تاثیر خودارضایی بر اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتماد به نفس یک عامل مهم برای موفقیت و پیشرفت در زندگی به شمار می‌رود و سوالی که مطرح می‌شود این است که خودارضایی چه تاثیری روی آن دارد؟ آیا باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود یا آن را افزایش خواهد داد؟

طبق تحقیقات علمی که راجع به تاثیرات خودارضایی بر مغز صورت گرفته، این نتیجه به دست آمده که مغز انسان بعد از انجام خودارضایی حس خوب و موقتی را تجربه می‌کند. ولی با گذشت زمان، در شخص احساس حقارت و نفرت نسبت به خود شکل می‌گیرد که یک فاکتور اساسی در زمینه اعتماد به نفس است.

چرا خودارضایی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود؟

اعتماد به نفس داشتن وابسته به عوامل مختلفی است که مرتبط با ذهنیت و وضعیت جسمی شما می‌باشد. اعتماد به نفس یک باور خیالی نیست که به سادگی آن را باور داشته باشید و به آن برسید! بلکه برای رسیدن به چنین چیزی باید عوامل مرتبط با آن را در خود ارتقا دهید تا نتایج واقعی را در زندگی‌تان ببینید. خودارضایی چندین مورد از این موارد را نابود کرده و ذهنیت‌تان را خراب می‌کند؛ تا جایی که شما نه تنها اعتماد به نفس ندارید، بلکه عزت نفس‌تان را نیز نابود می‌کنید و از خودتان متنفر می‌شوید.

خودارضایی یک راه فرار برای افراد ضعیف

مطمئنا در ابتدا هیچ‌کس بین خودارضایی و رابطه جنسی، خودارضایی را انتخاب نمی‌کند. اکثریت افرادی که به این عادت روی آورده‌اند کسانی هستند که هنوز به سن ازدواج نرسیده‌ و بلوغ زودرس را تجربه کرده و برای رفع آن راهی جز خودارضایی ندارند؛ گروهی دیگر نیز افراد بزرگسالی هستند که قادر به ایجاد رابطه جنسی نمی‌باشند. در هر صورت خودارضایی یک راه فرار برای آن‌ها محسوب می‌شود تا نیاز جنسی خود را به شکلی اشتباه برطرف کنند و خودشان نیز می‌دانند که این روش مناسبی نیست. این افراد می‌دانند که بهترین راه برای رفع نیاز جنسی، برقراری رابطه جنسی با همسر است؛ اما به دلیل اینکه ذهنیت خود را نابود کرده‌اند، اعتماد به نفس‌شان تا حدی کاهش یافته که برای رفع این مشکل هیچ اقدامی نخواهند کرد.

شکست اراده و تسلیم شدن در برابر میل به خودارضایی

یقینا تمام افرادی که اعتیاد به خودارضایی را تجربه کرده‌اند در یک نقطه از زندگی‌شان تصمیم گرفته‌اند که دیگر آن را انجام ندهند. همه آن‌ها آگاه هستند که خودارضایی یک عادت غلط است و تصمیم به ترک آن می‌گیرند. اما متاسفانه به دلیل عدم وجود دانش و آگاهی لازم برای اینکه چگونه این اعتیاد را از زندگی خود حذف کنند، شکست خورده‌اند. پس از اینکه در مقابل میل به انجام خودارضایی تسلیم می‌شوند، در آن‌ها احساس ضعیف بودن و شکست ایجاد می‌شود که این عامل نقش موثری در روند کاهش اعتماد به نفس دارد.

ناتوانی در روابط جنسی

از تاثیرات جسمی خودارضایی می‌توان به زودانزالی و ناتوانی در تجربه لذت جنسی واقعی اشاره کرد. کسانی که خودارضایی می‌کنند از لحاظ ذهنی یک تصور کاملا متفاوت نسبت به لذت واقعی رابطه جنسی دارند، به همین دلیل آن‌ها حین انجام رابطه جنسی نمی‌توانند لذت واقعی را تجربه کنند و از آن لذت ببرند. متاسفانه بین زوجینی که کارشان به طلاق رسیده، دیده شده که هر دو طرف قادر به لذت بردن از رابطه جنسی نبوده‌اند و این یک مشکل اساسی برای ادامه رابطه در افرادی است که به خودارضایی اعتیاد دارند و قاعدتا موجب کاهش اعتماد به نفس‌شان خواهد شد.

وضعیت جسمی و روحی ضعیف

برای داشتن عزت نفس بالا باید از لحاظ ذهنی و جسمی در بهترین حالت خود باشید، اما خودارضایی یک مانع بزرگ در این مسیر است. خودارضایی از لحاظ ذهنی باعث ایجاد استرس، اضطراب، افسردگی، بی‌انگیزگی و پرخاش می‌شود و از لحاظ جسمی نیز سبب به وجود آمدن مشکلات جنسی خواهد شد؛ در نتیجه منجر به عزت به نفس پایین می‌شود.

با ترک خودارضایی می‌توانید عزت نفس‌تان را برگردانید

با ترک خودارضایی می‌توانید این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که قادر به غلبه بر مشکلات هستید. شما می‌توانید اراده خود را قوی کرده و به خود ثابت کنید که ناتوان و بی‌اراده نیستید. از لحاظ روحی و جسمی پیشرفت کنید تا ذهنیت قوی بودن و برنده شدن به شما برگردد. ترک یک عادت به هیچ وجه راحت نیست، اما فقط لازم به شروع است؛ پس همین حالا به دنبال یک راه حل اصولی باشید. پیشنهاد می‌کنیم که از سایت تحول آنلاین بازدید نمایید تا روش و راه حلی که قادر به نجات شما هست را پیدا کنید.

منبع

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *