مزایای درمان ناباروری ای وی اف و سوالات بيماران لاپاراسكوپی

مزایای درمان ناباروری ای وی اف و سوالات بيماران لاپاراسكوپی

IVF یا لقاح ازمایشگاهی روشی است که در ان ابتدا داروهای تزریقی جهت تحریک تخمک گذاری استفاده می شود. پس از دریافت پاسخ تخمدانی کامل تحت بیهوشی از طریق واژینال تخمک ها از تخمدانها خارج شده ودر ازمایشگاه جنین شناسی اسپرم و تخمک لقاح داده می شود. پس از رشد وتقسیم سلولی جنین به داخل رحم انتقال داده می شود. در پروسه آی وی اف می توان از تخمک اهدایی، جنین اهدایی و یا رحم اجاره ای استفاده کرد.همچنین تحقیقات نشان داده که میزان شیوع ناباروری در بین زوجین حدود ده تا پانزده درصد است. تعداد قابل توجهی از افراد پس از عدم موفقیت درمان های ابتدایی به IVF روی می اورند.

هزینه عمل ای وی اف در سال جاری

ای وی اف (IVF) هم مانند دیگر روش های ناباروری هزینه هایی دارد. در این بخش در مورد هزینه ای وی اف (IVF) صحبت می کنیم.در مورد هزینه ی IVF باید گفت که مبلغی را که جهت انجام ای وی اف پرداخت می شود با موارد مختلفی مرتبط است. هزینه اولیه شامل میزان مصرف دارو می باشد. میزان مصرف داروها به پاسخدهی تخمدانها بستگی دارد. برای مثال تخمدانهای پلی کیستیک نیاز به داروی کمتری دارند. همچنین افراد مبتلا به نارسایی تخمدان یا تخمدان های کم کار نیاز به داروی بیشتری دارند. اگر طول مدت تحریک تخمک گذاری طولانی تر باشد میزان نیاز به دارو بیشتر شده و در نهایت هزینه IVF افزایش می یابد.

اگر تعداد جنین های به دست امده در یک سیکل اIVF زیاد باشد، ازمایشگاه جنین شناسی برای نگهداری و فریز جنین ها هزینه بیشتری دریافت می کند. البته این هزینه از طرف دیگری جبران خواهد شد. ناگفته نماند که نیاز بیمار به تکرار سیکل ای وی اف کمتر می شود. در نهایت بیمار می تواند از جنین های فریز شده برای ادامه درمان استفاده کند.

زوجین کاندید تعیین جنسیت و یا افرادی که به دلیل مشکلات ژنتیک نیازمند بیوپسی و نمونه برداری از جنین هستند نیز بابت این موارد مبالغ بیشتری به ازمایشگاه جنین شناسی می پردازند.

بیمارانی که به تخمک اهدایی یا جنین اهدایی نیاز دارند، باید مبلغی علاوه بر هزینه ای وی اف به اهدا کننده بپردازند. خانم های نیازمند رحم اجاره علاوه بر هزینه IVF مبلغی بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان به حامل جنین می پردازند.

مزایای درمان ناباروری به روش Ivf

در خانم هایی که مشکل چسبندگی لوله های فالوپ یا اعضای لگنی داشته باشند، استفاده از روش ivf می تواند به درمان ناباروری کمک شایانی کند.

در بارداری به روش ivf از اهدای تخمک و اسپرم استفاده می شود.

روش ivf در مادرانی که قادر به حمل جنین نیستند و حتی دختران مجردی که خواهان داشتن فرزند هستند، می توانند از این روش استفاده کنند.

شانس بارداری در روش ای وی اف بالاست. زیرا از بهترین نوع اسپرم و تخمک استفاده می شود. نوزادی که از این روش متولد شده با نوزادی که طبیعی متولد شده تفاوتی ندارد.

بارداری به روش ivf شانس سقط جنین را کاهش می دهد. طی این روش از انتقال ژن های معیوب جلوگیری می شود. شانس داشتن فرزند سالم افزایش پیدا می کند.

    مزایای درمان ناباروری به روش Ivf

هزینه آی وی اف دکتر سروی

هزینه IVF بین مراکز خصوصی و دولتی متفاوت است. در مراکز خصوصی تعرفه بر اساس مصوبه نظام پزشکی دریافت می شود و بیمه ها معمولا هزینه های ای وی اف را متقبل نمی شوند. به طور کلی اگر هزینه ای وی اف در مراکز خصوصی بین ۱۲تا ۱۵میلیون باشد بابت جنین اهدایی و تخمک اهدایی و یا تعیین جنسیت حدود ۱۰میلیون به مبلغ ذکر شده اضافه می شود. همچنین ۱میلیون تومان هزینه دارو برای این زوجین است که توسط بیمه‌ها پوشش داده نمی‌شود.

سوالات بيماران لاپاراسكوپی

1.	مزاياي جراحي لاپاراسكوپی چيست؟۱٫ مزاياي جراحي لاپاراسكوپی چيست؟

اين نوع جراحي نسبت به جراحي باز مزايايي دارد. دوره بهبودي بيمار كوتاه مدت است. بيمار به طور ميانگين بعد از ۱ تا ۲ روز و در برخي مواقع ۵ تا ۷ روز بعد مي تواند زندگي عادي خود را از سر بگيرد. بخاطر كوچك بودن برش ها، دوره بهبود زخم ها كوتاه مدت بوده و بيماران درد كمتري را احساس خواهند كرد.

۲٫ بهترين زمان براي جراحي لاپاراسكوپی چه زماني است؟

جراحي لاپاراسکوپی بهترين روش براي لگن و براي دستگاه گوارش است. پزشك جراح مي تواند به كمك اين روش كيست هاي تخمدان، و فيبروم ها را قطع كرده و بردارد. جراح مي تواند علل نازايي زنان را تشخيص داده و رفع كند. زماني كه ساير روش هاي درماني موثر واقع نمي شود مي توان با اين نوع جراحي، بيمار را درمان كرد.
مهم ترين فايده اين نوع جراحي ، درمان آندمتريوز است. اين نوع بيماري را نمي توان با آزمايش خون، سونوگرافي درمان كرد و تنها روش آن جراحي لاپاراسكوپي است.

۳٫ عوارض و مشكلات احتمالي جراحي لاپاراسكوپی چيست؟

خونريزي و عفونت و كم خوني مهم ترين مشكلات جراحي لاپاراسكوپی است. حتي اين امكان وجود دارد كه جراحي لاپاراسکوپی به يكباره به جراحي باز تبديل شود. در صورتي كه پزشك شما متخصص باشد به طور يقين درد كمتر و برش هاي كمتري را در پايين شكم خود خواهيد داشت.

۴٫ تفاوت درد جراحي لاپاراسكوپی و جراحي باز چيست؟

اين نوع جراحي به طور يقين درد هم دارد. در جراحي هاي باز برش هايي به طول ۶ تا ۸ اينچ روي شكم بيمار ايجاد شده ولي در اين نوع جراحي، بين ۴ تا ۶ برش به اندازه يك چهارم اينچ روي بدن بيمار ايجاد مي شود. همه ابزارهاي لازم از طريق اين برش ها به داخل بدن بيمار وارد مي شود.

۵٫ چه كساني مناسب جراحي لاپاراسكوپی هستند؟

كساني كه قبلا جراحي باز را تجربه كرده اند مي توانند اين نوع جراحي را تجربه كنند. البته همه مي توانند جراحي لاپاروسكوپي را تجربه كنند، ولي بهتر است كه افرادي كه جراحي باز را تجربه كرده اند را اين نوع جراحي را مدنظر نداشته باشند.

چه زمانی IVF پیشنهاد میگردد ؟

روش آی وی اف معمولا بعنوان اولین راه درمان و بهترین روش درمانی در شرایط زیر پیشنهاد می شود:

انسداد دوطرفه لوله‌های فالوپ تخمدان
وجود اندومتریوز،
ناباروری بدلیل مشکلات گردن رحم
‌اختلال در تخمک‌گذاری
ناباروری با علت نامشخص.
کم بودن میزان اسپرم در مرد .
اندومتریوز جزو مواردی است که می توان با ای وی اف برای درمان آن اقدام کرد. بنابراین اگر دچار کیست اندومتریوز هستید نگران نباشید زیرا با روش های موجود خیلی راحت می توان اندومتریوز را درمان کرد.

طول درمان IVF

تقریبا بین ۴ تا ۶ هفته زمان می برد که دوره درمان با ای وی اف کامل گردد . چند هفته باید صبر کرد تا تخمک‌ها رسیده شود. تقریبا  نصف روز زمان میبرد  تا تخمک و اسپرم از زن و مرد گرفته شود  و در آزمایشگاه لقاح داده  شود. ۲ تا ۵ روز هم باید صبر کرد تا جنین را به داخل رحم مادر وارد شود، البته همان روز مادر مرخص شده و می‌تواند به منزل برود.

ای وی اف IVF یکی از مهمترین درمانهای ناباروری برای زنان و مردان است. خوشبختانه IVF یکی از روش هایی است که می تواند در درمان ناباروری بسیار مفید باشد.

در گذشته ، درمان های ناباروری ، از جمله IVF ، توسط بسیاری از خانواده ها و فرهنگ ها پذیرفته نشده بود. زوجین به سختی می توانستند بارداری را تحت نظارت پزشکی قبول کنند.اما با گذشت زمان و فرهنگی که طی دو دهه گذشته صورت گرفته است، خانواده ها و زوج های بیشتری از بهترین امکانات درمانی استفاده کرده اند.با این روش های درمان ناباروری شانس موفقیتشان افزایش یافته است.

سخن آخر

باید اظهار کرد که مبلغ IVF در ایران به نسبت سایر کشورها بسیار ناچیز است. هزینه IVF در ایران حدود پانصد تا هزار دلار است. درحالیکه برای مثال این مبلغ در ایالات متحده حدود بیست و پنج هزار دلار می باشد. می توانید مبالغ ای وی اف در کشورهای مختلف را در گوگل جستجو کرده و مشاهده نمایید.

ناگفته نماند که انجام ای وی اف نیازمند وسایل ازمایشگاهی پیشرفته دارد. ازمایشگاه ها مبالغ زیادی را صرف این تجهیزات می کنند. بر خلاف تصور عموم مردم، این هزینه ها بیشتر مربوط به تجهیزات ازمایشگاهی می باشد. جهت اطلاع باید گفت که حق العمل پزشک شامل ده درصد از مبلغ پرداخت شده است.

دکتر فاطمه سروی

دکتر فاطمه سروی جراح و متخصص زنان، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، مجموعه دکتر سروی در اعمال جراحی های لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی در رده پیشرفته قرار دارد

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.