تعداد اسپرم نرمال چقدر است؟/ آیا با تعداد اسپرم کم می توان بچه دار شد؟!/ حداقل تعداد اسپرم برای باروری

چرا تعداد اسپرم من كم است‌؟

مردي كه تعداد اسپرم‌هاي او كم است چه كاري بايد انجام‌دهد؟ در اين زمينه دو نظريه وجود دارد، به نام‌هاي «تنظيم زمان‌» و«تقويت قدرت باروري زوج‌». مثلاً اگر تعداد اسپرم شما كم است ولي‌تمايل داريد كه در كمتر از يكسال صاحب فرزند شويد در اين صورت ‌بايد از اين مسئله آگاهي داشته باشيد كه شما بايد بيش از يكسال صبركنيد زيرا حدود ۱۰% از مردان داراي تعداد كم اسپرم در اين زمان بچه‌دارخواهند شد. در حاليكه اگر شما ۲ سال صبر كرديد و موفق نشديد مي‌بايستي اقدام نماييد و كارهاي ديگري را انجام دهيد زيرا شانس حاملگي خودبخود پس از اين زمان خيلي كم است‌.


درمان لازم برای تعداد کم اسپرم

در حال حاضر باتوجه به اينكه اقدام چنداني براي بهبود تعداد كم اسپرم نمي‌توان انجام داد. یک روش مدرن رای درمان مردان نابارور بر اساس تعداد اسپرم متحرک و یک تست ساده تست ابقای اسپرم است. اسپرم را شسته و آنها را برای مدت ۲۴ ساعت در محیط کشت در انکوباتور نگهداری نموده و سپس مجدداً بررسی می کنیم. اگر بیش از سه میلیون اسپرم در میلی لیتر وجود داشته باشد میتوان روی آن حساب کرد. اگر اسپرم پس از ۲۴ ساعت زنده نباشد ، نشاندهنده عملکرد غیر مناسب اسپرم است. درمان بستگی به تعداد کم اسپرم دارد. اگر این اسپرمها بطور متوسط کاهش داشته باشد) تعداد اسپرم متحرک در انزال حدود ۲۰ میلیون) میتوان با تحریک تخمک گذاری خانم به همراه تلقیح داخل رحمی IUI نتیجه خوبی گرفت. در صورت عدم موفقیت و حاملگی پس از این اقدام درمانی و ۴ سیکل درمانی دیگر بایستی در پی اقدامات شدیدتر مثل IVF یا ICSI بود.

در مردانی که تعداد اسپرم متحرک کمتراز ۵ میلیون در انزال است بهترین درمان پیشنهادی IVF است. این کار نشان میدهد که آیا اسپرم تخمک را بارور نموده یا خخیر. اگر لقاح صورت گیرد بیمار شانس خوبی را برای بارداری خواهد داشت. بهرحال، اگر تعداد اسپرم متحرکر کمتر از ۵ میلیون بوده و یا تخمکها اصلاً در پروسه IVF صورت نگیرد، تنها روش موجود میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمکICSI است که تحول بزرگی را برای درمان مردان نابارور ایجاد نموده است.

 چرا تعداد اسپرم من كم است‌؟ متأسفانه نه نفر از هر ده پزشك قادر به پاسخگويي به اين سؤال نيستند، زيرا نمي‌دانند چه جواب بدهند و هيچ ‌آزمايشي هم كه ما را در اين زمينه كمك نمايد وجود ندارد. چنين شرايطي تحت عنوان «اوليگوسپرمي با علت نامشخص‌» ناميده مي‌شود و در واقع يك سبد پر از كاغذ باطله از تشخيص‌ها را مي‌توان براي آن مطرح‌ نمود و راحت‌ترين توجيهي كه مي‌توان براي آن داشت اين است كه‌ «فقط خدا علت آن را مي‌داند!» . آنچه در اين زمينه مي‌دانيم اين است كه‌ بنظر نمي‌رسد با وضعيت جسمي‌، شرايط سلامت كلي‌، رژيم غذايي‌، تمايلات جنسي يا دفعات مقاربت ارتباطي داشته باشد. با وجود آنكه ‌عدم اطلاع از اين مطالب خيلي ناراحت كننده است ولي نحوه درمان ‌دارويي هم نياز به مطالعات گسترده دارد و اين امر مهم تقريباً به فراموشي‌سپرده شده است‌.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام،اگرتمام ازمایش اسپرموگرام بجز دوموردmotil40وprogressive34 نرمال باشد ایاامکان بچه دارشدن هست؟وچه بایدکرد؟ سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *