علت انجام “آزمایش آمنیوسنتز یا نمونه برداری مایع اطراف جنین”/ آیا برای جنین خطرناک است؟

آزمایش آمنیوسنتز خطری برای مادر و جنین ندارد …

آمنیوسنتز یکی از تکنیک های پزشکی قبل از تولد نوزاد می باشد که در طی آن مقدار کمی از آمنیون گرفته می شود و از جنبه های ژنتیکی مورد بررسی قرار می دهند . در طی آزمایش آمنیوسنتز مایع اطراف جنین برداشته می شود و برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی و لوله های عصبی جنین به آزمایشگاه ژنتیک ارسال می کنند . در نتیجه آمنیوسنتز در دسته روش های تشخیث قبل از تولد نوزاد می باشد .

روش انجام آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز را در هفته ۱۵ تا ۲۱ بارداری در مطب متخصص زنان و یا بیمارستان ها انجام می دهند . در طی روند این آزمایش مایع اطراف جنین نمونه برداری می شود . در زمان انجام آزمایش پزشک با کمک مانیتور سونوگرافی ،تصویری روشن را از وضعیت جنین مشاهده می کند و از آن در جهت بررسی مایع آمنیوتیک استفاده می کند . بعد از بررسی های موجود با کمنک مانیتور سونوگرافی سوزن بسیار باریکی را از راه شکم به درون رحم مادر انتقال می دهد و ۲۰ میلی لیتر از مایع آمنیوتیک را خارج می کند .

مدت زمان لازم برای این آزمایش تنها چند دقیقه می باشد و انجام این آزمایش هیچ گونه خطری برای جنین و مادر ندارد .

بعد از اینکه مایع آمنیوتیک توسط متخصص زنان گرفته شد آزمایشات گوناگون برای بررسی اختلالات کروموزومی بر روی آن نمونه انجام می شود .

در چه مواردی آزمایش آمنیوسنتز کارایی ندارد ؟

در هر حاملگی در حدود ۳-۵ در صد احتمال خطر برای بروز اختلالات مادرزادی و ژنتیکی وجود دارد .اختلالت ذهنی ،آسیب های قلبی و عروقی در دسته این موارد وجود دارند و متاسفانه آزمایش آمنیوسنتز برای آنها کاربردی ندارد

چه کسانی نیاز به انجام آزمایش آمنیوسنتز دارند ؟

با انجام آزمایش غربالگری که با کمک خون مادر و سونوگرافی انجام می شود می توان خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی مثل سندرم داون را مشخص کرد در صورتی وجود خطر در حین آزمایشات غربالگری ،برای بررسی های بیشتر متخصص زنان به مادر انجام آزمایش آمنیوسنتز را پیشنهاد می کند .

لازم به ذکر است که آزمایش آمنیوسنتز برای مادرانی که در سن بالا اقدام به بارداری می کنند و یا در خانواده انها احتمال وجود اختلالات ژنتیکی وجود دارد ،برای جلوگیری از هر گونه خطری انجام آزمایش آمنیوسنتز پیشنهاد می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *