غذاهای مفید برای فاویسم

لوبیا سبز و فاویسم | غذاهای مفید برای بیماران فاویسم

لوبیا سبز گیاهی از خانواده باقلائیان است. لوبیا سبز کالری کمی دارد و منبعی غنی از انواع ویتامین و مواد مغذی است. وجود ویتامین K در لوبیا سبز آن را برای قوی ساختن استخوان ها قوی کرده است. ما بررسی خواص لوبیا سبز برای سلامتی را در یک مطلب جداگانه تهیه کرده ایم و شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید اینجا کلیک کنید. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی لوبیا سبز و فاویسم بپردازیم. و به شما غذاهای مفید برای فاویسم را معرفی کنیم.

مطلب پیشنهادی: چرا فاویسم یا حساسیت به باقالا خطرناک است؟ | درمان فاویسم با مصرف ویتامین E

فاویسم چیست؟

فاویسم (نقص آنزیم G6DP) یک بیماری ارثی است که توسط کروموزم X منتقل می شود. پسران از مادر و دختران از یک یا هر دو والدین آن را به ارث می برند. هنگامی که این نقیصه در یک کروموزم X وجود داشته باشد، علائم در دختران ملایم تر خواهد بود. ولی اگر هر دو کروموزم مبتلا باشند، علائمی مانند پسران بروز خواهد کرد. این آنزیم در تمامی سلولهای بدن وجود داشته و در متابولیسم قندها دخیل است.

عدم وجود با کمبود این آنزیم در گلبول قرمز مانع از احياء گلوتاتیون در سلول می شود، که می تواند باعث عدم محافظت گلبول های قرمز در مقابل استرس های اکسیداتیو مانند رادیکال های آزاد و عفونت ها گردد و در نهایت منجر به آسیب دیدگی دیواره گلبول قرمز و لیز آن شود. این آسیب می تواند درجات مختلفی از آنمی همولیتیک را بسته به حساسیت فرد یا شدت مواجهه بوجود آورد. بنابراین شخص مبتلا به فاویسم باید از مواردی (مانند برخی غذاها، داروها و مواد شیمیایی که می توانند این عوارض را بوجود آورند، دوری کند.

غذاهای مفید برای بیماران فاویسم

  1. در طب سنتی برای درمان گیاهی فاویسم از داروی ترکیبی صفرابر و سنای مکی استفاده می‌کنند که روش استفاده مخصوصی دارد و باید زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه طب سنتی مصرف شود.
  2. داروی دیگر برای درمان گیاهی فاویسم به این طریق آماده می شود که یک عدد سیب رنده شده را داخل ترکیب عرق بیدمشک و گلاب ریخته و بخورید.
  3. مصرف گوشت قرمز و جگر به خصوص جگر شتر برای رفع کم خونی توصیه می شود. هفته‌ای دو تا سه بار.
  4. افراد مبتلا به کم خونی باید به صورت منظم غذاهای خون ساز میل نمایند.

غذاهای ممنوعه برای فاویسملوبیا سبز و فاویسم

در رابطه با این سوال که آیا مصرف لوبیا سبز برای مبتلایان به فاویسم ضرر داره؟ یا نه، باید بگوییم که لوبیا سبز و انواع دیگر لوبیا و بیشتر گیاهانی که دانه هایشان در میوه ای به شکل نیام وجود دارد، برای فاویسم ضرر دارد.

 علائم و نشانه های فاویسم

علائم می توانند بسته به شخص از ملایم تا شدید باشند. اگر علائم خیلی شدید باشد، انتقال خون هم ضرورت پیدا می کند. تشخیص همولیز ملایم سخت است، علائم مشخصی ندارد و فقط کم خونی ملایم می دهد. در مواردی که مشکلات زمینه ای دیگر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، کلیوی، چشمی با کیدی وجود داشته باشد یا در سنین مستعدتر مانند دوران نوزادی، بلوغ و پیری علائم آن می تواند شدیدتر باشد. بیماری نهفته می تواند در برخورد با استرس های اکسیداتیو مانند مواجهه با داروها یا مواد غذایی حساسیت زا و یا عفونت ها بروز کند.

علائم آنمی همولیتیک شدید

  •  رنگ پریدگی یا زردی پوست
  • ناخن ها و پلک
  • افزایش ضربان قلب
  • ضربان غیرطبیعی قلب و ادرار به رنگ چای یا تیره
  • احساس خستگی و کوفتگی و درد پشت یا شکم
  • تنفس کوتاه و خواب آلودگی

غذاهای ممنوعه برای فاویسم

  1. خانواده نخودیان (لگومینوزه): باقلا، انواع لوبیا، سویا و انواع افزودنی های غذایی که سویا در آنها وجود دارد. انواع نخود، عدس، گیاه خرنوب، کهور و …
    بیشتر گیاهانی که دانه هایشان در میوه ای به شکل نیام وجود دارد.
  2. سولفیت ها و غذاهای شامل آنها: سولفیت ها بطور وسیعی در انواع مواد غذایی مصرف می شوند، بنابراین باید برچسب مواد غذایی را برای بررسی وجود آنها مورد توجه قرار داد.
  3. منتول و مواد غذایی و فرآورده های بهداشتی شامل آن؛
  4. مشکل بتوان خمیردندان، آبنبات، خوشبو کننده دهان و با دهان شویه هایی را پیدا کرد که در آن منتول بکار نرفته باشد. بنابراین باید احتیاط لازم را بکار برد. (عصاره نعناع طبیعی منع مصرف ندارد.)
  5. رنگ های خوراکی مصنوعی
  6. حنا
  7. نفتالین
  8. نوشابه های الکلی و اسید اسکوربیک: در بعضی مواد و ویتامین ها اضافه می شود. دوز بالای آن می تواند مشکل ساز باشد.
  9. از تماس کودک خود با مواد شیمیایی مانند بنزین، تولوئن و مشتقات آن جلوگیری نمایید.
  10. اگر مادری هستید که به کودکتان شیر می‌دهید هرگز باقلا و آسپرین نخورید و در مورد مصرف سایر داروها نیز با پزشک مشورت کنید.
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *