ماساژ سينه در دوران بارداری به القای زایمان کمک می کند!

هفته چهلم بارداری هستم و هنوز درد زایمان ندارم.. آیا ماساژ و تحریک نوک سینه در دوران بارداری می تواند به انجام زایمان طبیعی کمک کند؟!

ماساژ سينه در دوران بارداری و کمک به زایمان طبیعی!

تحریک و ماساژ نوک سینه در بارداری موجب القای زایمان می‌شود. این عمل موجب آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌شود و این هورمون نقش مهمی در شروع زایمان با ایجاد انقباضات رحمی دارد. انقباضات رحم به حرکت جنین در کانال زایمان کمک می‌کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تحریک و ماساژ نوک سینه در دوران بارداری، در حاملگی‌های کم‌خطر به زایمان کمک می‌کند. برخی از آنها به شرح زیر است:

در یک آزمایش تصادفی کنترل شده در بیمارستانی دولتی در ترکیه (۲۰۱۵)، مراحل زایمان با تحریک نوک پستان کوتاه‌تر شد. پس از تحریک نوک سینه، متوسط زمان مرحله اول ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه، مرحله دوم ۱۶ دقیقه و مرحله سوم ۵ دقیقه بود که در مقایسه با گروه شاهد با میانگین زمانی (۶ ساعت و ۴۵ دقیقه، ۲۷ دقیقه و ۶ دقیقه)، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. همچنین این روش به زایمان طبیعی منجر می‌شود.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، به زنان در هفته ۳۸ بارداری (بارداری فرزند اول و موارد کم خطر) توصیه شد که سه بار در روز، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سینه‌های خود را ماساژ دهند. نتایج پژوهش نشان داد که این زنان در ابتدای ۳۹ هفتگی زایمان کردند و زنان گروه شاهد در انتهای ۳۹ هفتگی نوزادان خود را به دنیا آوردند. همچنین احتمال سزارین در این گروه نسبت به گروه شاهد، کاهش چشمگیری داشت.

از شانزده خانم باردار در هفته ۳۸ تا ۴۰ بارداری، خواسته شد تا به مدت سه روز پستان‌های خود را ماساژ دهند. بزاق آن‌ها برای بررسی میزان اکسی توسین مورد آزمایش قرار گرفت. در روز سوم، میزان اکسی توسین بسیار بالا رفته بود و شش نفر از آنان دچار درد زایمان شدند.

بنابراین تحریک نوک سینه در بارداری‌های کم خطر برای القای زایمان طبیعی توصیه می‌شود. درباره اثربخشی آن در بارداری‌ پرخطر (بارداری خطرناک) پژوهش‌های اندکی وجود دارد.

اثر بخشی تحریک و ماساژ نوک سینه
تحریک نوک سینه همانند شیردهی، با تحریک سلول‌های حسی نوک پستان‌ها موجب می‌شود تا مغز، هورمون اکسی توسین آزاد کنند. بدین ترتیب تحریک نوک سینه در بارداری منجر به انقباض‌های رحمی و القای زایمان طبیعی می‌شود.

روش تحریک و ماساژ نوک سینه
توجه داشته باشید که تحریک نوک سینه در بارداری‌های طبیعی و کم خطر توصیه می‌شود. همچنین، بایستی این روش تحت نظارت پزشک متخصص زنان و زایمان انجام شود. مراحل انجام کار به شرح زیر است:

روش را انتخاب کنید: می‌توانید نوک پستان را به صورت دستی با انگشتانتان تحریک کنید یا از یک پمپ پستان استفاده کنید. همچنین مکیدن نوک پستان نیز باعث تحریک آن می‌شود.
محدوده آرئولا را ماساژ دهید: نوک سینه‌ها را نگه دارید، محدوده آرئولا (هاله تاریک اطراف نوک پستان) را بین انگشت شست و انگشت اشاره به آرامی ماساژ دهید. نوک سینه‌ها دارای کانال‌های عصبی است که باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌شود.
با سینه دیگر تکرار کنید: قبل از شروع ماساژ سینه دیگر، دو تا چهار دقیقه صبر کنید. ۱۵ دقیقه یک سینه را تحریک کنید و سپس سینه دیگر را ماساژ دهید. تحریک را برای یک ساعت ادامه دهید و آن را سه بار در روز تکرار کنید.
احتیاط را فراموش نکنید: هدف این کار القای زایمان است، اما اگر شدت عمل به خرج دهید، دچار انقباض‌های سنگین می‌شوید. اگر انقباض‌های شما شروع شده است، از ماساژ دادن خودداری کنید.
اگر نوک پستان‌ها دچار درد و ناراحتی می‌شوند، از روغن نارگیل، شیر مادر یا کره طبیعی برای آرامش بخشی استفاده کنید.

تکنیک‌های دیگر القای زایمان
روش‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به القای زایمان کمک می‌کند. پیش از انتخاب هرکدام از روش‌های زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان را جویا شوید.

داشتن رابطه جنسی: اگر چه هیچ پژوهشی در دفاع از این نظریه وجود ندارد، اما برخی معتقدند که داشتن رابطه جنسی باعث آزاد شدن اکسی توسین می‌شود. در صورت داشتن شرایط ویژه‌ای مانند جفت سر راهی و … از انجام رابطه جنسی اجتناب کنید، زیرا ممکن است عواقب خطرناکی در پی داشته باشد.
مصرف روغن کرچک: یک باور قدیمی وجود دارد که روغن کرچک می‌تواند انقباضات رحم را تحریک کند. با این حال، مصرف آن ممکن است موجب اسهال شود.
گیاهان دارویی: مانند برگ چای تمشک، روغن پریمروز و کوهوش سیاه (Black Cohosh) به القای زایمان کمک می‌کند. اگر چه مصرف آن‌ها در القای زایمان موثر است، اما شواهدی وجود ندارد که ایمنی استفاده از آن‌ها را تایید کند.
آناناس: دارای آنزیمی به نام بروملین است که با تسکین دهانه رحم، زایمان را تحریک می‌کند. برخی از میوه‌های گرمسیری مانند پاپایا، انبه و کیوی نیز همین ویژگی را نشان می‌دهند. اما مطالعات کافی برای تایید این نظریه وجود ندارد.
غذا‌های تند: با توجه به افسانه‌های قدیمی، خوردن غذا‌های تند می‌تواند زایمان را تحریک کند. اعتقاد بر این است که ادویه‌ها می‌توانند شکم را تحریک کنند و منجر به انقباض در رحم شوند. با این حال، ممکن است خوردن غذای بیش از حد تند باعث سوء هاضمه یا سوزش سر دل شود.
طب سوزنی: می‌تواند آزاد شدن اکسی توسین را تحریک کند. اما این روش باید توسط یک فرد حرفه‌ای و آموزش دیده انجام شود. طب سوزنی حتی اگر منجر به زایمان نشود، می‌تواند ناراحتی و درد ناشی از زایمان را کاهش دهد.
حمام گرم: یک حمام گرم و آرام بخش یا نشستن در وان پر از آب گرم ممکن است باعث شروع انقباض‌های رحم شود. حمام آب گرم با برطرف کردن اضطراب و ترس از زایمان تاثیر مثبتی بر روحیه شما دارد. در نظر داشته باشید که آب حمام داغ و سوزان نباشد.
پیاده روی: به ویژه پیاده روی طولانی، موجب آزاد شدن هورمون اکسی توسین می‌شود و جنین را در مجرای زایمان قرار می‌دهد. با این حال، خود را خسته نکنید، یک پیاده روی ملایم برای القای زایمان کافی است.
نکته: در نظر داشته باشید که بیشتر موارد یاد شده، پشتوانه علمی دقیقی ندارند؛ بنابراین بهتر است پیش از انجام هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

در مراحل اولیه زایمان، انقباض‌ها خفیف و با احساس درد اندکی هستند. در حالت ایده آل، انقباض‌ها باید در حدود ۴۰ تا ۶۰ ثانیه طول بکشد و سه تا پنج بار در ۱۰ دقیقه تکرار شود. اگر احساس می‌کنید که انقباضات شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند و یا جنین به سمت ناحیه لگن پایین می‌رود با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. ماساژ سینه در بارداری در حد کم هم موقع نزدیکی کردن خطرناکه؟؟؟؟

    1. اگر لکه بینی و یا خون ریزی و یا مشکلاتی مانند جفت پایین و یا کوتاه بودن طول دهانه سرویکس ندارید خیر منعی ندارد.

  2. مکیدن یا مالش سر پستان در بارداری سبب ترشح هورمون و زایمان زودرس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.