بررسی فواید و عوارض مصرف شیرین کننده های مصنوعی در بارداری 

بررسی فواید و عوارض مصرف انواع شیرین کننده های مصنوعی در بارداری 

در مورد رژیم غذایی و تغذیه در دوران بارداری نگرانی های زیادی وجود دارد. یکی از این نگرانی ها مربوط به شیرین کننده های مصنوعی و بارداری است. آیا باید از این شیرین کننده ها در دوران بارداری استفاده شود؟ بسیاری از خانم ها قند را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، فقط برای جایگزین کردن آن با غذاها و نوشیدنی‌ها که به طور مصنوعی شیرین می‌شوند.

این دستورالعمل ها اطلاعات مربوط به تحقیقات انجام شده در مورد بی خطر بودن این شیرین کننده ها را ارائه می دهد. مانند اکثر موارد در دوران بارداری، همیشه بهتر است با پزشک معالج همانند اکثر موارد در دوران بارداری ، همیشه بهتر است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید در مورد این که چه مواد تشکیل‌دهنده مصنوعی برای شما بی خطر هستند که در دوران بارداری استفاده کنید.

یک متخصص تغذیه در منطقه خود پیدا کنید.

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری

اطلاعات اولیه

شیرین کننده های مصنوعی موادی هستند که شیرینی را به مواد غذایی اضافه می‌کنند. شیرین کننده ها مواد تشکیل دهنده نوشابه ها، دسرها، آبنبات ها و شیرینی ها هستند. دو گروه شیرین کننده وجود دارد: مغذی (حاوی کالری) و غیر مغذی (بدون کالری).

 

ملاحظات ایمنی شیرین کننده های مصنوعی و بارداری

شیرین کننده های مغذی (مانند ساکارز) حاوی کالری های خالی هستند. این مواد افزودنی باعث افزایش کالری در رژیم غذایی می شوند، اما حاوی مقدار کمی ویتامین یا مواد معدنی هستند. هنگامی که در اعتدال استفاده می شود، شیرین کننده های مغذی برای مصرف در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند با فرض اینکه در افزایش وزن اضافی نقش ندارند.

با این حال، زنان مبتلا به عدم تحمل کربوهیدرات مانند دیابت حاملگی، دیابت قندی یا مقاومت به انسولین نیاز به محدود کردن استفاده از شیرین کننده های مغذی دارند.

شیرین کننده های مغذی شامل قندهایی مانند ساکارز، دکستروز، عسل، گلوکز، فروکتوز و مالتوز هستند. الکل های قندی نیز شیرین کننده های مغذی هستند که اغلب در مواد غذایی با عنوان “بدون قند” یافت می شوند. الکل های قندی در واقع قند نیستند، اما کالری هایی دارند که می توانند به چربی تبدیل شوند.

نمونه هایی از الکل های قندی شامل سوربیتول، زایلیتول، ایزومالت، مانیتول و نشاسته هیدروژنه است.

شیرین‌کننده‌های غیر مغذی به دلیل تأثیر شیرین کنندگی قابل توجه به مقدار بسیار کمی به غذاها اضافه می‌شوند و برای استفاده در غذاها و نوشیدنی های رژیمی یا کم کالری تأیید شده اند. تحقیقات در زمینه ایمنی استفاده از شیرین‌کننده‌های غیر مغذی در دوران بارداری محدود است.

موارد زیر شیرین کننده های غیر مغذی هستند که در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند

موارد زیر شیرین کننده های غیر مغذی هستند که در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند

گلیکوزید استویل: (استویا)

این شیرین کننده جدید و رایج است که اغلب در نوشابه ها و آب میوه ها استفاده می شود. سازمان غذا و دارو استویا را در دوران بارداری بی خطر تلقی می کند; مواد افزودنی GRAS (به طور کلی ایمن شناخته شده است) توسط سازمان غذا و دارو درجه بندی شده است.

اسسولفام پتاسیم: (شرکت سانت)

این شیرین کننده به کالاهای پخته شده، دسرهای یخ زده، ژلاتین های بدون قند، پودینگ ها و نوشیدنی ها اضافه می شود. اسسولفام پتاسیم برای مصرف به اندازه در دوران بارداری توسط سازمان غذا و دارو ایمن تلقی می‌شود.

آسپارتام: (مارک ایکوال یا نوترا سوییت)

آسپارتام نه در گرما و نه برای مدت طولانی به صورت مایع مؤثر نیست. این ماده اغلب به عنوان یک افزودنی برای نوشابه، ژلاتین، دسر، مخلوط پودینگ، غلات صبحانه، نوشیدنی، آدامس، محصولات لبنی و سایر مواد غذایی و داروها یافت می شود. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، آسپارتام برای استفاده در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است.

توصیه می شود مصرف را تا حد اعتدال ​​محدود کنید.

آسپارتام را نباید توسط کسی که مبتلا به فنیل کتونوریا (یک اختلال متابولیک نادر)، بیماری نادر کبدی است یا زنان باردار که سطح بالایی از فنیل آلانین را در خون خود دارند استفاده شود. فنیل ألانین جزیی از آسپارتام است و ممکن است در هر کسی که این شرایط را دارد به طور صحیح متابولیزه نشود.

سوکرالوز: (مارک اسپلندا)

این شیرین کننده غیر کالری است که از قند ساخته می شود. سوکرالوز برای استفاده در کالاهای پخته شده، مخلوط های پخت و پز، نوشیدنی های غیر الکلی، آدامس، محصولات قهوه و چای، تنقلات و خامه روی کیک, چربی ها و روغن ها، دسرها و مخلوط های لبنی منجمد، آب میوه ها، جایگزین های قند، سس های شیرین، چاشنی ها و شربت ها تأیید شده است. همچنین می تواند به عنوان “شیرین کننده روی میز” استفاده شود.

سوکرالوز هیچ تاثیری بر قند خون ندارد، هیچ کالری ندارد و در دوران بارداری و شیردهی بی خطر تلقی می شود. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، سوکرالوز برای مصرف همه از جمله زنان باردار بی خطر است.

شیرین کننده های مصنوعی که استفاده آنها در دوران بارداری بی خطر نیست

شیرین کننده های مصنوعی که استفاده آنها در دوران بارداری بی خطر نیست

ساخارین: (مارک سوییت اند لو)

اگرچه امروزه به اندازه گذشته استفاده نمی‌شود، اما هنوز هم در بسیاری از مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دیگر مواد وجود دارد. سازمان غذا و دارو مصرف ساخارین را برای استفاده عموم مردم بی خطر می داند. مطالعات پیشین که ساخارین را به خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط کرده بودند، توسط برنامه ملی سم شناسی رد شده اند.

اما مطالعات نشان می‌دهند که ساخارین از جفت عبور می‌کند و ممکن است در بافت جنینی باقی بماند, بنابراین استفاده از آن برای زنان باردار همچنان مورد تردید است.

سیکلامات:

سیکلامات در حال حاضر برای استفاده در ایالات متحده ممنوع است، و اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از آن در دوران بارداری وجود ندارد. اگر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنید و باردار هستید، همیشه بهتر است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه از کدام شیرین کننده ها در بارداری استفاده می کنید و چقدر مصرف می کنید مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *