من فکر می کنم که نابارور هستم

چگونه می توانید بفهمید که امکان دارد نابارور باشید

“آیا من نابارور هستم؟” بسیاری از زوجین این سئوال را پس از تلاش ناموفق برای بارداری از خود می پرسند. بعضی از زوجین وقتی پس از گذشت چند ماه باردار نمی شوند شروع به نگران شدن می کنند. سایرین پس از گذشت یک سال یا بیشتر دچار این حس می شوند.

در اینجا خبر خوبی برای شما داریم: اگر مدت زمان تلاش شما برای بارداری کمتر از یک سال بوده است، تا زمانی هیچ علائم یا عوامل خطرآفرین را ندارید، می توانید مطمئن باشید که سپری شدن چند ماه برای بارداری احتمالی امری طبیعی است.

با این وجود اگر شما یک سال است که برای بارداری تلاش می کنید (یا شش ماه در صورتی که سن شما بالای ۳۵ سال است)، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نابارور باشید.

در اینجا دلایل آن را بیان می کنیم.

ناباروری چیست؟

ناباروری به عنوان ناتوانی در باردار شدن پس از دفعات مکرر رابطه جنسی بدون استفاده از روشهای جلوگیری در مدت یک سال در نظر گرفته می شود.

بنابراین بر طبق تعریف، اگر به عنوان مثال شما ۱۳ ماه است که برای بارداری تلاش می کنید، ممکن است دچار ناباروری باشید.

همچنین اگر شما بیش از دو بار پشت سر هم سابقه سقط چنین داشته باشید نیز می توان این حالت را به نوعی مشکل ناباروری تلقی نمود.

شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر …

  1. برای مدت بیش از ۱۲ ماه برای بارداری تلاش کرده اید
  2. دو بار یا بیشتر پشت سر هم سابقه سقط جنین داشته اید
  3. بیش از ۳۵ سال سن دارید و برای مدت بیش از ۶ ماه است که برای بارداری تلاش می کنید
  4. علائم یا عوامل خطر آفرین برای ناباروری (در ادامه توضیح می دهیم) را دارا می باشید

چرا برای زنان مسن تر از ۳۵ سال این دوره تلاش کوتاهتر می باشد؟

توانایی باروری پس از سن ۳۵ سالگی سریعتر کاهش پیدا می کند. اگر مشکلی وجود دارد، مهم است که سریعتر شناسایی، تشخیص و درمان شود. مهم نیست که چند سال سن دارید، هرچه سریعتر به درمان مشکل بپردازید، شانس بیشتری برای بارداری موفق خواهید داشت.

چگونه ناباروری تشخیص داده می شود؟

بر اساس تعریف، پزشک می تواند نابارور بودن شما پس از یک سال تلاش ناموفق برای بارداری را تشخیص دهد.

لازم نیست علائم یا نتایج خاصی برای تشخیص این مساله داشته باشید.

این امر تنها بر اساس طول مدت زمانی که برای بارداری تلاش می کرده اید، تعیین می شود.

البته اگر شما علائم یا عوامل خطرآفرین خاصی داشته باشید، پزشک ممکن است به شما بگوید که در معرض خطر ناباروری قرار دارید.

به عنوان مثال، پزشک ممکن است از قبل تشخیص داده باشد که شما به PCOS مبتلا می باشید. ممکن است این تشخیص حتی قبل از اینکه شما اقدام به تشکیل خانواده نمایید، داده شود.

زنان مبتلا به PCOS در معرض خطر ناباروری قرار دارند.

اما آیا این تضمین وجود دارد که این افراد برای بارداری مشکل داشته باشند؟ به هیچ عنوان.

زنانی مبتلا به PCOS وجود دارند که حتی بدون کمک های پزشکی توانسته ظرف مدت یک سال باردار شوند. البته بعضی زنان دیگر نتوانسته اند بدون کمک های پزشکی موفق به بارداری شده و نیازمند درمانهای پزشکی با فناوری های سطح پایین یا حتی IVF باشند. تعداد بسیار کمی نیز هرگز قادر به بارداری نخواهند بود.

چه دارای ریسک بالای ناباروری بوده، علائم داشته یا برای مدت بیش از یک سال است که برای بارداری تلاش می کنید و علائمی ندارید، حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید.

ناباروری به چه معناست؟

ناباروری به معنی عقیم بودن نیست. مهم است که تفاوت این دو موضوع را درک کنید.

من فکر می کنم که نابارور هستم

اگر فردی عقیم باشد، نمی تواند به خودی خود باردار شود و در واقع امکان بارداری طبیعی برای این فرد وجود ندارد (این فرد ممکن است با استفاده از تکنولوژی های کمکی تولید مثل مانند IVF یا رحم اجاره ای صاحب فرزند شود). اگر فردی نابارور باشد، برای بارداری مشکل خواهد داشت اما کماکان از لحاظ تئوری وی می تواند به شیوه های طبیعی باردار شود.

بسته به عامل ناباروری، احتمال آماری باروری طبیعی برای این افراد ممکن است بسیار کم باشد اما صفر نیست. زوج هایی وجود داشته اند ناباروری را به عنوان روشی برای کنترل بارداری استفاده کرده اند و با کمال تعجب، باردار شده اند!

این امر رایج نبوده و شما نباید درمانهای ناباروری را به امید این شانس بسیار کم بارداری علی رغم ناباروری کنار بگذارید. اما در کل این شانس بطور طبیعی وجود دارد.

احتمال بارداری علی رغم ناباروری چه میزان است؟

بیشتر زوج های نابارور با استفاده از درمانهای ناباروری قادر به بارداری می باشند. بسیاری از این زوجین همچنین ممکن است با درمانهای پزشکی با فناوری های سطح پایین صاحب فرزند شوند. تنها درصد بسیار کمی از زوجین مبتلا به ناباروری نیازمند استفاده از روش IVF می باشند.

خبر بد این است که هیچ آمار ساده و خلاصه ای درباره احتمال بارداری با و بدون درمان وجود ندارد.

متغیرهای زیادی باید مدنظر قرار گیرند.

احتمال غلبه بر ناباروری با وجود درمانهای ناباروری یا تغییرات در سبک زندگی، بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن شما و همسرتان
  • عامل ناباروری
  • مدت زمانی که برای بارداری تلاش می کرده اید
  • منابع مالی شما (در مواردی که نیاز به استفاده از درمانهای گران قیمت می باشد)

یک متخصص غدد درون ریز تولید مثلی ماهر بهترین فردی است که می توانید با وی درباره مشکلات بیماری تان مشورت نمایید. اما حتی بهترین پزشکان ناباروری نیز نمی توانند تضمین نمایند که یک درمان خاص حتماً موثر باشد.

همچنین اگر یک کلینیک ناباروری مایل به قبول روند درمانی شما نبود، شک نکنید که همواره شانس دیگری وجود خواهد داشت.

گاهی اوقات بعضی کلینیک ها ترجیح می دهند به درمان موارد دشوار نپردازند چون نمی خواهند نرخ موفقیت درمان IVF در کلینیک آنها کاهش یابد. اما با این وجود ممکن است شما کماکان شانس موفقیت قابل قبولی داشته باشید.

من فکر می کنم که نابارور هستم. اکنون چه باید بکنم؟

اولین گام این است که به متخصص زنان و زایمان خود برای انجام یک سری آزمایشات اولیه ناباروری مراجعه نمایید. همسر شما نیز باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند. هر دو نفر شما باید هر چه سریعتر مورد آزمایش قرار بگیرید.

پس از آن، پزشک ممکن است به شما درمان خاصی را پیشنهاد داده یا شما را به یک کلینیک باروری ارجاع دهد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *