فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی/ رژیم دوران بارداری

تغذيه مناسب مادر در دوران بارداري علاوه بر حفظ سلامت مادر، خطر كمبود وزن هنگام تولد نوزاد و اختلالات رشد و تكامل جنيني را كاهش مي‌دهد. مادر بايد با توجه به وزن قبل از بارداري در دوران بارداري نيز از افزايش وزن مناسب (حدود ۹-۱۲ كيلوگرم) برخوردار باشد. به اين منظور مادر باردار بايد برنامه غذايي روزانه خود را طوري تنظيم كند كه از تمام گروه‌هاي غذايي با رعايت تنوع، تناسب و تعادل مصرف كند.

گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماكاروني، بيسكويت‌هاي ساده و غلات است. مواد غذايي اين گروه حاوي انرژي و ويتامين‌هاي گروه B، مقداري آهن و پروتئين هستند كه لازم است مادر براي تامين انرژي و برخي از مواد مغذي مورد نياز خود و جنين از اين مواد استفاده كند. ميزان توصيه شده براي استفاده از اين مواد غذايي ۷ تا ۱۱ واحد (معادل يك كف دست نان، نصف ليوان برنج يا ماكاروني پخته و يا ۵ عدد بيسكويت ساده) است.

گروه ميوه‌ها و سبزي‌ها نيز انواع ميوه و سبزي را شامل مي‌شود. سبزي و ميوه تامين كننده ويتامين‌هاي A , C و مقدار زيادي ويتامين‌هاي گروه B و مواد معدني هستند. اين گروه داراي مقدار زيادي فيبر غذايي هستند كه تسهيل گوارش و جلوگيري از يبوست را سبب مي‌شوند. ميزان توصيه شده از اين گروه ۲ تا ۴ واحد از انواع ميوه و ۳ تا ۵ واحد از سبزي‌ها است كه هر واحد ميوه برابر است با يك عدد ميوه متوسط مانند سيب، پرتقال و … و هر واحد سبزي برابر با يك ليوان سبزي خام (برگي شكل مانند كاهو و اسفناج) يا نصف ليوان سبزي پخته يا خام خرد شده است.

شير، ماست، پنير، كشك و بستني پاستوريزه از جمله مواد غذايي گروه شير و فراورده‌هاي آن هستند. اين گروه به دليل داشتن پروتئين، كلسيم و برخي از ويتامين‌ها براي استحكام استخوان‌ها، دندان‌ها و سلامت پوست لازمند. ميزان توصيه شده هر واحد از اين گروه برابر با يك ليوان شير يا ماست، ۴۵ گرم پنير و … است.

گروه گوشت و فرآورده‌هاي آن، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (فندق، بادام، گردو و ..) نيز انواع گوشت‌هاي قرمز، مرغ، ماهي، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (فندق و بادام و …) را شامل مي‌شود. مواد غذايي اين گروه نقش بسيار مهمي در تامين پروتئين و آهن مورد نياز بدن دارند.

بر اساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور، در زمان بارداري به دليل رشد جنين، خون سازي و افزايش سلول‌هاي قرمز خون، نياز بدن به آهن افزايش مي‌يابد و ميزان توصيه شده از گروه گوشت و فرآورده‌هاي آن حداقل ۳ واحد كه هر واحد از اين گروه برابر با ۹۰-۶۰ گرم از انواع گوشت قرمز، مرغ يا ماهي يا ۲ عدد تخم مرغ، يك ليوان حبوبات پخته يا نصف ليوان انواع مغزها (بادام، گردو و …) است.

به منظور پيشگيري از تهوع صبحگاهي بهتر است برنامه غذايي مادر باردار به جاي سه وعده در تعداد وعده‌هاي بيشتر و با حجم كمتر بر حسب تحمل مادر باردار تنظيم شود. مصرف مقداري نان خشك، نان سوخاري يا بيسكويت نيم ساعت قبل از صرف صبحانه به كاهش تهوع كمك مي‌كند. بهتر است مادران وعده‌هاي غذايي را به آهستگي و در مدت زماني حدود ۲۰ دقيقه صرف كنند.

همچنين بهتر است مادران تا حد امكان از غذاهاي نفاخ و حجيم (آش و سوپ‌ها) و نوشابه‌هاي گازدار كمتر استفاده كنند. مصرف روزانه حدود ده ليوان مايعات مانند آب، چاي كم رنگ و دوغ براي مادران باردار توصيه مي‌شود. زنان باردار بهتر است براي جلوگيري از يبوست از غذاهايي مانند نان سبوس دار (سنگك) ميوه و سبزي‌هاي تازه و آلو در برنامه غذايي خود استفاده كنند.

مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين C مانند پرتقال، ليمو، سبزي‌هاي تازه مانند گوجه فرنگي و … نيز همراه غذا توصيه مي‌شود. از مصرف چاي حداقل نيم ساعت قبل و ۲ ساعت پس از صرف غذا به منظور جلوگيري از كاهش جذب آهن خودداري شود.

فعاليت‌هاي بدني سبك مانند پياده روي نيز براي حفظ سلامت و تسهيل زايمان براي زنان باردار لازم است.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. متن عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *