سوراخ کردن گوش کودکان

در بسياري از خانواده ها مرسوم است كه گوش دختربچه ها را در سنين بسيار كم و با روشهاي خانگي نخ و سوزن سوراخ ميكنند؛ اما اين روش ممكن است به دليل استريل نبودن شخص را دچار عفونت كند. بهتر است براي سوراخ كردن گوش كودكان به مراكز درماني مجاز كه از استريل بودن وسايل و تجهيزات آن مطمئن هستيم مراجعه كنيم، زيرا احتمال انتقال عفونتهايي مثل هپاتيت و كزاز با وسايل آلوده وجود دارد.بهتر است در اين مورد از پزشك كودك خود راهنمايي بخواهيد. سوراخ كردن گوش در شرايط استريل در مجموع عملي كم خطر است؛ اما در مورد بعضي از بيماران مثل كساني كه استعداد عفونت دارند (بيماران ديابتي يا افرادي كه كورتون مصرف ميكنند) يا افرادي كه احتمال خونريزي در آنها بالاست (مثل افرادي كه داروي ضدانعقاد مصرف ميكنند)، بهتر است قبل از سوراخ كردن گوش با پزشك مشورت شود.

عوارض سوراخ كردن گوش

با وجودي كه گوش يكي از رايجترين نواحي بدن براي نصب آويزهاست؛ اما سوراخ كردن گوش نيز ممكن است عوارضي را به همراه داشته باشد، از جمله اين عوارض مي توانيم به عفونت ها، حساسيت به فلزهاي مختلف گوشواره ها، تشكيل يك بافت برجسته در ناحيه نرمه گوش و نيز پارگي گوش در اثر ضربه اشاره كنيم. ايجاد چند سوراخ روي گوش شايع است؛ اما سوراخ كردن لاله گو ش (قسمت غضروفي بالاي گوش) خطرناك است زيرا اين منطقه غضروفي است و رگ خوني ندارد، در نتيجه التهابي كه اطراف سوراخ ايجاد شده ديرتر بهبود پيدا ميكند و احتمال ايجاد عفونت و تاول معمولا در ماههاي اول بعد از سوراخ كردن به خصوص در ماه هاي گرم سال زياد است. علامت ايجاد اين عفونت در قسمت لاله گوش، تورم دردناك، گرمي و قرمزي است كه معمولا نرمه گوش را درگير نميكند.

۸ نكته مهم درباره گوشواره ها

  • قبل از اقدام به سوراخ كردن گوش كودكتان با پزشك خود مشورت كنيد تا از نظر سلامت عمومي بدن مشكلي وجود نداشته باشد. در ضمن از پزشك خود در مورد مراكز مجاز و مطمئن براي اين كار راهنمايي بخواهيد.

  • بعد از سوراخ كردن گوش، احتمال عفونتهاي سطحي نرمه گوش وجود دارد كه اين عفونتها معمولا به خوبي به درمان موضعي پاسخ ميدهند. بنابراين محل سوراخ شده را با يك حوله گرم و مرطوب كمپرس كرده و در صورت نياز از يك پماد آنتيبيوتيك استفاده كنيد.

  • از گوشواره هاي سنگين به مدت طولاني استفاده نكنيد، زيرا اين گوشواره ها ممكن است سوراخ گوش كود ك را گشاد وحتي پاره كرده و نرمه گوشه را به ۲ قسمت تقسيم كنند.

  • اگر پشت (گل ميخ) گوشواره شما بلند است يا گوشواره شما قسمت نو كتيزي دارد كه در هنگام خواب شما را اذيت مي كند، بايد گوشواره خود را هنگام خواب خارج كنيد زيرا اين نواحي نو كتيز ممكن است زخم هاي فشاري يا آزردگيهاي پوست قسمت پشتي لاله گوش را ايجاد كنند.

  • اگر كودك كم سن و سال شما گوشواره دارد مراقب باشيد كه قفل گوشواره اش محكم باشد و كودك نتواند خودش آن را باز و بسته كند زيرا در اين صورت ممكن است كودك گوشواره اش را از گوش خارج كرده، آنرا به دهان ببرد و ببلعد كه خطر خفگي وجود دارد.

  • هنگام انجام ورزشهاي پربرخورد بهتر است گوشواره ها از گوش خارج شوند، زيرا احتمال پارگي گوش در اثر كشيده شدن و ضربه خوردن وجود دارد.

  • يكي از عوارض شايع استفاده از گوشواره ها حساسيت پوستي به فلزهايي است كه گوشوار ه از آن ساخته شده است. اين حساسيت ها به صورت خارش، قرمزي و التهاب ديده ميشود. معمولا افراد به گوشواره هايي از جنس نيكل حساسيت دارند؛ اما حساسيت به طلا يا نقره نيز گزارش شده است.

براي برطرف شدن حساسيت بهتر است گوشواره خود را عوض كنيد و اگر مشكل برطرف نشد شايد لازم باشد مدتي گوشواره را از گوش خود خارج كنيد.

  • پاره شدن نرمه گوش سوراخ شده در اثر ضربه يكي از عوارض شايع است. ممكن است در اثر تصادف رانندگي، افتادن ، نزاع، ورزشهاي پربرخورد يا كشيده شدن يك گوشواره به صورت تصادفي، نرمه گوش پاره شود. اگر چنين اتفاقي افتاد ظرف حداكثر ۲۴ ساعت به پزشك مراجعه كنيد، پزشك اين ناحيه را بخيه ميزند و محل پاره شده معمولا در مدت ۳ ماه ترميم مي شود. بعد از اين زمان ميتوان نرمه گوش را مجددا سوراخ كرد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. حتما پزشک باید این کار را انجام دهد نمی دونم چرا بهداشت این کار را برای آرایشگرها ممنوع نمی کنه.

  2. من چند وقت پیش خانمی را دیدم که آرایشگر به جای لاله گوش بچه غضروفش را سوراخ کرده بود… حتما قبل از اقدام کمی تحقیق کنید لطفاً.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *