سیگار کشیدن باعث ناباروری در زنان و مردان می شود!/ سقط جنین با مصرف سیگار

سیگار باعث آسیب اسپرماتوزوئیدها و کاهش باروری می شود
مصرف سیگار و دخانیات باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرماتوزوئیدها و در نتیجه ناهنجاری ها و اختلالات کروموزومی می شود.

به همین دلیل نیز مصرف دخانیات، قدرت باروری مردها را پایین می آورد.

مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون و ناتوانی جنسی می شود
قدرت و توانایی جنسی در بین ملل مختلف نشان دهنده ی قدرت مردانگی است. اما متاسفانه باید بدانید که مصرف سیگار یکی از عاملین اصلی در بروز اختلالات جنسی است.

سیگار سیستم عصبی، دستگاه قلب و عروق و هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه خطر بروز ناتوانی جنسی در بین افراد سیگاری بیشتر است.

به عقیده ی متخصصان مصرف دخانیات خطر بروز اختلالات نعوظی در مردان را دو برابر افزایش می دهد.

خبر خوب اینکه با ترک سیگار این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود.

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری به سلامت جنین آسیب می زند
مصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن در دوره ی بارداری به سلامت جنین و کودکان آسیب می رسانند.

دود سیگار در خانم های باردار باعث به هم خوردن مکانیسم اکسیژن رسانی به جنین می شود. این امر نیز باعث مسمومیت شدید و آسیب های مغزی می شود.

سیگار کشیدن در دوره ی بارداری و قرار گرفتن در معرض دود آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل سقط جنین، زایمان پیش از موعد و اختلال در رشد جنین می شود.

سیگار حاوی بنزن، نیتروزامین، فرمالدئید و سیانور هیدروژن
دود سیگار حاوی حدود چهار هزار نوع ترکیب شیمایی است که بیش از چهل نوع آنها سرطان زا هستند.

معمولا نیکوتین جزو معدود ترکیباتی است که روی پاکت سیگار نوشته می شود، اما زمانی که سیگار آتش زده می شود، این استوانه ی کوچک به کارخانه ترکیبات شیمیایی تبدیل می شود.

سیگار حاوی قیر، گازهای سمی و فلزات سنگین است.

افرادی که هر روز یک پاکت سیگار می کشند، معادل ظرف ماست قیر در سال تنفس می کنند.

تمام این ترکیبات سلامت جسم شما را با خطرات جدی مواجه می کند. 

خانم‌هايي که در محيط‌هاي حاوي دود سيگار در مدت زمان طولاني حضور داشته باشند، نسبت به افراد ديگر احتمال باروري‌شان کمتر است.

از نظر محققان اين مساله، دليل مهم ديگري است که مي‌تواند باعث شود خانم‌ها نه تنها خود سيگار کشيدن را کنار بگذارند، بلکه باعث ترک سيگار اطرافيانشان هم بشوند.
در اين مطالعه به غير از مساله ناباروري، مشکلات ديگر هم مورد بررسي قرار گرفتند و يافته‌ها نشان داده که دودهاي دست دوم سيگار (يعني خود فرد سيگار نمي کشد، ولي دود سيگار اطرافيان خود را استنشاق مي کند) مي‌توانند مشکلات و عوارض ناگواري را در طي بارداري و همچنين بعد از زايمان، براي نوزاد و مادر به وجود آورد.
به غير از اين مطالعه، مطالعات ديگري هم در مورد تاثير دودهاي دست دوم سيگار بر احتمال سقط جنين انجام شده است.

آمار تکان‌دهنده!!!
در اين مطالعه جديد، بيش از ۴۸۰۰ خانم مختلف مورد بررسي قرار گرفتند و مشخص شد خانم‌هايي که والدين‌شان سيگاري بوده اند، براي باردار شدن مشکلات بيشتري داشته‌اند. يکي از مشکلات اين بود که آنها مجبور بودند حداقل يک سال براي باردار شدن منتظر بمانند.
علاوه بر اين در بين خانم‌هايي که در زمان خردسالي يا بزرگسالي در معرض دودهاي دست دوم بوده اند، ۳۹ درصد بيشتر احتمال سقط جنين يا به دنيا آوردن نوزاد مرده وجود داشت. ۶۸ درصد اين خانم‌ها هم عنوان کردند که به سختي و با مشکلات زياد باردار شده‌اند.
لوک پپون، محقق دانشگاه روچستر نيويورک و مسئول اصلي اين تحقيق مي‌گويد:
«اين آمار تکان‌دهنده است و به وضوح يکي ديگر از خطرات جدي مواجهه با دود سيگار را نشان مي‌دهد. همه ي ما مي‌دانيم که دود سيگار چقدر مضر است، اما به نظر مي‌رسد اين دود براي خانم‌ها در سنين باروري خطرات بيشتري داشته باشد.»

تنباکو عليه جنين
نتايج مطالعه دکتر پپون و همکارانش اولين بار در دسامبر سال ۲۰۰۸ در مجله «کنترل تنباکو» منتشر شد.
براي انجام اين مطالعه که در مدتي طولاني انجام شده بود، محققان نتايج بررسي روي ۴۸۰۰ خانم را که در بين سال‌هاي ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ به مرکز بيمارستاني رزول پارک در نيويورک مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.
تمام اين خانم‌ها به منظور آزمايش‌هاي غربالگري سلامت و يا درمان سرطان به اين مرکز مراجعه کرده بودند و اين مطالعه در واقع يکي از نتايج جانبي پرسشنامه‌هاي آينده‌نگري بود که از آن زمان در اختيار خانم‌ها قرار گرفته بود.
همه اين خانم‌ها حداقل يک بار در طول زندگي‌شان باردار شده بودند. ۱۱ درصد اين خانم‌ها مشکلاتي در زمينه بارداري و يک‌سوم اين خانم‌ها حداقل يک بار سابقه سقط جنين يا مرده‌زايي داشتند.
نکته مهم در اين مطالعه اين بود که دانشمندان متوجه شدند خطر به وجود آمدن اين مشکلات با توجه به افزايش مدت زمان تماس با دود سيگار، افزايش پيدا مي‌کند. اين مساله خود دليل واضحي براي وجود داشتن حالت علت و معلول بين دود سيگار و مشکلات بارداري بود.
طبق گزارش پپون و همکارانش علت تحت تاثير قرار گرفتن قدرت باروري خانم‌ها با دود دست دوم سيگار اين است که سموم تنباکوي موجود در اين دود به‌ طور مستقيم باعث آسيب ساختار ژنتيکي سلول‌ها مي‌شوند. همچنين در پديده لقاح دخالت مي‌کنند و يا باعث مرگ جنين و سقط در همان روزهاي اول مي‌شوند.
سموم موجود در دود سيگار، هورمون‌هايي را که براي کنترل باروري و نگهداري تخم لقاح يافته در رحم احتياج هستند، تحت ‌تاثير قرار مي‌دهند و باعث مي‌شوند احتمال بارداري موفق بسيار کاهش يابد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ،دکتر مریم محلوجی‌راد گفت: کنترل و پیشگیری از آسم و آلرژی از دوران جنینی آغاز می‌شود به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود در دوران بارداری از مصرف مواد دخانی از جمله قلیان و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آن به شدت خودداری کنند.

    وی در ادامه تصریح کرد: مادران باید در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی کودک نیز پرهیز از مواد دخانی را رعایت کند.

    محلوجی‌راد با بیان اینکه احتمال بروز آسم و آلرژی در کودکانی که والدین آنها مواد دخانی مصرف می‌کنند بیش از سایر کودکان است، خاطرنشان کرد: درمان آسم و آلرژی در این کودکان ‌سخت‌تر از سایر کودکان است.

  2. انجمن پزشکی ناباروری آمریکا با صراحت اعلام کرده که کاهش نرخ باروری در زنان و مردان سیگاری، دو برابر غیر سیگاری ها است. حتی این نظریه هم وجود دارد که مردان سیگاری باعث ناباروری همسرانشان می شوند. البته سیگارکشیدن اثرات نامطلوب کاملا شناخته‌شده‌ ای بر حاملگی نیز دارد. سیگار کشیدن می ‌تواند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را در کودکان ایجاد کند یا افزایش دهد و مشکلات رفتاری و یادگیری را در سنین مدرسه در کودک به‌وجود بیاورد. یک نکته دیگر این که مصرف سیگار، روش‌ های درمان برای افراد نابارور را با شکست بیشتری مواجه می ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *