خواص آناناس در بارداری/ آیا خوردن آناناس باعث زایمان زودرس می شود؟

خوردن یک یا دو برش آناناس در هفته در دوران بارداری نه تنها مضر نیست بلکه دارای فوایدی بر سلامت جنین و مادر دارد. خوردن بیش از اندازه آن ، مثلا ۷ تا ۱۰ برش در هفته باعث ایجاد مشکلاتی می شود. مفدار زیاد آن باعث افزایش مقدار بروملین در بدن میشود که می تواند منجر به سقط جنین شود …

دانشمندان با مطالعات بر روی مادران باردار دریافته اند که آناناس حاوی آنزیم بروملین می باشد که باعث تضعیف گردن رحم و تحریک انقباضات رحمی در زنان باردار خواهد شد، در نتیجه همین آنزیم می-تواند به زایمان زودرس هم در مادران باردار منجر شود.

 ابتدا اجازه دهید نگاه کاملی به منافع مصرف آناناس در دوران بارداری داشته باشیم:

• همان طور که می دانید آناناس یک میوه گرمسیری است که به دلیل دارا بودن ویتامین C زیاد در دسته بهترین مواد غذایی مصرفی برای مادران باردار قرار گیرد.

• هنگامی که یک مادر حامله در نه ماه بارداری خود نیاز بیشتری به مواد مغذی برای رشد جنین داخل رحم خود پیدا می کند، آناناس میوه ای است که می تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

• همچنین به یاد داشته باشید که آناناس غنی از فیبر می باشد که باعث سلامتی دستگاه گوارش در مادران باردار شده و یبوست را در آن ها از بین خواهد برد (که هنوز هم یک مشکل اساسی در دوران بارداری هر مادری است، که به هیچ وجه نمی توان از آن جلوگیری کرد.)

• همان طور که می دانید از قدیم الایام، آب آناناس یک روش طبیعی برای وادار نمودن رحم به انقباضات، مورد استفاده قرار می گرفته و در سرعت بخشیدن به پیشرفت زایمان طبیعی کمک شایانی می کرده است. اعتقاد بر این است که آنزیم های بروملین موجود در آن مسئول نرم کردن دهانه رحم که از علائم اولیه زایمان طبیعی می باشد، می شود.

• با این حال، این نکات تنها در مورد آناناس تازه صدق می کند. در کمپوت آناناس، بسیاری از آنزیم های بروملین در اثر تغییراتی که در روش تهیه آن روی می دهد، از بین خواهد رفت که آن را از لیست مواد غذایی مصرفی دوران بارداری حذف می کند.

• جدا از این که میوه آناناس در ایجاد انقباضات رحمی تاثیر زیادی دارد، اگر این میوه به مقادیر زیادی در دوران بارداری مصرف شود، سبب سوزش سر دل در مادر حامله خواهد شد. همچنین، اگر آناناس با ویتامین C زیاد و دیگر آنزیم های گوارشی ترکیب شود در برخی از موارد هم باعث بروز اسهال در مادر می شود که می تواند نگرانی بزرگی در دوران بارداری ایجاد نماید.

• همچنین تحقیقات اخیر دانشمندان گزارش می دهد زنان بارداری که در طول هفته های اول دوران حاملگی خود، آناناس سبز و نارس مصرف می کنند، بیشتر از سایر مادران در معرض خطر سقط جنین و تولد زودرس نوزاد قرار می گیرند.

• اگر شما به عنوان یک مادر باردار به دیابت دوران حاملگی مبتلا شده اید، مصرف آناناس می تواند هم برای شما و هم فرزندتان مضر باشد، چون این میوه شامل مقادیر زیادی قند طبیعی است که می تواند سطح قند خون شما را بالا ببرد.

پس همیشه به یاد داشته باشید که "خوردن همه چیز در حد اعتدال، بهترین راه در زندگی روزمره است." احتمالا برای پشت سر گذاشتن دوران بارداری هم بدون به وجود آمدن هیچ گونه عوارضی، بهترین راهکار رعایت اعتدال در مصرف تمام مواد غذایی خواهد بود. پس نکته مهم در طول زندگی هر فرد مخصوصا برای دوران بارداری، رعایت اعتدال در مصرف مواد مغذی می باشد.

اگر شما به عنوان یک مادر باردار در مورد مصرف آناناس در دوران بارداری (یا مواد غذایی دیگر) دچار تردید هستید، به دنبال نظر پزشک معالج خود باشید. چون مشاوره با یک متخصص، معتبرترین و قابل اعتمادترین راه برای شماست، که می توانید دنبال کنید.
به خاطر داشته باشید بدن هر فرد، مخصوصا یک فرد حامله، عکس العمل های متفاوتی را که در هر زمان نسبت به مصرف مواد غذایی خاصی نشان می دهد. مطمئن شوید که شما به عنوان یک مادر باردار، با رعایت حد اعتدال در مصرف همه میوه ها، می-توانید دوران بارداری خود را بدون بروز هیچ گونه عوارضی پشت سر بگذارید. 

منبع خبر : mamanam

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. آناناس حاوی ماده ای به نام بروملاین است که رحم زن را ملایم می کند . نرمی رحم در دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودهنگام شود بنابراین بهتر است از خوردن آناناس در دوران بارداری اجتناب کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *