تلخ شدن دهان در بارداری و جنسیت جنین

علت تلخی دهان در بارداری و رابطه آن با جنسیت جنین

در ماه‌های مختلف بارداری به دلایل مختلف سیستم گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و باعث اتفاقات معمول این دوره مانند تلخ شدن دهان، رفلکس معده یا حتی ویار حاملگی می‌شوند. به عنوان مثال کیفیت بزاق در دوران بارداری عوض می‌شود و همین دلیل تغییر در مزه دهان مادر است.

تلخ شدن دهان در بارداری و جنسیت جنین

در ماه‌های پایانی نیز به دلیل بزرگ شدن بیش از حد رحم و فشاری که به بخش‌های مختلف دستگاه گوارش مانند معده و مری وارد می‌کند، رفلکس معده اتفاق می‌افتد و همه این عوارض به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی است که در بدن یک زن باردار اتفاق می‌افتد.

مطلب پیشنهادی: مزه بد دهان در بارداری، علت و درمان طعم بد دهان در حاملگی

تلخی دهان در بارداری از کی شروع میشود

تلخی دهان در بارداری از کی شروع میشود؟

در ماه‌های ابتدایی بدن و سیستم گوارش در حال همگون سازی خود با شرایط جدید هستند عارضه تلخ شدن طعم دهان پیش می‌آید.

مادران باردار می توانند برای مقابله با عارضه تلخ شدن دهان از انواع آدامس‌ها یا آب نبات‌های بدون قند استفاده کنند تا هر زمانی که احساس بدی از طعم دهان خود داشتند بدون نگرانی از آنها استفاده کنند. از طرف دیگر برای جلوگیری از رفلکس معده نیز باید در انتخاب وعده های غذایی خود دقت بیشتری کنند و از خوردن انواع غذاهای مایع مثل سوپ، آبگوشت و… خودداری کنند. علاوه بر این باید در مصرف تنقلاتی مثل شکلات کاکائویی یا نوشیدنی‌هایی که باعث تشدید رفلکس معده می‌شوند، محتاط باشند.

فرشته درایتی؛ کارشناس مامایی گفت: یکی از علائم شایع در سه ماهه اول بارداری در برخی زنان حامله، احساس مزه تلخ یا ترش و یا طعم فلز در دهان است که این بدمزگی دهان به طور مداوم در کل روز وجود دارد. وی با بیان اینکه برای بدمزگی دائمی دهان در برخی زنان باردار، دلایل متعددی ذکر شده است، افزود: بیشتر مطالعات افزایش هورمون استروژن در بارداری را دلیل این بدمزگی می‌دانند که طعم دهان و بویایی را تغییر می‌دهد.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: هورمون‌های بارداری و به خصوص هورمون استروژن، نقش مهمی در کنترل و تعدیل حس چشایی دارند و موقع بارداری، سطح هورمون استروژن و در نتیجه حس چشایی به میزان زیادی تغییر می‌کند. درایتی ادامه داد: حس چشایی و بویایی با هم در ارتباط هستند، بنابراین تغییر حس بویایی در بارداری نیز ممکن است باعث بدمزگی دهان شود.

وی بیان کرد: تلخی و بدمزگی دهان همانند تهوع بارداری باید در سه ماهه دوم حاملگی بهتر شود چراکه در سه ماهه دوم بارداری، سطح هورمون‌های بارداری کمی تثبیت می‌شود.

در این باره بیشتر بدانید: بدمزگی دهان در دوران بارداری | احساس مزه تلخ یا ترش و یا طعم فلز در دهان!

کاهش مزه بد در دهان

این کارشناس مامایی گفت: مکیدن آب نبات نعنایی، جویدن آدامس نعنایی، مکیدن خوراکی‌های ترش مثل لیموترش و یا آب نبات ترش ممکن است در برخی زنان مفید باشد.

درایتی افزود: مصرف خوراکی‌های شیرین مثل آب نبات شیرین و خوراکی‌های نشاسته‌ای مانند چیپس، این مزه بد دهان را کم می‌کند.

وی اظهار کرد: برای کاهش مزه فلز در دهان می‌توان موادغذایی اسیدی مانند آب مرکبات، لیموناد و خوراکی‌های سرکه‌ای را امتحان کرد.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: این موادغذایی نه تنها طعم فلز دهان را کاهش داده، بلکه میزان تولید بزاق را در دهان افزایش می‌دهند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *