در “سه ماهه دوم بارداری” چه علایمی را تجربه خواهید کرد؟

زمانی که وارد سه ماهه دوم بارداری می شوید، خستگی و حالت تهوع صبحگاهی که در سه ماه اول بارداری آزار دهنده بود کاملا محو می شود و انرژی شما بیشتر شده و دوباره مانند سابق می شوید.

سه ماهه دوم بارداری، برای بسیاری از زنان، راحت ترین سه ماه بارداری محسوب می شود. پس عجله کنید و اکنون که احساس بهتری دارید و انرژی شما بیشتر است برای تولد نوزاد خود برنامه ریزی کنید.

در سه ماهه دوم بارداری کودک به سرعت رشد می کند. بین هفته هجدهم تا بیست و دوم بارداری باید سونوگرافی انجام دهید تا متخصص زنان از روند رشد کودک شما آگاه شود. همچنین در این مرحله می توان از جنسیت جنین مطلع شد مگر اینکه بخواهید غافلگیر شوید.

اگرچه اکنون احساس بهتری دارید، تغییرات زیادی در بدن شما در حال اتفاق افتادن است. 

علائم سه ماهه دوم بارداری

کمر درد

وزن اضافی که در ماه های اخیر اضافه کرده اید به کمرتان فشار وارد کرده و باعث درد و ناراحتی می شود. برای کاهش فشار صاف بنشینید و از صندلی که برای کمر مناسب است استفاده کنید. از بلند کردن و برداشتن هر چیز سنگینی خودداری کنید. از کفش های پاشنه دار نیز خودداری کنید. اگر کمر درد شما واقعا اذیت کننده است، از همسر یا اعضای خانواده خود بخواهید مناطق دردناک را ماساژ دهندیا اینکه از ماساژ های مخصوص بارداری استفاده کنید.

خونریزی لثه

حدود نیمی از زنان باردار لثه های متورم و حساسی دارند. تغییرات هورمونی باعث جریان بیشتر خون در لثه ها و در نهایت حساسیت بیشتر و خونریزی راحت تر می شود. بعد از زایمان لثه ها به حالت اولیه خود باز می گردند. سعی کنید در دوران بارداری از مسواک نرم تر استفاده کرده و آرام تر نخ دندان را به کار ببرید. اما به هیچ وجه از بهداشت دهان و دندان غافل نشوید. تحقیقات نشان می دهند زنان بارداری که بیماری لثه (بیماری دهانی) دارند، بیشتر در معرض زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم می شود.

بزرگ شدن پستان

بیشتر ناراحتی های مربوط به سینه که در سه ماه اول بارداری تجربه می کنید کم کم محو شده اما همچنان سینه های شما به منظور آمادگی برای شیردهی به رشد خود ادامه می دهند. در این زمان می توانید با پوشیدن سینه بندهایی با سایز بزرگ تر احساس راحتی بیشتری کنید.

گرفتگی بینی و خونریزی

تغییرات هورمونی باعث می شود غشاهای مخاطی منجر به تورم بینی شده و نتیجه آن، گرفتگی بینی و خروپف شبانه است. این تغییرات همچنین باعث خونریزی بینی نیز می شود.

قطره های نمکی و سایر روش های طبیعی برای برطرف کردن گرفتگی بینی در دوران بارداری امن ترند. همچنین می توانید از مرطوب کننده های هوا نیز کمک بگیرید. برای قطع خونریزی بینی سرتان را بالا بگیرید (به سمت عقب نکشید) و چند دقیقه سوراخ بینی را فشار دهید تا خونریزی قطع شود.

ترشحات بارداری

مشاهده ترشح شیری رنگ و کم به نام لوزوره در اوایل بارداری طبیعی است. در این دوران می توانید برای راحتی بیشتر از پدهای یکبار مصرف استفاده کنید اما تامپون را فراموش کنید چرا که می تواند میکروب ها را به واژن منتقل کند. اگر ترشحات بارداری بد بو، سبز یا زرد رنگ، خونی یا زیاد بود حتما به دکتر مراجعه کنید.

تکرر ادرار بارداری

رحم در سه ماهه دوم بارداری از حفره لگن خارج شده و مشکل تکرر ادرار شما بر طرف خواهد شد. اما خیلی طول نخواهد کشید و در سه ماهه آخر بارداری این تکرر ادرار دوباره باز خواهد گشت.

رشد مو در بارداری

هورمون های بارداری باعث افزایش رشد مو می شوند البته نه جاهایی که دلتان می خواهد! موی سر در دوران بارداری ضخیم تر می شود. حتی ممکن است رویش مو را در نقاطی که قبلا مو نبوده است مانند صورت، دست ها و کمر نیز مشاهده کنید. بهترین و امن ترین راه برای از بین بردن موهای زائد در دوران بارداری استفاده از ژیلت است. دکتر ها هرگز لیزر موهای زائد را در دوران بارداری توصیه نمی کنند چرا که ممکن است روی جنین تاثیر داشته باشد.

سردرد

سردرد یکی از رایج ترین و ناراحت کننده ترین علائم بارداری در سه ماهه دوم است. سعی کنید به میزان کافی استراحت کنید و تکنیک های ریلکسیشن مانند نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید. به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری نباید آسپیرین و ایبوپروفن مصرف کنید.

معده درد و یبوست

معده درد و یبوست در دوران بارداری به دلیل ترشح زیاد هورمون پروژسترون است. این هورمون باعث شل شدن ماهیچه ها از جمله ماهیچه یپایین مری (طور طبیعی غذا و اسید را در معده نگه داشته و غذاهای هضم شده را به روده می فرستد) می شود. برای رهایی از معده درد سعی کنید وعده های غذایی کوچک و متعددی در طول روز داشته باشید و از غذاهای چرب، تند و اسیدی مانند مرکبات خودداری کنید. برای درمان یبوست در بارداری فیبر و مایعات بیشتری مصرف کنید. فعالیت فیزیکی نیز بسیار موثر است.

هموروئید

هموروئید در واقع رگ های واریسی (رگ های آبی یا بنفش ورم کرده) اطراف ناحیه سوراخ مقعد است. این رگ ها ممکن است در دوران بارداری بزرگ تر شوند چرا که جریان خون در آن ها بیشتر شده و فشار بیشتری را از ناحیه رحم در حال رشد متحمل می شوند. این رگ های واریسی ممکن است خارش دار یا ناراحت کننده باشند. برای درمان هموروئید در بارداری نشستن در وان آب گرم را امتحان کنید.

افزایش وزن

حالت تهوع صبحگاهی با پایان سه ماه اول بارداری کاهش می یابد. پس از آن اشتهای شما زیاد شده و شروع به افزایش وزن خواهید کرد. اما حتما توجه کنید که در خوردن زیاده روی نکنید. در سه ماهه دوم بارداری تقریبا ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر در روز نیاز دارید و باید در حدود ۱ تا ۱٫۲ پوند وزن در هفته اضافه کنید.

علائم سه ماهه دوم بارداری که خطرناک اند

هر کدام از این علائم بارداری می توانند خطرناک و هشدار دهنده باشند. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم فورا با دکتر خود تماس بگیرید:

درد یا گرفتگی شدید شکم

خون ریزی

سرگیجه شدید

افزایش وزن (بیش از ۶٫۵ پوند در ماه) یا افزایش وزن به مقدار خیلی کم (کم تر از ۱۰ پوند تا هفته بیستم بارداری) 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *