بستن لوله در زنان هنگام سزارین/ روشی برای جلوگیری دائمی از بارداری/ توبکتومی چیست؟

توبکتومی یا بستن لوله‌های رحمی، یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری است. به این روش جلوگیری از بارداری، عقیم سازی نیز گفته می‌شود. بستن لوله‌های رحمی، از حرکت تخمک به سمت رحم و لقاح آن با اسپرم و ایجاد بارداری جلوگیری می‌کند.

بهتر است کسانی از آن استفاده کنند که سن بالایی داشته باشند، چون تحقیقات نشان می دهد بیشتر کسانی که از بستن لوله ها پشیمان شده اند، در سن زیر ۳۰ سالگی لوله هایشان را بسته اند یا ازدواج مجدد داشته اند. پس این تصمیم باید در شرایط مناسبی گرفته شود، نه در زمان خشم یا ناراحتی مثلا پس از سقط جنین.

بستن لوله ها در زنان روش های مختلفی دارد که هریک مزایا و معایب خود را دارند. ساده ترین و قدیمی ترین روش، بستن لوله ها حین سزارین یا پس از زایمان طبیعی است. این کار از طریق جراحی شکم و زیر نظر مستقیم جراح انجام می شود. این راه مطمئن ترین روش بستن لوله است و احتمال حاملگی به دنبال این روش کمتر از یک درصد است، چون هیچ روش جلوگیری در جهان روش قطعی و صددرصد نیست.

بستن لوله‌های رحم با روش هیستروسکوپی

یکی از روش‌هایی که برای بستن لوله‌های رحمی استفاده می‌شود، هیستروسکوپی است. هیستروسکوپی تکنیک پیشرفته‌ای است که شکافی در بدن ایجاد نمی‌کند، بلکه از طریق راه‌ها و مجاری طبیعی بدن برای بستن لوله‌های رحمی استفاده می‌کند. در این روش، یک لوله باریک به نام هیستروسکوپ از واژن و دهانه رحم عبور می‌کند و وارد رحم می‌شود. برای بستن لوله‌های رحم با روش هیستروسکوپی، نوعی ایمپلنت از جنس تیتانیوم جهت انسداد مسیر تخمک در لوله‌های رحمی قرار می‌گیرد. بافتی که در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شود، مسیر لوله‌های رحم را می‌بندد. با استفاده از تکنیک هیستوسکوپی، جراح دیگر نیازی به ایجاد شکاف در شکم بیمار ندارد.

بستن لوله‌های رحم با روش هیستروسکوپی رواج زیادی پیدا کرده است؛ تنها در کشور انگلستان سالانه هزار و پانصد خانم از روش هیستروسکوپی برای بستن لوله‌های رحم استفاده می‌کنند. به طور کلی دو روش برای بستن لوله‌های رحم، وجود دارد: هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی.

هیستروسکوپی تا چه حد در بستن لوله‌های رحم مؤثر است؟
روش هیستروسکوپی در بستن لوله‌های رحم، موفقیت‌آمیز است. از هر هزار خانمی که از روش هیستروسکوپی برای بستن لوله‌های رحم استفاده می‌کند، امکان باردار شدن یک نفر در طول پنج سال پس از انجام این تکنیک وجود دارد.

مطالعه گسترده‌ای برای مقایسه کارایی، نتایج و امنیت روش هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی در بستن لوله‌های رحمی انجام شد. این مطالعه نشان داد کارایی هر دو روش در بستن لوله‌های رحمی یکسان است؛ اما در روش هیستروسکوپی احتمال نیاز به جراحی مجدد برای بستن لوله‌های رحم بیشتر از لاپاروسکوپی است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *