در دام این خوراکیهای خوش آب و رنگ نیفتید!

آلوچه و ترشک ها

هر جا هم كه جوي و دار و درختي باشد يا كنار هر مدرسه اي فروشنده هاي آلوچه و لواشك بساط شان براي بچه ها پهن است. بچه ها با ديدن اين ترشي هاي قرمز و اشتهابرانگيز دست از سر شما بر نمي دارند و آن قدر اصرار مي كنند كه مجبور مي شويد برويد چند هزار توماني پاي يك كاسه خوراكي بي ارزش بدهيد. از رنگ و مواد شيميايي كه به اين هله هوله ها مي زنند كه بگذريم به مگس ها و بهداشت فروشنده و كساني كه اين مواد را تهيه كرده اند، مي رسيم. به علاوه، اين ترشي ها در فضاي آزاد و هواي گرم نگهداري مي شوند و به سرعت فاسد مي شوند.

بهداشت براي فروشندگان اين خوراكي ها تعريف نشده است. اين فروشندگان معمولا افرادي هستند كه تحصيلاتي ندارند و اطلاع ندارند كه آب آلوده و غيربهداشتي، نشستن دست ها، و حشرات موذي و حتي ميوه نشسته و گنديده مي تواند سبب انتقال چه عوامل بيماري زايي شود. توصيه مي كنيم در فصل مدرسه كه شيوع مسموميت هاي غذايي بسيار بالاست، با خريد اين خوراكي هاي آلوده سلامت فرزندتان را به خطر نيندازيد.

در بسياري از مراكز ديده مي شود اين خوراكي ها در هواي آزاد قرار داده مي شوند و با توجه به قرار داشتن اين مغازه در معابر آسفالت نشده احتمال دارد گرد و غبار و مواد آلوده بر اين ترشي ها بنشينند. در برخي مغازه ها فروشنده كاسه هاي حاوي انواع آلوچه و ترشي هاي خود را ظاهرا زير توري نگه مي دارد اما برايش مهم نيست اگر مگس وارد اين ظرف ها شود، مي تواند چه ميكروب هاي بيماري زايي را با خود به اين مواد غذايي انتقال دهد. مگس روي اين خوراكي ها مي نشيند و فروشنده هم به جلب بچه مدرسه اي ها توجه دارد!

كباب تركي و اغذيه گرم

مصرف اين غذاها را به شدت منع مي كنيم زيرا گوشتي كه براي تهيه اين غذاها استفاده مي شود معمولا از دام هاي آلوده و كشتارگاه هايي كه تحت نظارت وزارت بهداشت نيستند، تهيه مي شود. سس هايي كه به عنوان چاشني به اين غذا ها اضافه مي شوند سرشار از چربي هاي ناسالم و غيرضروري هستند و كالري زيادي را به كودك مي رسانند. اگر كودك به مصرف چنين چربي هايي عادت كند، علاوه بر ابتلا به سو تغذيه در دراز مدت بيماري هاي مزمني از قبيل كوتاهي قد و اختلالات گوارشي را هم براي كودك به وجود خواهد آورد.

آب ميوه هاي ترش و شور

برخي فروشنده ها آب زرشك، آلو و… را به همراه يخ عرضه مي كنند. اين فروشنده ها خودشان بهتر مي دانند كه در اين به اصطلاح آب ميوه ها چه موادي وجود دارد! اما به شما اطمينان مي دهيم كه اگر قرار بود يك ليوان آب آلوي طبيعي و سالم بنوشيد، قيمتش به اين ارزاني ها نبود.

اين آب ميوه ها معمولا شورند؛ بايد بدانيد اين يكي از شگردهاي فروشندگان است كه طعم گنديدگي آب ميوه هاي خود را بپوشانند. مضرات مصرف بيش از حد نمك بماند، استفاده از نمك در اين گرما عطش كودك را بيشتر مي كند.

يخ هايي كه براي خنك كردن اين آب ميوه هاي غيربهداشتي استفاده مي شود هم خود داستان ديگري دارند. اين يخ ها كه به صورت قالب هاي بزرگي از كارخانه هاي غيربهداشتي به فروشندگان مي رسند، حين حمل ونقل يخ توسط كارگران بدون دستكش در كف وانت و خيابان و مغازه پرتاب مي شود. سپس قطعه قطعه مي شود و در ليوان فرزند شما انداخته مي شود. اگر چه حتي آب مورد استفاده براي يخ زدن نيز اغلب بهداشتي نيست.

حتي الامكان آب ميوه هاي پاستوريزه و داراي مهر استاندارد براي فرزندتان تهيه كنيد، اما در اين فصل هيچ خوراكي اي جاي آب و ميوه تازه را براي كودك رو به رشد شما نخواهد گرفت. گاهي در ميادين پر تردد شهر، چرخ دستي فروشنده اين هله هوله ها به چشم مي خورد يا ممكن است مغازه آب ميوه فروشي كوچكي كنار مدرسه به چشم تان بخورد كه ازدحام اطراف آن هم کم نباشد و با خود فکر کنید الان خنک شویم یا در نهايت بعدا يكي دو روز مسموم مي شويم و ديگر اتفاقي نمي افتد. بعد مي گوييد بچه يك بار از اين فروشنده ها خريد كند طوري نيست. متأسفانه اين استدلال و تصور غلطي است كه بسياري از مادران دارند و اسهال و استفراغ را پديده اي طبيعي و بي اهميت مي دانند؛ اسهال و استفراغ از ساده ترين ناراحتي هايي است كه ممكن است با خوردن اين خوراكي هاي آلوده گريبان گير شما و فرزندتان شود، مسمويت هاي جدي در بلندمدت خود را نشان مي دهند و ممكن است مدت ها طول بكشد كه فرزندتان به بهبودي كامل دست يابد. رنگ هاي اين خواركي ها صددرصد مصنوعي و شيميايي اند.آخر كدام آلويي اين قدر قرمز و درخشان است؟ گول اين رنگ هاي يك دست و اشتهاآور را نخوريد!

آب ميوه فروشي ها هم دست كمي از اين فروشندگان ندارند، گاهي آب ميوه و معجون به مدت طولاني در معرض هواي آزاد و دماي محيط قرار مي گيرد و به دليل فروش نرفتن كل آب ميوه تهيه شده، ممكن است آب ميوه چند روز براي فروش در مغازه آب ميوه فروشي بماند. به علاوه در آب ميوه فروشي ها معمولا از ميوه هاي مرغوب استفاده نمي شود و علاوه بر احتمال رعايت نكردن نكات بهداشتي توسط فروشنده ممكن است ميوه ها و مغز هاي فاسد به اين آب ميوه ها و معجون ها افزوده شوند كه خطراتي را براي سلامت شما و فرزندتان به بار آورند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بزرگ ترین ضرر آلوچه یا میوه هایی که به لواشک تبدیل می شوند، اسیدیته بالای آنهاست. بچه ها معمولا عادت دارند لواشک یا آلوچه را کنار د هانشان بگذارند و آنها را به آرامی بمکند و چون اسیدیته این خوراکی ها بالاست، این کار باعث فرسایش سطح مینای دندان در درازمدت می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که بعد از خوردن این خوراکی ها حتما کمی آب بنوشید. به علاوه، برخی از افراد، مشکل افزایش ترشح اسید معده دارند که با مصرف زیاد خوراکی های ترش، این مشکل در آنها شدت پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *