تا چند کیلو میشه طبیعی زایمان کرد؟!

اگر وزن جنین بیشتر از ۴ و نیم کیلو باشد به احتمال زیاد باید سزارین کنید…

اگر احتمال ماکروزومی یا درشتی جنین وجود دارد باید خود را برای زایمان سزارین آماده کنید به خصوص اگر وزن جنین بیش از ۴٫۵ کیلوگرم باشد. به خاطر داشته باشید که حتی در این حالت هم ممکن است به صلاحدید پزشک زایمان طبیعی انجام شود.

در این صورت بعد از زایمان معاینات لازم برای بررسی دیستوشی شانه (سخت زایی شانه)، پایین بودن قند خون، زردی و مشکلات تنفسی انجام می‌شود.

ممکن است اگر حالات ذکر شده وجود داشته باشید برای مراقبت بهتر نوزاد مدت کوتاهی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگهداری شود. خوشبختانه اکثر بچه‌هایی که در زمان متولد شدن وزن بالایی دارند خیلی زود بدون هیچ مشکلی به خانه می‌روند. حتما پوشک‌های بزرگتری برای او تهیه کنید!

بنابراین اگر وزن جنین بالا باشد و جنین درشت باشد ممکن است حین زایمان جنین در کانال تولد گیر کرده در نتیجه به جای زایمان طبیعی نیاز به عمل و یا سزارین شود.

در حین زایمان، جنین ماکروزومی می توانید کانال تولد با پاره کرده و به بافت های واژن و عضلات بین مقعد و واژن صدمه بزند.

اگر عضلات رحم پس از زایمان به دلیل ضعف رحم به درستی منقبض نشود، می تواند به خونریزی که به طور بالقوه جدی است منجر شود.
در موارد نادر، ممکن است رحم از محل زخم ایجاد شده برای سزارین های قلبی پاره شود. این پارگی عوارض مرگباری در پی دارد.

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مادرانی که دیابت بارداری دارند، احتمال نیاز آنها به سزارین تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

انیس نانکلی، با بیان اینکه دیابت بارداری با دیابت شناخته شده متفاوت است، گفت: مفهوم دیابت بارداری به این معنی است که اختلال در عدم تحمل گلوکز برای اولین بار طی دوران بارداری شناسایی و تشخیص داده شود.

وی افزود: این نوع دیابت در همه زنان باردار مشاهده نمی شود و باید با مراجعه به پزشک غربالگری صورت گرفته و مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری شناسایی شده وتحت درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به عوارض بسیار دیابت بارداری برای مادر و جنین، گفت:

در مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، شانس سزارین به خاطر درشت شدن جنین تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

نانکلی تصریح کرد: همچنین امکان افزایش فشار خون مادر وجود داشته و خطر مسمومیت بارداری نیز دراین شرایط بالا است.

وی با اشاره به افزایش حجم مایع آمنیوتیک در مادران مبتلا به دیابت بارداری، اظهار کرد: این امر موجب کشش رحم شده و ممکن است موجب زایمان زودهنگام شود و از طرفی خونریزی بعد از زایمان را نیز افزایش می دهد و با توجه به درشت شدن جنین در مادران دیابتی احتمال آسیب کانال زایمانی نیز وجود دارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به عوارض متعدد دیابت بارداری برای جنین نیز گفت: بطور معمول شانس افزایش وزن جنین در مادران دیابتی بالا است و این امر زایمان را با مشکل مواجه می کند و ممکن است نوزاد حین تولد به خاطر درشتی که دارد دچار آسیب شود.

وی افزود: همچنین امکان دارد نوزاد بعد از تولد به خاطر کاهش قند خون دچار تشنج شود که عواقب خطرناکی دارد.

نانکلی تصریح کرد: در نوزادانی که از مادران دیابتی متولد می شوند نیز شانس ابتلا به دیابت بالا است، بنابراین توصیه میشود این نوزادان سه ماه بعد از تولد، قند خونشان کنترل شود.

این متخصص زنان و زایمان تنها راه کنترل دیابت بارداری را داشتن رژیم صحیح غذایی دانست و افزود: در اولین گام بعد از تشخیص دیابت بارداری این مادران باید نزد متخصص تغذیه رفته و رژیم غذایی صحیحی داشته باشند و چنانچه قند خون از طریق رژیم کنترل نشود با تجویز پزشک انسولین تزریق خواهد شد.

کاهش مقدار اضافه وزن در طی بارداری
برای انجام تحقیقی زنان بصورت تصادفی در دو گروه ثبت نام شدند، گروه اول تحت مراقبت های معمول دوره ی بارداری و انجام ورزش های هوازی سبک تا متوسط ۳ بار در هفته و هر بار به مدت ۵۰ تا ۵۵ دقیقه از هفته ی نهم تا ۳۹ بارداری بودند و گروه دوم توصیه های عمومی برای هر زن بارداری را دنبال می کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن در گروه اول کمتر از افزایش وزن درگروه دوم بود، بخصوص خطر افزایش وزن بیش از حد مجازی که انستیتو پزشکی آمریکا اعلام کرده است در زنانی که فعالیت ورزشی روتین داشتند ۴۰ درصد پایین تر بود. برای آنالیز این نتایج، دانشمندان فاکتورهایی مانند سن مادر، سن بارداری و وزن قبل از بارداری را در نظر گرفتند.

اگر چه در زنان چاق یا دارای اضافه وزن (قبل از بارداری) ورزش به اندازه ی زنان با وزن طبیعی موثر نبود اما سبب کاهش ۸۶ درصدی خطر داشتن نوزادی با وزن بیش از ۴ کیلوگرم (ماکروزومی)شد.

محققین می گویند: با اینگونه تحقیقات امیدواریم که اهمیت حفظ سلامت زنان باردار و کودکان آنها از طریق رسیدن به وزن اپتیمم در طی این دوره و بصورت عادت در ادامه ی زندگی مشخص گردد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از isna

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *