غذاهای مضر برای لکنت زبان

غذاهای مضر برای لکنت زبان

یک جوان ۳۰ ساله دارای لکنت زبان بیان میگرد که از آنجایی که خانواده اش می گفتند که غذاهای سرد باعث بدتر شدن لکنت زبان او میشود به مدت ۱۰ سال است که ماست نخورده. آیا واقعاتغذیه بر لکنت زبان تاثیرگذار است؟، آیا می توان گفت که غذاهایی برای لکنت زبان مضر هستند؟، اگر این گونه است خوراکی های مفید برای لکنت زبان کدامند؟

عسل و لکنت زبان

لکنت زبان هیچ ارتباطی با تغذیه انسان ندارد و باید بدانید که مصرف عسل باعث تشدید لکنت نمی شود. حتی برخی مانع از مفید بودن ترکیب چای آویشن با عسل بعنوان خوراکی مفید برای لکنت زبان یاد کرده اند. برای این کار شما می توانید که آویشن را به خوبی بجوشانید و به آن عسل اضافه کنید و میل کنید. خوردن این دمنوش در صبح ها برای سلامتی بدن مفید است. تعداد کمی هم معتقدند بعد از خوردن غذاهای طبع گرم- بخصوص عسل- گفتار آنها آشفته تر می شود و برعکس.

مطلب پیشنهادی: لکنت زبان؛ انواع لکنت زبان و علائم، علل، تشخیص و درمان آن

باورهای غلط در مورد تاثیر تغذیه بر لکنت زبان

در رژیم غذایی و برنامه روزانه فرد دارای لکنت باید دقت و نظم کافی را اعمال کرد چرا که مطالعات نشان داده طبع سرد برای افراد دچار لکنت مشکل‌ساز می شود بنابراین مشاوره با متخصص تغذیه در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

نقد:

مطالعات کدام یک از محققان نشان داده که خوردن خوراکی های طبع سرد برای افراد لکنت دار مضر است؟! نباید اجازه داد چنین دیدگاه های بی منطق و زیانباری رایج شود؛ زیرا بیان آنها از زبان یک گفتار درمان، نه تنها به موقعیت متزلزل درمان این عارضه آسیب می رساند، که متخصصان تغذیه را به جمع مدعیان درمان لکنت ترغیب می کند و این نکته خسارات سنگینی به درمانجویان وارد می سازد.

آیا لکنت زبان می تواند با طبع سردی و گرمی غذاها ارتباط داشته باشد؟ من در این مورد تحقیق کرده ام و دلایل معتبری وجود دارد که نشان می دهد لکنت زبان هیچ ارتباطی با تغذیه انسان ندارد.

دلیل معتبر اول

بسیاری از دوستان گروه درمان در جلسات مقدماتی اعلام می کردند – و هنوز هم ادامه دارد – که به منظور کاهش لکنت، غذاهای با طبع سرد نمی خورند. بعد از مدتی که زنگار چنین دیدگاه های مخربی زدوده می شد، از آنها می خواستم به تدریج به مصرف خوراکی های دلخواه خود روی آورند.

برای نمونه، یک تن از آنان که جوانی ۳۰ ساله بود می گفت:

« مدت ۱۰ سال است که طبق نظر پزشک، خانواده مرا از خوردن ماست منع می کنند. آرزو دارم من هم مثل همه از خوردن ماست لذت ببرم »، بعد از مقدمات درمان، از او خواستم ضمن انجام تمرینات کلی، به تدریج خوردن ماست را آغاز کند. جلسه بعد اینطور گزارش داد:

« همان شب یک سطل چهار کیلویی ماست خریدم و به جای شام، نان و ماست خوردم؛ بعد از صبحانه و همراه نهار هم خوردم و… ۱۰ سال بود که از خوردن ماست محروم بودم و خانواده ام مجبور بودند یا نخرند یا نزد من نخورند! چرا؟ چون یک پزشک تحصیل کرده! حال و حوصله تحقیق نداشته! به همه دوستان توصیه می کنم خرافاتی را که در مورد لکنت گفته شده، دور بریزند. »

دلیل معتبر دوم

۱- اغلب دوستان تازه وارد در گروه درمان بر این باورند که هنگام مصرف غذاهای طبع سرد، بر لکنت آنان افزوده می گردد؛ و برعکس، با مصرف غذاهای طبع گرم، کاهش می یابد. دیدگاه تمامی این دوستان بعد از کسب توانایی های نسبی در گروه درمان، به کلی دگرگون می شود و رفته رفته به گروه سوم می پیوندند.

۲- این افراد کسانی هستند که تاثیر غذاهای طبع سرد و گرم را بر لکنت زبان، به طور وارونه متوجه شده اند و طبق آن شرطی شده اند. به این مفهوم که در ذهن این افراد، انسان هنگام خوردن سردی هایی مانند ماست و آلو، دچار بی حالی و شل شدگی عضلات می شود و در نتیجه کمتر احتمال اسپاسم و لکنت می رود و برعکس. به این طریق آنها کاملا برعکس گروه اول شرطی می شوند.

۳- تعدادی هم گزارش می دهند که در این مورد احساسی نداشته اند. علت بی تفاوتی آنان:

یک) عده ای چیزی از رابطه لکنت با سردی و گرمی نشنیده اند و نخوانده اند.

دو) در خانواده ای با فرهنگ و اهل تحقیق پرورش یافته اند.

سه) خود توانایی تجزیه و تحلیل چنین نظریه هایی را داشته اند.

غذاهای مفید برای لکنت زبان

چگونه به کودکی که لکنت زبان دارد کمک کنیم؟

در صورتی که کودک شما ۵ سالش تمام شده و لکنت زبان دارد، موارد زیر می‌تواند در حل مسئله به شما کمک كند:

۱ ـ اولین نکته برخوردی صمیمانه، آرام و عادی با کودک است. هیچ‌وقت برای مشکلش دلسوزی نکنید؛ با این کار به اعتماد به نفس‌اش آسیب زده‌اید.

۲ ـ هرگز از نحوه‌ صحبت کردن او تقلید نکنید؛ حتی زمانی که می‌خواهید مشکلش را برایش توضیح دهید.

۳ ـ با او نحوه‌ تنفس صحیح را تمرین کنید؛ ورود هوا از بینی و خروج آن از دهان.

۴ ـ به او آموزش دهید که شمرده و آرام صحبت کند و مراقب وضعیت تنفسی خودش باشد. این کار را با او تمرین کنید. در تمرینات از کلمات و جملات ساده شروع کنید و بعد به تدریج بر دشواری آن بیفزایید.

۵ ـ اگر فرصت کافی‌ای برای تمرین ندارید، از او بخواهید خودش هر روز روبه‌روی آینه تمرین‌هایی را انجام دهد.

۶ ـ به او یاد دهید که در زمان صحبت، ابتدا جملات را در ذهنش مرتب کند و بعد از نظم دادن، به آرامی آنها را بیان کند.

۷ ـ هیچ‌وقت به جای او صحبت نکنید؛ مشوق او برای حرف زدن باشید. از جمع بچه‌ها یا افراد آشنا شروع کنید و بعد در بیرون از خانه برای او موقعیت‌هایی را فراهم کنید که شروع‌کننده‌ صحبت باشد تا ترس او از صحبت کردن نیز کاهش یابد.

۸ ـ حس مشارکت و همکاری را در او تقویت كرده و او را تشویق به شرکت در کارهای گروهی کنید.

۹ ـ مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملی که باعث تداوم لكنت می‌شود، پایین بودن اعتماد به نفس است. برای حل این مشکل مسئولیت‌هایی را که می‌دانید فرزندتان از عهده‌ آنها برمی‌آید، به او بسپارید.

۱۰ ـ توجه داشته باشید در صورتی که مشکل كودك شدید است، بهتر است از متخصصان گفتاردرمانی کمک بگیرید.

منبع خبر : دکتر فرهمندپور

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *