علت لکه قهوه ای روی پوست بچه

علت لکه قهوه ای روی پوست بچه | آشنایی با بیماری نوروفیبروماتوز

چندین لکه ی صاف و قهوه ای کم رنگ روی پوست با حاشیه ی نامنظم در نوروفیبروماتوز نوزادان که لکه های شیر قهوه ای نامیده شده و روی پوست ایجاد می شوند، این لکه قهوه ای روی پوست بچه گاه از بدو تولد همراه اوست و یا در دوران شیرخواری بروز پیدا می کند. و این موضوع می تواند برای والدین کودک ایجاد ناراحتی و نگرانی کند. این لکه های قهوه ایی کمرنگ روی بدن نوزادنوروفیبروماتوز” نام دارد که در واقع ایجاد تومورهای غیرسرطانی در طول رشته های عصبی می باشد. این بیماری از موقع تولد وجود دارد و به طور ژنتیکی ناشی از یک ژن غیر طبیعی است که از یکی از والدین به ارث می رسد. برای اینکه در رابطه با لکه های قهوه ای کمرنگ روی بدن نوزاد بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: انواع خال های مادرزادی در نوزادان | کدام خالها خطرناکند؟!

لکه های قهوه ای کمرنگ روی بدن نوزاد

نوروفیبروماتوز در نوزادان نوعی بیماری ژنتیکی است که باعث تومورهای غیرسرطانی و نرمی می شود که «نوروفیبروما» نامیده شده و در تمام بدن ظاهر می شوند. منشأ این تومورها بافت عصبی هستند و در طول مسیرهای عصبی ایجاد می شوند. اگر بیماری شدید باشد می تواند کودک را بدشکل کرده و ممکن است برای کودک مبتلا و خانواده اش ناراحت کننده باشد.

انواع نوروفیبروماتوز

دو نوع نوروفیبروماتوز وجود دارد و نوع شایع تر، نوروفیبروماتوز یک نام دارد و تقریبا از هر ۲۵۰۰ کودک یکی را مبتلا می کند. نوع دیگر بسیار نادر است که علایم آن تا هنگام بزرگسالی بروز نمی کند. هر دو نوع به علت یک ژن غیر طبیعی ایجاد می شوند که به صورت اتوزوم غالب به ارث می رسند. ژن غیرطبیعی نوروفیبروماتوز یک روی کروموزوم ۱۷ و ژن نوروفیبروماتوز ۲ روی کروموزوم ۲۲ قرار دارد.

علایم نوروفیبروماتوز ۱

علایم نوروفیبروماتوز یک معمولا اوایل خردسالی ظاهر شده و عبارتند از:

  • چندین لکه ی صاف و قهوه ای کم رنگ با حاشیه ی نامنظم که لکه های «شیر قهوه ای» نامیده شده و روی پوست ایجاد می شوند.
  • توده های نرم زیر پوستی که ممکن است بدشکل بوده و اندازه ی قابل توجهی داشته باشند.
  • کک و مک در نواحی زیر بغل و کشاله ی ران

علائم نوروفیبروماتوز ۲

نوروفیبروماتوز ۲، در بالغین تمایل دارد در گوش داخلی توموری ایجاد کند، جایی که می تواند شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد. اما به ندرت روی پوست توموری ایجاد می شود.

عوارض نوروفیبروماتوز یک

عوارض ممکن است زمانی ایجاد شوند که تومور در حال رشد، روی اعصاب و اندام های اطراف فشار بیاورد، به عنوان مثال: اگر توموری روی عصب بینایی مرتبط با مغز ایجاد شود، ممکن است دید تحت تأثیر قرار گیرد. همچنین این تومور می تواند باعث انحنای ستون فقرات شود. بعضی کودکان مبتلا به نوروفیبروماتوز ممکن است دچار تشنج شده و یا مشکلات یادگیری داشته باشند. در موارد نادر تومور، سرطانی می شود.

اقدامات درمانی نوروفیبروماتوز

نوروفیبروماتوز یک معمولا در کودکی، زمانی که علایم بروز می کند تشخیص داده میشود. نوروفیبروماتوز ۲ معمولا در بزرگسالی تشخیص داده می شود. پزشک برای یافتن تومور در مغز سی تی اسکن یا MRI درخواست می کند و همچنین تستهای شنوایی و بینایی انجام می شود. این بیماری هیچ درمانی ندارد و سیر بیماری کند نمی شود.

خیلی از موارد خفیف هستند اما ممکن است برای کودکانی که به شدت مبتلایند درمان طولانی مدت ضروری باشد. توموری که بزرگ، دردناک و بدشکل باشد می تواند به وسیله ی جراحی برداشته شود. معمولا عوارض زمانی که ایجاد شدید درمان می شوند. به عنوان مثال، کودکی که مشکلات یادگیری دارد ممکن است نیاز به آموزش استثنایی داشته باشد. ممکن است برای والدین کودک مبتلایی که می خواهند کودک دیگری داشته باشند مشاوره ی ژنتیک انجام شود. در درمان خفيف نوروفیبروماتوز همراه با امید به زندگی طبیعی است. اما اگر تومور بزرگ وسرطانی باشد ممکن است طول عمر کاهش یابد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام باتشكر از مطالب ممنون ميشم پزشكي معرفي كنيد در راستاي لكه هاي شير قهوه

  2. با سلام نوه من هم از بدو تولد درسته و هر روز زیاد تر می شود و حالا ۹ساله هیت و دختر ترا خدا راهی هست برای درمان در ضمن ستون فقراتش هم کج شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *