آب آوردن بیضه یا هیدروسل/ درمان هیدروسل چیست؟/ آیا هیدروسل باعث معافیت از سربازی می شود؟!

بیضه دارای یک پوشش بسیار نازک سروزی است که به طور مداوم یک مقدار مایع ترشح می کند تا سطح بیضه ها نرم باقی بمانند. این مایعی که ترشح می شود از طریق وریدها از بیضه خارج می گردد.

حال اگر تعادل در میزان مایع ترشح شده و خارج شده از بیضه بهم بخورد، زیادی آن در اطراف بیضه تجمع پیدا کرده و سبب هیدروسل می شود. این مایع رفته رفته زیاد می شود، طوری که گاهی کیسه بیضه در افرادی که از مراجعه به پزشک خجالت می کشند، حجم بسیار بزرگی پیدا می کند.

تقریبا از هر ۱۰ نوزاد پسر، یک نوزاد به‌طور مادرزادی در بدو تولد دچار هیدروسل است، اما اغلب آنها طی یک ماه اول، بدون درمان بهبود می‌یابند.

گاهی مردان نیز به علت التهاب یا صدمه‌ به کیسه بیضه، به هیدروسل مبتلا می‌شوند. از طرفی التهاب ممکن است ناشی از عفونت اپیدیدیم (لوله‌های ظریف و پرپیچ و خمی که پشت هر بیضه قرار دارند) یا عفونت بافت بیضه (ارکیت) باشد.

هیدروسل معمولا دردی ندارد، ولی اگر فرد دچار تورم کیسه بیضه شود، باید به پزشک مراجعه کند تا علل دیگر همچون سرطان بیضه و احتمال‌های دیگر را بررسی کند. بنابراین تمام مردان مبتلا به هیدروسل باید تحت سونوگرافی بیضه قرار بگیرند.

در بسیاری از موارد، هیدروسل با فتق کشاله ‌ران همراه است. در این موارد به علت ضعف دیواره شکمی، قسمتی از روده به داخل کیسه بیضه می‌رود که به درمان نیاز دارد.

موضوع مهم افتراق ادم یا تجمع مایع در جدار کیسه بیضه با هیدروسل است. در بعضی بیماری ها مثل نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و نارسایی کبد، همچنان که مایع در سایر نقاط بدن مثل شکم جمع می شود، جدار کیسه بیضه نیز متورم شده و پر از مایع می گردد.
 

هیدروسل به چه شکل ظاهر میگردد؟

هیدروسل بصورت بزرگ شدن یک یا هردو بیضه ظاهر میگردد که ممکن است حاد و درد ناک و یا بصورت تدریجی و بدون درد باشد.. ممکن است هیدروسل بصورت سفت و متراکم و یا نرم و غیر متراکم باشد.

تشخیص هیدروسل چگونه است؟

وقتی بیماری با بزرگ شدن بیضه مراجعه میکند میتوان با قرار دادن یک منبع نور مثل چراغ قوه در زیر بیضه و دیدن عبور نور از مایع اطراف بیضه به وجود هیدروسل پی برد ولی تشخیص قطعی بوسیله سونوگرافی خواهد بود.

اهمیت هیدروسل چیست؟

وقتی جوانی با هیدروسل مراجعه میکند مهمترین نکته جستجوی دلیل بوجود آمدن هیدروسل میباشد. چون ممکن است عامل بوجود امدن هیدروسل یک ضایعه بدخیم و درواقع سرطان بیضه باشد. که عدم تشخیص به موقع ان منجر به پیشرفت سرطان و منتشر شدن در تمام بدن باشد و یا دلیل هیدروسل یک عامل عفونی باشد که عدم درمان به موقع آن منجر به تخریب بیضه گردد.

درمان هیدروسل چیست؟

ابتدا در درمان هیدروسل مهم آن است که دلیل بوجود آمدن هیدروسل مشخص شده و آن درمان گردد.
اگر دلیل هیدروسل عامل عفونی باشد درمان با انتی بیوتیک میباشد ولی اگر دلیل آن فتق یا سرطان میباشد درمان باید براساس درمان جراحی فتق و یا سرطان متمرکز گردد.

ولی در مواردی که معمولا هیدروسل غیر حاد میباشد دلیل خاصی دیده نمیشود که این موارد هیدروسل مزمن ، درمان صرفا جراحی هیدروسل است.

ایا هیدروسل باعث معافیت از سربازی میشود؟

فقط موارد هیدروسل شدید مشمول معافیت از سربازی است و موارد متوسط معافیت از رزم را شامل میگردد.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. باعرض سلام ارادت متاسفانه دچار این بیماری شده ام از کجا باید بفهمم علت چی بوده دکتر میگه عمل کن وچیز دیگه ای نمیگه اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید چون هرروز داره بد ترازروز قبل میشه اندازه بیضه بسیار بزرگ شده وبا درد شکم وکمر همراهه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *