عوارض دیابت و فشارخون بارداری در آینده!/ دیابت بارداری و رژیم غذایی

فشارخون بالا یا دیابت که معمولا در طول بارداری ایجاد می شوند بعد از زایمان بهتر می شود. اما به گفته دکتر مونیکا سنگوی، عضو تیم تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه تکزاس، زنان مبتلا به این عوارض بارداری ممکن است در آینده ایمن نباشند.
به گفته وی، «این زنان در معرض ریسک بالای ابتلا به فشارخون بالا، دیابت و بیماری های قلبی در اینده قرار دارند و باید تا مدتها تحت نظر باشند.»
طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، بالغ بر ۶ درصد زنان باردار در طول بارداری مبتلا به دیابت و در حدود ۷ درصد مبتلا به فشارخون بالا می شوند.

از اینرو محققان توصیه می کنند زنان باردار باید سبک زندگی سالمی را دنبال کنند تا سلامت بلندمدت خود را نیز حفظ نمایند. برخی از توصیه های متخصصان به شرح زیر است:

– کاهش وزن اضافی و حفظ وزن سالم بدن؛
– پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب، نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای؛

ویژگی های اصلی رژیم مدیترانه ای :
* مواد غذایی گیاهی فراوانی دارد؛ مثل میوه، سبزیجات، نان ها و دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب زمینی، حبوبات و دیگر دانه ها .
* غذاها از موادی تهیه می شود که تازه و فصلی هستند؛ در همان منطقه روییده و کمترین فرایند در حین پخت روی آنها صورت می گیرد.
* میوه های تازه در این رژیم به عنوان دسر روزانه مصرف می شوند. شیرینی های دارای شکر تغلیظ شده یا عسل چند بار در هفته مصرف می شوند.
* روغن زیتون از منابع اصلی تامین کننده چربی رژیم است.
* محصولات لبنی ، خصوصاً پنیر و ماست روزانه به میزان کم یا در حد متوسط مصرف می شوند.
* ماهی و مرغ به میزان کم یا در حد متوسط مصرف می شوند.
* صفر تا ۴ عدد تخم مرغ در هفته مصرف می شوند.
* گوشت قرمز به میزان کم مصرف می شود .

– حداقل روزی ۳۰ دقیقه ورزش؛
-انجام چکاپ های منظم؛
– کنترل فشارخون و قند خون

منبع خبر : سلامت نیوز

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بعضی از مادرها در دوران بارداری با مشکل دیابت روبه رو می شوند.گریپ فروت می تواند به کاهش این بیماری کمک کند. و از آنجاییکه قند کمی دارد یکی از میوه هایی است که به راحتی می توانید مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *