خواص کلم بروکلی در بارداری/ نکات مهم در مصرف کلم بروکلی

در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است. باید بگوییم که بروکلی خاصیت ضد سرطانی‌اش را مدیون ترکیبات گوگردی مثل سولفورفان است و بوی آن نیز ناشی از همین ماده است. سولفورافان ژن‌های ما را از خطر افزایش آنزیم‌هایی که به بروز سرطان منجر می‌شود، آگاه می‌سازد.
شما با افزایش مصرف بروکلی خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه، معده و کولون را به نصف می‌رسانید.

همچنین پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سولفورافان می‌تواند با باکتری‌هایی که باعث زخم معده می‌شوند مقابله کند.
نکته جالب توجه این است که بروکلی منبع غیر لبنی کلسیم و پتاسیم بوده و برای استخوان‌ها و فشار خون بسیار مفید است.
ویتامین C و بتاکاروتن موجود در بروکلی از بروز آب مروارید در چشم‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین از سلول‌های مغزی در برابر حمله‌ی رادیکال‌های آزادی که به حافظه آسیب می‌زند، حافظت می‌کند.


نکات مهم در مصرف کلم بروکلی 

در هنگام مصرف، گل و ساقه‌ی بروکلی را به مدت سه الی پنج دقیقه بخار پز کنید.
برای پخت بروکلی از آب زیادی استفاده نکنید زیرا مواد مغذی آن در آب زیاد از بین می‌رود.
گل‌های بروکلی دارای بیشترین میزان بتاکاروتن هستند، اگر شما ساقه‌ی این گیاه را هم دوست دارید می‌توانید با خیال راحت از آن میل کنید زیرا ساقه‌ی بروکلی نیز حاوی مواد مغذی فراوانی است.
ارزش غذایی نصف فنجان بروکلی پخته برابر با یک وعده سبزیجات است.
موقع خرید، بروکلی‌های سبز تیره، بنفش یا آبی کم‌رنگ را انتخاب کنید که بیشترین میزان بتاکاروتن و ویتامین C را دارد. از مصرف ساقه‌های خیلی نرم و یا گل‌های زرد صرف‌نظر کنید زیرا این گونه بروکلی‌ها خراب هستند.

خوردن کلم بروکلی در بارداری

۱ . جلوگیری از بروز کم‌خونی به دلیل این که سبزی کلم بروکلی غنی از آهن و اسید فولیک است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند تعداد هموگلوبین موجود در خون مادر را تضمین نموده و خطر ابتلا به کم‌خونی در بدن مادران حامله و جنین داخل رحم این افراد به شدت جلوگیری نماید.

۲ . تقویت استخوان‌های مادران باردار زنان (به علت ضعیف شدن استخوان‌ها) در دوران بارداری خود بیشتر از سایر مواقع در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. به دلیل این که کلم بروکلی غنی از کلسیم، منیزیم، روی و فسفر است، خوردن آن در این دوره می‌تواند همه مواد معدنی ضروری را که باعث قوی و سالم شدن استخوان‌های بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد می‌شود، را برای بدن آن‌ها فراهم کند. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف کلم بروکلی در دوران بارداری، خطر ابتلا به پوکی استخوان در بدن زنان کاهش خواهد داد. 

۳ . اطمینان از داشتن یک دوره بارداری سالم به خاطر داشته باشید به دلیل این که سبزی کلم بروکلی یک منبع بسیار غنی از فولات است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری از مبتلا شدن جنین داخل رحم مادر به بیماری نقص عصبی مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، مصرف این نوع سبزی در دوران بارداری، سلامت مادر و کودک او را از هر لحاظ تامین خواهد نمود.

۴ . محافظت از پوست مادران باردار محققان عقیده دارند که کلم بروکلی غنی از گلوکورافانین و سولفورافان است. بنابراین، مصرف آن در به حداقل رساندن التهابات پوستی و آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش در دوران بارداری زنان بسیار موثر می‌باشد. همچنین، این سبزی یک منبع غنی از ویتامین B، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین K، اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای آمینه و فولات است. پس، قرار دادن کلم بروکلی در رژیم غذایی زنان باردار سلامت پوست این افراد را تضمین نموده و از خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف پوستی در مادران باردار و فرزند متولد نشده آن‌ها جلوگیری خواهد نمود.

۵ . افزایش سیستم ایمنی بدن مادر باردار و جنین داخل رحم به خاطر داشته باشید به دلیل این که سبزی کلم بروکلی سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، سلنیوم، روی، مس، فسفر، دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است، بنابراین، مصرف آن در دوران بارداری قدرت سیستم ایمنی بدن زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد را بالا برده و کمک می‌کند تا مادر و کودک در برابر بیماری‌ها و انواع عفونت‌ها محافظت شوند.

منبع خبر : mamanam،tebyan

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *