تشخیص گرفتگی بینی مادرزادی نوزادان/ درمان کیپ شدن بینی نوزادان/ قطره سدیم کلراید برای نوزاد

شایع‌ترین علت بروز گرفتگی بینی در شیرخواران مربوط به مسائل ژنتیکی و مادرزادی است که در این میان تشکیل نشدن بخش خلفی بینی اهمیت خاصی پیدا می‌کند…

یک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پلاستیک بینی و صورت از امریکا، و دانشیارگوش وحلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به تشریح مهم‌ترین دلایل گرفتگی بینی در شیرخواران پرداخت و گفت: این عارضه در شیرخواران بسیار حائز اهمیت است زیرا ممکن است موجب خفگی یا حتی مرگ آنها شود.

"دکتر بابک ساعدی" فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پلاستیک بینی و صورت از امریکا، و دانشیارگوش وحلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، گرفتگی بینی در شیرخواران را یکی از مسائل بسیار مهم و قابل توجه دانست و گفت:

شیرخواران تا ۳ ماهگی به شکل اجباری از بینی تنفس می‌کنند بنابراین گرفتگی بینی در شیرخواران موجب خفگی یا حتی مرگ آنها می‌شود.

وی افزود: شایع‌ترین علت بروز گرفتگی بینی در شیرخواران مربوط به مسائل ژنتیکی و مادرزادی است که در این میان تشکیل نشدن بخش خلفی بینی اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی درباره علائم بروز این مشکل در شیرخواران گفت: در این میان مادران باید توجه داشته باشند اگر در هنگام شیردهی، نوزاد دچار خفگی شد به گونه‌ای که سینه مادر را رها کرد، به پزشک مراجعه کنند.

ساعدی در ادامه تصریح کرد: اگر کودکی در زمان‌های متفاوت دچار خفگی بینی شد (حتی در مواقعی که شیر مادر را مصرف نمی‌کند) در این هنگام باید برای نوزاد درمان‌های اورژانسی انجام شود و به مادران توصیه می‌شود برای جلوگیری از خفگی انگشت خود را در دهان نوزاد بگذارند تا یک راه هوایی موقت را برای آنها ایجاد کند.

وی درباره درمان این دسته از نوزادان گفت: این نوزادان تحت درمان‌های موقت قرار می‌گیرند تا در سنین بالاتر مورد جراحی قرار گیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بروز حساسیت یا انحراف تیغه بینی را یکی دیگر از دلایل بروز گرفتگی بینی در شیرخواران دانست و گفت: انحراف تیغه بینی کم‌تر در شیرخواران بروز می‌یابد اما این مساله به دلیل تروما در هنگام زایمان یا وارد شدن فشار به کودک در هنگام جنینی نیز ایجاد می‌شود که درمان این مشکل بسیار محافظه‌کارانه است و باید به سنین بالاتر موکول شود.

  

ساعدی در ادامه تصریح کرد: حساسیت‌هایی که باعث گرفتگی بینی در شیرخواران می‌شود بیشتر به دنبال سرماخوردگی‌ها و تجمع ترشح بینی اتفاق می‌افتد که در این میان به مادران توصیه می‌شود از محلول آب نمک یا کلروسدیم قبل از هر بار شیردهی برای نوزادان استفاده کنند.

این متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید براینکه استفاده از قطره‌های ضد احتقان در شیرخواران ممنوع است، عنوان کرد: چون بافت منقبض شونده در شیرخواران وجود ندارد بنابراین استفاده از این قطره به هیچ عنوان در نوزادان توصیه نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از گرفتگی‌ها که کودکان ۱ تا ۶ ساله بروز می‌یابد بیشتر به دلیل لوزه سوم است که در این زمینه نیز آلرژی و انحراف تیغه بینی مطرح است. 

منبع خبر : Ana

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *