توده هیپواکو یعنی چی؟/ درمان عفونت پستان

۲۱سالمه هفته پیش شنبه یه توده ایی در سینه سمت راستم احساس کردم دردهم میکرد اون روز اولین روز قاعدگیم هم بود فرداش به دکتر مراجعه کردم رفتم سونو گفت هیپو اکوبه (یعنی چی؟) با ابعاد ۱۷*۱۳ میلیمتر درقسمت فوقانی خارجی پستان راست با حدود نامنظم مشهود است وضایعات التهابی مطرح است.دکترم ۲ورق قرص گلوکزاسیلین دادند با یه ورق بروموکریپتین. الان بیشترازیک هفته از درمانم میگذره احساس میکنم توده کوچک شده ولی هنوزاحساسش میکنم و۲ورق قرص گلوکزاسیلین هم تموم شده. پزشکم گفته یه ماه دیگه مراجعه کنم به نظرتون علتش چی میتونه باشه خیلی نگرانم خواهش میکنم بیشتر توضیح بدهید.باتشکر.

پاسخ توسط پزشکان مرکز درمان ناباروری ابن سینا

با سلام هیپواکو از اصطلاحات رادیولوژیک توده می باشد و معنی تشخیصی برای شما ندارد، برای شما بیشتر از همه عفونت پستان مطرح است که اگر به درمان جواب دهد باید در سونوگرافی بعدی کاهش سایز و بهتر شدن نسج پستان را نشان دهد و در غیر اینصورت ممکن است نیاز به بیوپسی از توده باشد.

اشتراک‌گذاری
44 نظر
  1. با سلام یه غده ای تو ساعد دست راستم بود که سونوگرافی کردم یک غده هیپواکو تشخیص داده شده که فاقد رگهای خونیه و امروز با جراحی عمل کردم و غده به ازمایشگاه فرستاده شده حالا تا وقتی جواب بیاد خواستم ببینم این چی میتونه باشه
    با تشکر

    1. سلام اسم دكترنون را بگيد منهم اين سرايط را دارم امروز سنو دادم

  2. سلام مادرم ۵۴ سالشه امروز رفته سونوگرافی سینه چپش هیپو اکو ب ابعاد۱۰*۱۳ مشاهده شده حالا چی میشه ب تظرتون

    1. سلام مشکل جدی وجود ندارد نگران نباشید بهتر است زیر نظر پزشک جراح بیماری های پستان باشند.

  3. سلام من ۴۳ سالم به مدته تو سینه سمت چپ یه توده دیدم سونوگرافی داده در ربع فوقانی خارجی پستان چپ و در محدوده ساعت ۲ و در فاصله ۵ cm از آرئول کانون هایپواکو با حدود نا منظم و اسپیکوله به أقطار ۱۴*۱۳ به نفع مالیگننسی دیده میشود میشه بدونم یعنی چی

    1. سلام باید سریعتر به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید.

  4. سلام
    سونوگرافي شكم انجام دادم تصوير ٢ ناحيه با حدود مشخص همراه با نواحي هايپواكو پراكنده به ابعاد ۲۶*۲۴ mm و ۵۲*۴۲ mm در سگمان ٨ كبد مشاهده ميشود كه ميتواند همانژيوم آتيپيك باشد و يا ادنوم باشد.امكانش هست بدونم چيه ؟خطرناك ميتونه باشه

  5. سلام دختری ۲۵ ساله هستم.سونوگرافی رفتم ولی ۳ روز آینده تعطیل هس و نمیتونم پیش متخصص برم نگران هستم میشه راهنمایی کنید؟
    توده‌ی هایپواکوئیک به ابعاد ۱۶/۴*۶ میلیمتر در فاصله‌ی ۵ میلیمتری از سطح پوست در ربع تحتانی خارجی پستان چپ دیده شده و هم‌چنین داکت دیلاته به طول ۲۶و به قطر ۵ میلیمتر با محتویات ایزواکوئیک در ساعت ۸ پستان راست دیده شده ک در بررسی ضمنی با کالر داپلر فلو ندارد. و توده‌ی هتروژن با نواحی سالید و کیستیک به ابعاد ۱۲*۴ میلیمتر در ناحیه سنترال ربع فوقانی خارجی پستان چپ…

  6. سلام مامان من ۴۵ سالشون دوماه بود که پریود نشدن مراجعه کردن بعد از ازمایش هورمون مشخص شد در مرز یائسگی هستند سونوگرافی سینه هم دادن توده هایپواکو در محدوده ساعت ۱۱ درسینه چپ دیده شد ایا این توده مربوط به پریود هست یا مورد دیگه ای داره ؟
    ایا خطرناک هست

    1. سلام باید به پزشک متخصص جراح بیماری های پستان مراجعه نمایند تا پیگیری وبررسی شود.

  7. با سلام خانمم چند وقت پیش از ناحیه سینه چپ احساس درد و ورم سینه داشت و پس از سونوگرافی توده ایزواکوئیک و هتروژن به ابعاد ۲۴*۱۶ میلیمتر در سینه چپ دیده شده و مارژین این توده ill-defined است و در حد دقت سونوگرافی کلسیفیکاسیون در آن دیده نمی شود.این توده چقدر می تونه خطرناک باشه از نظر سرطانی بودن یا سطحی ممکنه راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    1. سلام بهتر است به متخصص جراح بیماری های پستان مراجعه نمایند تا معاینه شده و در صورت نیاز برای ایشان MRI درخواست شود .

  8. باسلام چند وقتی میش دخترم۱۳سالش در سینه راست و چپش توده هایپواکو مشاده شده الان بعد از یک ماه بردیم سونو گرافی میگ تعدادی گره لنفی بانمای reactive در آگزیلایر دو طرف مشهود است و دکترش گفته بیوسپی باید انجام گردد چ کار باید کرد ایا خطرناک است؟؟؟

    1. سلام بهتر است با پزشک جراح بیماری های پستان دیگری نیز مشورت داشته باشید نیازی به بیوپسی نیست .

  9. امروز رفتم سونوو مامو گرافی احساس درد سینه مثل دوران قاعدگی داشتم.جوابش fibro glandular tissue of both brest have mixed echo pattern و۷در ۴ hypo echoic mass at 6 oclock near nippleبود?.البته کم کاری تیرویید هم دارم که چند ماهی هست قرص نمی خورم.ممنون از راهنماییتون

  10. سلام مادرم با ۵۱ سال سن سینه چپشون درد میکنه و ماموگرافی و سونوگرافی دادن ک داخل سونو گرافی نوشته یک توده هیپواکو بابعاد ۱۵ در ۱۳ میلیمتر با حدود اسپیکوله در بافت اطراف در ساعت ۱۰رترروارئول پستان چپ مشهود است ک میتواند توده های malignant باشد لطف می کنین بگین چیه بهم گفتن باید نمونه برداری بشه

    1. سلام با توجه به جواب سونوگرافی انجام شده بله باید حتما نمونه برداری انجام شود.

  11. سلام دو ساله که توی کشاله رانم توده ای حس میشه و الان دارای به روی پوست رسیده و دچار تورم و خونریزیه سونوگرافی اوایل در ناحیه عمقی نشون میداد اما الان سطحی شده ولی دچار تورم و گاها خونریزی هست ، اخرین سونگرافی زده که لنف هم ریاکتیو هستن، و هیپواکو به ابعاد ۱۲*۳میلیمتر رو نشون میده، ممکنه توده سرطان باشه؟ باید بیوبسی بشه؟ دکتر پوست باید برم یا جراح یا زنان؟

    1. سلام بهتر است به پزشک جراح زنان مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود .

  12. سلام دو ساله که توی کشاله رانم توده ای حس میشه و الان دارای به روی پوست رسیده و دچار تورم و خونریزیه سونوگرافی اوایل در ناحیه عمقی نشون میداد اما الان سطحی شده ولی دچار تورم و گاها خونریزی هست ، اخرین سونگرافی زده که لنف هم ریاکتیو هستن، و هیپواکو به ابعاد ۱۲*۳میلیمتر رو نشون میده، ممکنه توده سرطان باشه؟ باید بیوبسی بشه؟ دکتر پوست باید برم یا جراح یا زنان؟

  13. باسلام…من یه توده هیپو اکو به اندازه ساعت ۱۱ تو سینه راستم دارم رفتم سونوگرافی و پزشک..گفت مشکلی نیست و ویتامین ای داد میخواستم بدونم مشکلی نیست؟

    1. سلام اگر پزشک متخصص تشخیص دادند خیر مشکلی نیست.

  14. با عرض سلام و خسته نباشید بنده خانم ۴۵ ساله هستم که در پستان سمت چپم در میدزون ساعت ۴در وضعیت ابلیک کیستیک کمپلیکه به ابعاد۶×۱۸.۵میلی متر دیده شده و در ساب ارئول ساعت ۴ در وضعیت ابلیک ناحیه هیپواکو به ابعاد ۱۰×۱۱.۵ میلی متر با اایجاد تغیرر اکو در بافت اطراف و چند بازوی ایپیکولخ دیده شد CNB توصیه می شود ود در پستان سمت راست هیچ چیز نیست آیا این کیس خطر ناکه؟؟؟؟؟؟

    1. سلام بهتر است تحت نظر پزشک جراح بیماری های پستان بیوپسی انجام شود.

  15. سلام در سونوی سینه نوشته تصویر دو CLUSTEREDمیکرو سیست به دیامتر ۶*۴م.م.و ۵*۴ م.م در ساعت ۱۰ پستان چپدر مجاورت همدیگر مشهود است..تصویر یه کیست به دیامتر ۷/۵م.م در ساعت ۱۰ پستان راست رویت شد….سینه چپم درد داره ..میشه توضیح بدین چکار کنم

    1. سلام باید به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید تا بررسی و پیگیری دقیق تری صورت بگیرد.

  16. سلام
    مادرم هشتادو شش سال دارد
    در سی تی معده توده هیپواکو تشخیص داده شده با توجه به سن چه درمانی پیشنهاد می فرمایید

  17. سلام
    خواهرم ۳۳ ساله است و دور روز پیش که برای کمی قرمزی و درد در زیر بغل به دکتر زنان مراجعه کرد(البته این درد و قرمزی از بین رفته در حال حاظر ) بعد از سونو از سینه ..تشخیص داده شده که مورد زیر بغل جوش زیر پوستی و عرق سوختگی بوده ..این گزارش سونوگرافیه : لطفا بهم بگید چی میتونه باشه و آیا خطرناکه ؟؟ زمان سونوگرافی خواهرم یک هفته از پریودش گذشته بوده .
    ” سابقه فامیلی منفی:
    افزایش اکوژنیسته نسوج پستاها به همراه نمای Moltted به نفع Benign mammary changes دیده شد.
    چندین کیست ساده با حداکثر دیامتر۲mmدر نواحی رتروارءولر وUOQ دو طرف دیده شد.
    یک توده هیپواکوءیک Well-defined به ابعاد mm7*4 در ساعت ۸ پستان راست و توده مشابهی به ابعاد mm8*4 در ساعت ۱۰ پستان راست همچنین توده های مشابهی در کنار هم به ابعاد mmm7*7 , mm6*4 در ساعت ۱۲ پستانراست دیده شدند .(BIRADS=3)
    همچنین در پستان چپ دو توده در کنار هم در ساعت ۹ به ابعاد mm7*4 , mm7*3 و نیز توده مشابهی در ساعت ۱ پستان چپ به ابعاد mm7*4 و توده دیگری به ابعاد mm8*4 در ساعت ۵ پستان چپ دیده شدند .(BIRADS=3)
    در سایر نواحی پستانها توده فضا گیر دیده نشده .
    distortion نسوج دیده نشد.
    لنفاد نوپاتی در اگزیلاها دیده نشد.”

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی در سونوگرافی انجام شده وجود ندارد .

  18. سلام. من ۲۰ سالمه تو سینه راستم توده هیپواکو عمقی به ابعاد ۴×۸ mm در زون خارجی ساعت ۱۰دیده شده و سینه چپم بصورت سطحی و ساب درمال در مجاورت نیپل ناحیه هیپواکو به ابعاد ۶×۲۰ mm دیده شد که در ساب که در ارئول ساعت ۵ هست بنظر شما ممکنه بدخیم باشه؟؟؟
    در ضمن خواهرم و مادرم هم کیست خوش خیم دارند و عمه ام سرطان سینه داشته ممکنه من هم سرطان داشته باشم

    1. سلام احتمال آنکه بدخیم باشد ضعیف است اما برای بررسی بیشتر به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید ‌.

  19. سلام شبتون بخیر لطفا پاسخ سوال من هم بدین خانمی ۳۲ ساله بدونه سابقه خانوادگی در ربع فوقانی داخل پستان سمت راست در بررسی سونوگرافی بعمل امده از هردو پستان باپروب خطی ۱۰M HZبافت فیبرو گلاندولر mottled و اکو ژنیک صخیم همراه با مجاری prominentدر پستانها مشهود است که مطرح کننده (Fcc) benign breast changes میباشددر ساعت ۱ در ربع فوقانی داخلی مطابق با توده قابل لمس تصویر یک mass هایپو اکو با شکل گرد و مارژین ماکرولوبوله به سایز ۱۲×۲۵ mm مشاهده شد که در مارژین آن کلسیفیکاسیون مشهود است و نمای سونو گرافیک ان probably benign میباشدB3 معهذا با توجه به قابل لمس بودن وسایز ضایعه CNBپیشنهاد میشود. در ساعت ۱۲ پری آرئول توده هایپو اکو با حدود مشخص ومحور parallel به سایز ۳×۶ mm مشاهده گردید.B3 . ضایعه solid قابل تشخیص در سونو گرافی پستان چپ دیده نشد. نواحی رترو آر ئولر نیز نمای طبیعی دارند درنواحی آگزیلاری دو طرف شواهدی از لنفاد نوپاتی پاتولوژیک دیده نشد

    1. سلام باید برای اطمینان به پزشک جراح بیماری های پستان مراجعه نمایید تا بررسی شود.

  20. سلام ببخشید تو سینه من یه توده هست بنام هیپواکو فقط میخوام بدونم این سرطان هست یانه البته دکتر گفت از نوع خوش خیم

  21. سلام پسری دوماهه دارم که از یک ماهگی همانژیم پاروتید به اندازه ۲۷میلی متر داشت .بعد یک ماه استفاده ازپروپرانول سونوگرافی رفتیم ونوشته هایپوهتراکوبه اندازه ۳۴ میلی باواسکولاریته فراوان رویت شد..لطفا راهنمایی کنید آیا خطرناک است و چکارکنم

  22. سلام ۴۴ ساله هستم يك توده هايپواكو به شكل بيضي به ابعاد ٨*٤*١٠ در ساعت ١١ درسينه چپ ديده شده به نظرتون مشكل چيه خيلي حاده؟

  23. سلام.
    خسته نباشید.
    خانمی ۴۲ ساله هستم حدود یک ماه در چپ شکم و پهلو احساس سوزش می کنم.به پزشک مراجعه نمودم پس از آزمایشات و سونوگرافی از قسمت های مختلف ، همه نرمال بودند فقط این جمله فکرم رو مشغول کرده است: در داخل بافت ساب کوتان در محل لینه آلبا تصویر کانون هیپواکو به ابعاد ۱۳٫۴*۵٫۷ میلی متر حاوی رشته های هیپراکو دیده شد (لیپوما؟ ).
    میشه راهنمایی بفرمایید خیلی نگران هستم.
    متشکرم

    1. سلام لیپوما توده چربی است.

  24. سلام .
    یک توده ی هیپو اکوییک با شکل مشخص و مختصر لوبوله ۱۴*۵ب قطر ۲mm در ساعت هفت سینه ی چپ ..
    مشکلش چیست و تفسیرش چیه ..لطفا ج بدیددارم از استرس دیوانه میشم

  25. سلام سال نوتون مبارک مادرم چند سال سرطان سینه داشت که دو ساله پیش متاستاز شده به ریه . والان که سونوگرافی کبد انجام داده . نوشته توده هیوکواکوئیک است به بزرگی ۸۶ میل و ۵.۱ میل در lt و مجاری صفراوی ورید پورتال ۸ میل cbd ۵ میل میشه لطفا راهنمای کنید یعنی اینم توده سرطانیه

  26. سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر من ممنون میشم اگر این سونوگرافی را برای من معنی کنید و اینکه با قرص و دارو خوب میشه؟
    در بررسی سونوگرافیک هردوپستان که با پروب ۱۸-۴مگاهرتزLinearدر مقاطع طولی و عرضی صورت گرفت:
    اکوژنیسیته بافت فیبروگلندولار در نواحی فوقانی-خارجی هر دو پستان افزایش یافته و بصورت coarseو غیریکنواخت دیده میشود
    در قسمت لترال پستان راست،تصویر یک کانون هیپواکوئیک با حدود منظم با ابعاد ۳×۶ با فاصله ۱۵mm از سطح پوست مشاهده میشود. در بررسی کالر داپلر فلوی عروقی واضحی در درون آن دیده نشده. ضایعه فوق میتواند مطرح کننده ضایعه Benignپستانی باشد(B3).کنترل سونوگرافیک به فاصله شش ماه بعد توصیه میشود. ضایعه دیگری در پستان راست دیده نشده.ضایعه Cystic or Solid در پستان چپ دیده نشده. در نواحی رتروآرئولار دو طرف ضایعه ایی دیده نشده.دیامتر داکتال در نواحی پری آرئولار دو طرف طبیعی میباشد.داکتال اکتازی دیده نمیشود. در نواحی آگزیلاری هر دو سمت غدد لنفاوی با نمای Benign دیده شد که سمت راست با دیامتر۱۹mmو۱۳mmو در سمت چپ با دیامتر۱۲mmو۱۵mmمشاهده میشوند.

  27. سلام وقت بخیر۳۳سالمه ودرسبنه چپم درموقعیت ساعت ۳و۴درفاصله۵.۶cm nippleچپ درعمق۷mmسطح پوست وقسمت پارانشیم یک توده با جدار واضح بدون شادوینگ خلفی با جدارمختصرلوبوله بامحتویاتsolidهایپواکو به سایز۲۰*۱۳*۲۶.۷دیده میشودداخل این تودهچند ناحیه کیستیک بسیار طریف قابل روئت است جریان خون افزایش یافته واضح داخلی دیده نمیشود وسابقه خانوادگی هم داریم دو نفر از خانواده درگیرن وشیمی درمانی وپرتو درمانی رو انجام دادن آیا احتمال سرطانی بودن وجود دارد یا نه ؟

  28. سلام.در پستان راستم هایپو اکو،oval ب سایز۱۰*۵mm در ساعت ۱۲-۱۱ mid zone دکتر سونوگرافی تشخیص داده،ولی دکترم گفته توده خوش خیمه.بنظرتون باید چکار کنم،نگرانم

    1. سلام نیاز به اقدام خاصی ندارید در سونوگرافی مشکلی گزارش نشده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *