

پژوهشگران معتقدند نتایج جدید می تواند نظریه مربوط به ناشی شدن بیماری بیش فعالی از اختلال فعالیت دوپامین در مغز را زیر سوال ببرد.

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه اکسفورد، عدم استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد نابرابری اجتماعی در زایمان فرزند مرده یا مرگ نوزاد پس از تولد را کاهش دهد.

همچنین براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه اکسفورد، عدم استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد زایمان فرزند مرده یا مرگ نوزاد پس از تولد را کاهش دهد.ارتباط میان استعمال دخانیات طی دوران بارداری و تولد نوزاد مرده و یا مرگ پس از تولد امری آشکار و ثابت‌شده است.

در این تحقیق، نقش استعمال دخانیات در دوران بارداری و مرگ نوزادان در طبقات مختلف اجتماعی بررسی شده است. اطلاعات مورد بررسی در این آزمایش از پذیرش مادران باردار در زایشگاه‌های اسکاتلند بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳ به دست آمده است.

بررسی‌ها حاکی از این بود که خطر زایمان نوزاد مرده یا مرگ نوزاد پس از تولد در مادرانی که در مناطق محروم اسکاتلند زندگی می‌کردند، بیش از مادرانی بود که در مناطق بهتر و با امکانات بیشتر زندگی می‌کردند.

بر این اساس میزان تولد کودک مرده در خانواده‌های محروم ۹/۵ در هزار بود؛ در حالی که این مقدار در خانواده‌های مرفه‌تر ۸/۳ در هزار بود. همچنین مرگ زودرس نوزاد پس از تولد در خانواده‌های محروم ۴/۵ در هزار و در خانواده‌های مرفه‌تر ۲/۳ در هزار است.

احتمال تولد نوزاد مرده در خانواده‌های محروم‌تر ۵۶ درصد و مرگ نوزاد پس از تولد ۷۲ درصد بیشتر از خانواده‌هایی با وضعیت بهتر است. محققان معتقدند حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد این نابرابری اجتماعی در میزان مرگ کودکان را می‌توان با استعمال دخانیات مرتبط دانست؛ چراکه تحقیقات نشان می‌دهد زنان طبقات محروم ۳ برابر بیش از همتایان مرفه‌تر خود در حین بارداری سیگار می‌کشند. این زنان معمولا جوان‌تر بوده و گرایش بیشتری به سیگار کشیدن دارند. در نتیجه احتمال به دنیا آوردن بچه‌های زودرس یا کم‌وزن در آنان بیشتر است.

محققان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که عدم استعمال دخانیات حین بارداری و قرار گرفتن کمتر نوزاد در معرض دود سیگار پس از تولد به طور کلی باعث کاهش تولد نوزاد مرده یا مرگ نوزاد پس از تولد می‌شود و از این طریق می‌توان این فاصله نابرابر را کمتر کرد و پوشش داد.

منبع خبر : پزشکان بدون مرز

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. اینکه مصرف دخانیات شانس باروری را کاهش می دهد.
    گفته می شود اگر یک زن روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار بکشد، شانس موفقیت باروری او کمتر می شود. و در عین حال، ترک سیگار می تواند قدرت باروری را افزایش دهد.
    باید به این نکته توجه داشت که بعد از ترک سیگار، یک سال طول می کشد که قدرت باروری زنان افزایش یابد. زیرا، مواد شیمیایی که در مواد دخانی وجود دارد، باعث می شود سرعت کاهش تخمک ها در زنان بالا برود.
    این جراح متخصص زنان، گفت: با توجه به اینکه زنان دارای تخمک ثابت هستند که هر سال یک تعداد از آنها از بین می رود، این وضعیت در زنان سیگاری با سرعت بیشتری رخ می دهد و سن یائسگی در زنانی که مواد دخانی مصرف می کنند، یک تا چهار سال زودتر اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *