خط خیلی کمرنگ در تست بارداری/ لازمه دوباره بیبی چک بزنم؟!

یک روز بعد از عقب افتادن پریودم بیبی چک زدم یک خط پر رنگ و یک خط کمرنگ و محو داشت. یعنی باردارم؟ یا دوباره باید بیبی چک بزنم؟

برای اطمینان از بارداری بهتر است چند روز بعد دوباره بیبی چک استفاده کنید. اما اگر عجله دارید آزمایش خون بارداری می تواند به شما بگوید که باردار هستید یا نه؟. بهترین زمان استفاده از بیبی چک یک هفته بعد از تاخیر پریودی است. اما خط کمرنگ محو نیز می تواند نشانه باردار بودن شما باشد؛ اما برای اطمینان بیشتر چند روز بعد مجددا بیبی چک استفاده کنید.

خط خیلی کمرنگ در تست بارداری، کمرنگ بودن خط دوم تست بارداری

آیا خط کمرنگ بی بی چک نشانه بارداری است؟
معمولا روشن شدن خط تست بی بی چک، حتی خیلی کمرنگ، نشان دهنده بارداری است. از آنجایی که شرایط در هر بارداری متفاوت است، برخی زنان هنگام استفاده از بی بی چک با خط تست پررنگ و تیره مواجه می‌شوند، در حالی که دیگران تنها خط کمرنگی می‌بینند.
خط کمرنگ بی بی چک نشان دهنده بارداری است و علت کمرنگ بودن آن پایین بودن سطح هورمون‌های بارداری در هفته‌های ابتدایی است.
بی بی چک سطح هورمون گونادوتروپین کوریونی (hCG) را در ادرار تشخیص می‌دهد. پس از لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم، بدن شروع به تولید این هورمون می‌کند.

دلایل دیگر خط کمرنگ بی بی چک به غیر از بارداری!
البته دلایل دیگری نیز برای مشاهده خط کمرنگ بی بی چک وجود دارد. این دلایل عبارتند از:
ماده فعال برخی از دارو‌ها hCG است و افرادی که از این دارو‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است پاسخ مثبت کاذب دریافت کنند.
احتمال دیگر بروز بارداری شیمیایی یا سقط جنین زودهنگام (در ۱۳ هفته ابتدایی بارداری) است. بازگشت سطح هورمون hCG به حالت قبل، پس از سقط جنین اندکی زمان می‌برد و از آنجایی که بی بی چک سطح hCG را در ادرار اندازه گیری می‌کند، احتمال گزارش پاسخ مثبت کاذب وجود دارد.
تشخیص اینکه خط کمرنگ بی بی چک ناشی از بارداری، مصرف دارو یا بارداری شیمیایی است، بر عهده پزشک معالج است.
اما اگر در دوره پریود یا همزمان با خونریزی خط کمرنگ بی بی چک ظاهر شود، نشانه بارداری شیمیایی است.
اگر نسبت به سقط جنین زودهنگام نگرانید یا سوالاتی درباره وجود خط کمرنگ در بی بی چک دارید، بهتر است مساله را با پزشک در میان بگذارید.

خط تبخیر شده (evaporation line) در بی بی چک نشانه چیست؟
خط تبخیر شده کی از پاسخ‌های مثبت کاذب است که در تست بی بی چک اتفاق می‌افتد.
اگر زمانی بیش از مدت زمان تعیین شده برای دریافت پاسخ طی شود، ادرار روی نوار تست تبخیر می‌شود و اثر کمرنگی از خود بر جای می‌گذارد.
گاهی اوقات تبخیر ادرار موجب می‌شود که یک خط به صورت دو خط نمایش داده شود و پاسخ مثبت کاذب خوانده شود.
بهتر است پیش از انجام تست، دستورالعمل استفاده از آن را با دقت بخوانید. معمولا در راهنمای استفاده محصول، بیان شده که چه مدت پس از انجام تست بایستی نتیجه آن را بخوانید.

تست بی بی چک چگونه کار می‌کند؟
هنگامی که تخمک بارور می‌شود، در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند. در این زمان، بدن هورمون گونادوتروپین کوریونی (hCG) را ترشح می‌کند و تست‌های بارداری خانگی (بی بی چک) وجود این هورمون را در ادرار تشخیص می‌دهند.
پس از لانه گزینی تخمک در دیواره رحم، سطح hCG هر ۲ یا ۳ روز، دو برابر می‌شود.
به همین دلیل در اوایل بارداری، خط دوم بی بی چک کمرنگ‌تر است و با گذشت زمان پر رنگ‌تر و واضح‌تر می‌شود.
اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار بی بی چک را در مطلب روش و زمان انجام تست بارداری خانگی (بی بی چک) خواهید یافت.

از چه زمانی بی بی چک قادر به تشخیص بارداری است؟
از لحاظ تئوری، سطح hCG در ادرار ۵ روز قبل از موعد پریود بعدی، به حدی می‌رسد که در بی بی چک قابل تشخیص باشد. همچنین بسیاری از برندها ادعا می‌کنند که توانایی تشخیص بارداری در موعد پریود به تاخیر افتاده را دارند، اما از لحاظ عملی این ادعا قابل تردید است.
بدین معنی که بایستی نسبت به انجام تست زودهنگام و دریافت جواب منفی هشیار باشید. شاید نیاز باشد که چند روز بعد تست را تکرار کنید تا نتیجه قطعی را دریافت کنید.
اگر می‌خواهید از نتیجه بی بی چک مطمئن شوید، بهتر است تست را یک هفته بعد از به تاخیر افتادن پریود انجام دهید. بدین ترتیب در صورت بارداری، سطح hCG در ادرار به قدری بالا رفته که تشخیص داده شود.

در صورت مشاهده خط کمرنگ بی بی چک چه باید کرد؟
اگر خط کمرنگ را در بی بی چک را مشاهده کردید، بهتر است چند روز بعد دوباره تست را انجام دهید. اگر بار دوم نیز تست مثبت بود، بهتر است از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.
اگر جواب تست دوم منفی بود و پریود شدید، احتمالا یک سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی را تجربه کرده اید.
سقط جنین زودهنگام در میان زنان بسیار رایج است و معمولا بر توانایی باروری فرد در آینده تاثیر نمی‌گذارد. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از setare

اشتراک‌گذاری
6 نظر
  1. سلام.ماهیچگونه رابطه کامل نداشتیم و تنها اامکان برخورد پیشاب وجودداره.اماچندروزبودکه زیرشکمم دردهای ناگهانی احساس میکردم.بی بی چک استفاده کردم فقط یک خط ظاهرشدامابعدازچند ساعت که میخواستم بندازم دور بی بی چک رو یک هاله خیلی کمرنگ پیدا شد.مارکشwandto بود.
    خواهش میکنم پاسخ بدید من عقدم.

    1. سلام نگران نباشید خیر احتمال بارداری وجود ندارد جواب تست بی بی چک تا ۱۰ دقیقه مورد قبول است .

  2. من رابطه از پشت داشتم و احتمال برخورد منی وجود نداشت.اما سینه هام سنکین شدن و زیر دلم تیر میکشه گاهی. بی بی چک زدم اولش فقط یه خط شد(تا دوسه دیقه)بعد از چند ساعت دیدم یه خط محوی هست.یعنی باردارم؟؟

  3. پس اینکه بعضی جاها نوشتن بعد از چند ساعت هم اگه دو تا خط بشه بازم یعنی بارداری اشتباهه؟

  4. سلام.اینکه میگن بی بی چک بعد از چند ساعت هم مثبت بشه بازم احتمال بارداری هست درسته؟ چون بعضیا این تجربه رو داشتن و نوشتن. میخواستم ببینم نظر تخصصی شما چیه؟

    1. سلام داخل بروشور تست بی بی چک توضیح کامل داده شده است در صورت تاخیر در تاریخ پریود اگر باردار باشید تا ۱۰ دقیقه مثبت می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *