جنین از هفته چندم زنده می ماند

جنین در هفته چندم میتواند زنده بماند؟

بعضی ها اعتقاد دارند تولد نوزاد در ۷ ماهگی به دلیل اینکه دستگاه تنفسی آن هنوز رشد نکرده است در خارج از بدن مادر به خوبی رشد می کند اما اگر در ۸ ماهگی به دنیا بیاید چون مقداری از رشد دستگاه تنفسی در داخل بدن مادر انجام شده ادامه رشد آن در خارج از بدن مادر دچار نقص می شود بنابراین احتمال زنده ماندن آن کمتر می شود. منابع گوناگونی در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت که همگی این منابع این قضیه را مردود اعلام کردند.

جنین از هفته چندم زنده می ماند؟

هر چه سن جنین هنگام تولد بیشتر باشد کاملتر است و احتمال زنده ماندن آن در خارج از بدن مادر بیشتر است. طول دوران بارداری از زمان حامله شدن ۴۰ هفته (۲۸۰ روز) می باشد و تولد قبل از ۳۷ هفتگی را تولد زودرس می گویند که می تواند با خطراتی همراه باشد.

مطلب پیشنهادی: ۱۱ دلیل زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷ ام) و اقدامات لازم

احتمال زنده ماندن جنین در ۲۴ هفتگی (۶ ماهگی) ۵۰درصد است اما در ۲۶ هفتگی (۷ ماهگی) به ۸۰ درصد می رسد. بطوریکه احتمال زنده ماندن جنین در ۲۲ هفتگی ۱۰ درصد و در ۲۱ هفتگی صفر درصد است!

نشانه های زایمان زودرس

داشتن حس انقباض:

سفت شدن عضلات ناحیه شکم و در اطراف رحم، البته انقباض ها همیشه نشانه زایمان زودرس نیستند. اما اگر در مدت یک ساعت شما بیشتر از ۸ انقباض دارید و یا اینکه در مدت ۲۰دقیقه، ۴ انقباض دارید، بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

احساس فشار در شکم:

احساس فشار در شکم و یا در لگن می تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد،لذا باید جدی گرفته شود.

کمردرد:

اگر حس کمر درد شما از بین نمیرود بالخصوص اگر در پشت کمر شما دچار حس درد میشود، آن را پیگیری کنید.

ترشحات وازنی:

در دوران بارداری بویزه در سه ماه پایانی بارداری،ترشحات وازنی ایجاد میشوند و بسیاری از این ترشحات طبیعی هستند. اما اگر این ترشحات بصورت ناگهانی تغییر می کنند، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

جنین در هفته چندم میتواند زنده بماند

برای جلوگیری از زایمان زودرس چیکار کنیم؟

  1. با رعایت بهداشت از بروز عفونت جلوگیری کنید.
  2. خود را به وزن نرمال برسانید.
  3. اگر سیگاری هستید،ترک کنید.
  4. الکل ننوشید.
  5. از مسائل استرس زا دوری کنید.

در مورد زایمان زودرس بیشتر بدانید: زایمان زودرس چیست؛ علائم، عوامل، خطرات، راه های درمان و جلوگیری از آن

چه افرادی بیشتر در معرض زایمان زودرس هستند؟

  1. اگر قبلا سابقه زایمان زودرس دارید.
  2. اگر سابقه چندقلوزایی داشته اید.
  3. اگر مراقبت های لازم دوران بارداری را دریافت نمی کنید.
  4. اگر سیگار میگشید و یا الکل مینوشید.
اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام من هفته ۲۲بارداریم دیروز رفتم دکتر وزنم تو یه ما ۷کیلو زیاد شده دکتر فشارم گرفت خوب بود آزمایش ادرار هم دادم منفی بود آیا ممکنه من دچار مسمومیت حاملگی شدم اگه جنینو در بیارن زنده میمونه

    1. سلام خیر شما علائم مسمومیت حاملگی را ندارید بنابراین جای نگرانی وجود ندارد باید قرص مولتی ویتامین را قطع کنید وزیر نظر پزشک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

  2. آیا جنین هشت ماهه (زایمان در هشت ماهگی) زنده می ماند؟
    نوزادان نارس نوزادانی هستند که قبل از ۳۷ یا ۳۸ هفتگی به دنیا می‌آیند و به همین دلیل، اندامشان کاملاً تشکیل نشده است. به‌طور کلی نوزادان در یکی از این سه حالت متولد می‌شوند:
    – نوزادانی که زود هنگام به دنیا می‌آیند (کمتر از ۳۷ هفته)
    – نوزادانی که به موقع به دنیا می‌آیند (۴۲ – ۳۷ هفته)
    – نوزادانی که بعد از این مدت به دنیا می‌آیند (بعد از ۴۲ هفته)
    نوزادان نارس خود به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه که زیر ۳۲ هفته متولد می‌شوند، ریسک و خطر مرگ و میر در آن‌ها بسیار زیاد است که البته سیستم کنونی و پیشرفت‌های پزشکی باعث شده درصد زیادی از این نوزادان هم بتوانند زنده بمانند. نوزدان به دنیا آمده بین ۳۲ تا ۳۷ هفته، نوزادان نارسی هستند که با مراقبت‌هایی که از آن‌ها انجام می‌گیرد، به سلامت بزرگ می‌شوند و مشکلی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *