فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان

فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان

این روزها بازی فکری ها تنوع بسیار زیادی دارند. بازی فکری برای گروه سنی مختلف و ضریب هوشی طراحی شدن که برای تمام گروه سنی قابل استفاده باشن . در بین این تنوع بسیار گسترده پیدا کردن بازی فکری مناسب برای کودکان گاهی کار سختی می‌شود.

والدین به دنبال خرید بازی فکری هستند که هم سرگرم کننده بوده و هم در هنگام بازی باعث رشد فکری کودکان شود. یکی از این بازی فکری ها که از قدیم هم همیشه پرطرفدار بوده لگو است. لگو‌ ها همان بلوک‌های رنگی هستند که می‌توان با آن‌ها همه چیز ساخت. خانه سازی تا ساخت اتومبیل و انواع و اقسام ساخت حیوانات با آن امکان پذیر است.

لگو‌‌ها برای اولین بار توسط شرکتی به همین نام ساخته شده اند؛ که امروزه در سراسر جهان بین کودکان و نوجوانان محبوبیت بسیار زیادی دارد. هریک از این شرکت‌ها سازنده طرح های متنوعی از لگو ها هستند.

برخی از آن‌ها لگوهایی برای ساخت حیوانات تولید می‌کنند و برخی دیگر فقط روی ماشین‌های روز تمرکز دارند. همه این‌ها در کنار سرگرم شدن به کودکان شما کمک می‌کنند تا اطلاعات خود را درباره دنیای اطراف گسترش دهند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با فواید بازی با لگو‌ها بیشتر آشنا شوید.

فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان

تفکر خلاقانه

یکی از اولین فواید بازی با لگو این بوده که کودکان خلاق‌تر می‌شوند. افراد در بزرگسالی با مسائل مختلفی روبرو می‌شوند که باید با روش‌های خلاقانه با آن برخورد کنند.

این روش خلاقانه برای برخورد با مسائل و تحلیل آن،به همان نام تفکر خلاقانه شناخته می‌شود. اگر کودکان و نوجوانان در سنین کم با حل معماها و بازی با لگو بتوانند این مهارت را در خود به وجود بیاورند،‌ در بزرگسالی راحت‌تر میتوانند با مسائل رو به رو شوند. بسیاری از دانشمندان، هنرمندان و افرادی که به عنوان نخبه می‌شناسیم همان کسانی هستند که خلاقیت بیشتری دارند؛ بنابراین در هر حوزه‌ای که وارد می‌شوند می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

هماهنگی بین دست‌ها و چشم

مهارت‌های حرکتی

قطعات بازی فکری لگو کوچک بوده و کودکان برای سرهم کردن آن‌ها باید دقت و هماهنگی بالایی داشته باشند.

در ابتدا ممکن است به خوبی نتوانند این قطعات را سرهم کرده و شکل نهایی را بسازند؛ اما با تمرین و به مرور زمان می‌توانند در این کار ماهر شوند. ممکن است بپرسید که: این توانایی چه مزیت دیگری در زندگی کودکان و نوجوانان دارد؟.

در پاسخ این سوال باید گفت با بهبود مهارت‌های حرکتی، کودکان می‌توانند در آینده در کارهایی که ظرافت بالایی داشته مانند ساخت جواهر، نقاشی‌، مینا کاری و دیگر هنرهای دستی ظریف، مهارت بالایی داشته و موفق شوند.

اگر کودک شما در ابتدا نتوانست به خوبی قطعات لگو را کنار هم قرار دهد به هیچ عنوان نگران نشده و او را سرزنش نکنید، بلکه سعی کنید با تشویق او، علاقه به ساخت لگو را در کودک پرورش دهید.

 

هماهنگی بین دست‌ها و چشم

یکی دیگر از فواید بازی با لگو برای کودکان و نوجوانان این است که بین چشم و دست‌هایشان هماهنگی ایجاد می‌شود.

این موضوع به خصوص در سنین کم بسیار اهمیت داشته و باعث می‌شود قدرت‌های حرکتی کودکان افزایش پیدا کند.

این کار نیز در آینده‌ آن‌ها می‌تواند حائز اهمیت باشد؛ زیرا اگر کودک شما قصد داشته باشد در آینده ورزشکار حرفه‌ای شود باید بتواند به خوبی مهارت‌های فیزیکی خود را افزایش دهد. پس می‌توانید هر بار که کودکتان کار درستی انجام داد یا نمره خوبی در درسی گرفت به عنوان جایزه خرید لگو را در برنامه خود قرار دهید.

 

توانایی حل مشکلات

شاید تاکنون به گوشتان خورده باشد که برای موفقیت در کار،‌ درس و زندگی ،افراد باید دارای توانایی حل مشکلات و مسائل باشند.

این مهارت به صورت خدادادی در فرد ایجاد نمیشود ، بلکه باید از طریق آموزش و از سنین کودکی به وجود اید. یکی از بهترین کارهایی که توانایی حل مسائل را در کودکان افزایش می‌دهد انجام بازی لگو و پازل است. با استفاده از این بازی‌‌ها آن‌ها ساعت‌ها سرگرم شده و یاد می‌گیرند تا مراحل آن را به دقت انجام دهند.

 

آشنایی با دنیای حیوانات

آشنایی با دنیای حیوانات

برخی از لگو‌ها با هدف شناخت و ساخت حیوانات تولید می‌شوند. این لگو‌ها دارای قطعات ریز بوده و برای کودکان زیر ۵، ۶ سال مناسب نخواهد بود.

یکی از انواع این ساختنی ها، لگو دایناسور بوده که مدل‌های مختلف دایناسور‌ها از جمله تیرکس رادر بر می گیرد. به این دلیل که الان این حیوانات منقرض شده‌اند بازی با این لگو‌ها هم باعث آشنایی کودکان با آن‌ها شده و هم قدرت تخیل آن‌ها را افزایش می‌دهد.

هنگامی که کودکان به خوبی با این لگو‌ها بازی کرده و با دنیای حیوانات آشنا شدند ،‌ قدم بعدی می‌تواند خرید لگو‌های بزرگ‌تر بوده که هم قطعات بیشتری داشته اند و هم زمان بیشتری را برای ساخت آن باید صرف کرد.

 

افزایش تمرکز

یکی دیگر از دلایلی که محققان و روانشناسان کودک، بازی با لگو را مفید می‌دانند این است که باعث افزایش تمرکز در کودکان می‌شود. آن‌ها برای سرهم کردن قطعات لگو ساعت‌ها باید وقت صرف کرده که این مساله می‌تواند به طور مستقیم روی تمرکز آن‌ها تاثیر بگذارد. افزایش تمرکز در سنین نوجوانی و جوانی باعث می‌شود تا بتوانند در درس‌ها موفق‌تر بوده و نمره‌های بالاتری بگیرند. برای ساخت این تمرکز باید از کودکی فعالیت‌های این چنینی انجام شده و از طریق بازی، آن‌ را یاد بگیرند. ذهن کودکانی که با لگو و ساختنی بازی میکنند نسبت به کودکانی که فقط به تماشای کارتون میپردازند، بیشتر به چالش کشیده میشود.

 

آشنایی با شکل‌ها و رنگ‌ها

بسیاری از والدین برای یاد دادن رنگ‌ها و شکل‌ها در سنین پایین به کودکان مشکل دارند، زیرا این آموزش به صورت عملی انجام نمی‌شود.

اجازه دهید این موضوع را به زبان ساده‌تر بیان کنیم. هنگامی که کودک شما با قطعات مختلف لگو بازی می‌کند به دلیل اینکه هریک از آن‌ها رنگ و شکل متفاوتی دارد، با انواع رنگ‌ها آشنا می‌شوند.

مثلا از همین بازی با لگو متوجه می‌شوند که رنگ درختان و گیاهان سبز و رنگ خورشید زرد است. بنابراین بدون اینکه بخواهید تلاش مضاعفی داشته باشید کودکتان رنگ‌ها را یاد گرفته و به خوبی با اشکال ریاضی مثل مربع،دایره و مثلث آشنا میشود و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌کند.

 

سخن آخر

بر هیچ کس پوشیده نیست که تربیت یک کودک سالم و موفق، آرزوی هر والدی است. به همین منظور آن‌ها روش‌های مختلفی را برای آموزش به کودکان خود امتحان می‌کنند.

اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید میتوانید خرید لگو را امتحان کنید. لگو‌ها در شکل‌ها، مدل‌ها و قیمت‌های مختلفی در فروشگاه کودک آموز به آدرس اینترنتی www.kodakamoz.com موجوداست  و شما با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید لگو ایرانی یا خارجی را برای کودکتان تهیه کنید.

این فروشگاه اینترنتی برای جلب رضایت مشتریان ارسال فوری و تسویه حساب درب منزل نیز دارد. تنوع بالای اسباب بازی‌ های این سایت، باعث صرفه جویی در وقت شما شده و خرید را برایتان ساده‌تر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. از روزی که اولین لگو رو برای پسرم خریدم و کمکش کردم که روی همش کنه. دیگه کل اسباب بازی هاش کنار گذاشته. فقط لگو ازم میخواد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *